2020-03-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jaha, där ser man. Stämmer ju även hyfsat bra med min beräkning som jag gjorde igår: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19) Men där beräknar jag utfallet map. en dubbleringstid på 2.5 dagar.

2020-03-05: 94
2020-03-06:
2020-03-07/08: 188
2020-03-09:
2020-03-10: 376
2020-03-11:
2020-03-12/13: 752
2020-03-14:
2020-03-15: 1504 => 75 svårt sjuka, ordinarie sjukvård snart full.
2020-03-16:
2020-03-17/18: 3008 => 150 svårt sjuka, ordinarie sjukvård mer än full.
2020-03-19:
2020-03-20: 6016 => 300 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är full.
2020-03-21:
2020-03-22/23: 12032 => 602 svårt sjuka och 169 döda.
2020-03-24:
2020-03-25: 24064 => 1203 svårt sjuka och 337 döda.

Hehe vi har snarlika siffror men olika räknesätt
Jag går på statistik från tidiga Kina och Italien samt många andra länder. De brukar öka ca 25-33% varje dag i början. Sen kommer en gräns som tex i Kina när de bara hade typ 3200 nya rapporterade varje dag. Då dök WHO upp och rättade till med att börja räkna med fallen de fått från lungröntgen.. så vet inte hur pass många Sverige kommer kunna testa/dag.
När de slutar testa för de blir så många blir det nog bara kryss på axeln med tuschpenna ... Kalle smittad, Stina smittad,
Åsa smittad, Börje benbrott åk hem och kom tillbaka om 5,2 dagar när du har symptom från Covid-19.
Citera
2020-03-06, 20:24
Medlem
messiasibids avatar
Såg detta som kom precis för några minuter sedan.
UPDATE: Switzerland has reported 123 new cases of coronavirus over the past day, raising the total to 210 cases and 1 dead - BNOnews
Citera
2020-03-06, 20:25
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
En erfarenhet som kineserna tryckte på var att det var avgörande att sätta in vård så snabbt som möjligt. Om alla i Sverige blir tvungna att vänta tills de ligger med svår lunginflammation och sviktande njurar innan de får bli testade så kommer de svenska corona-dödstalen göra en raketuppstigning om ett par veckor eller så.

Ja. Det blir den direkta konsekvensen. "Två alvedon och vila"-politiken kan till sist bli rakt av dödlig, hur vårdpersonalen än sliter. Fy fan.
Citera
2020-03-06, 20:25
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Tegnell begriper nog en hel del. Men han är van att vara med staplar och diagram för sådant som redan hänt. Det är är inte en situation som passar honom. Alls. Han är panikslagen och har hamnat i total förnekelse.

Corona-Bob är regimens talesman och säger vad som ska sägas för att inte skapa panik. Han är säkert duktig på det han kan, men han är Folkhälsomyndighetens ansikte utåt och då måste man kunna vara en kommunikatör och det är han inte.
Ska man ljuga eller släta över fakta kräver det att man kan kommunicera fram det rätt om det ska uppfattas trovärdigt och det har han totalt misslyckats med.
Han är lite som Stefan Löfven, allt han säger blir fel på något sätt.
Citera
2020-03-06, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset?start=auto

Undrar hur de skall/kommer att straffas, de i Kina som fördröjde informationen, som därmed matade spridningen av coronaviruset till att bli en global angelägenhet?

Offentlig avrättning live sänt all over the world?
om det är ett biologiskt stridsmedel belönas väl kineserna? Varför skulle de bestraffas?
Citera
2020-03-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Han som jobbat på PostNord mån-tis alltså. Ja, det är ju bara en tidsfråga innan allmän spridning är ett faktum. Eller det är den väl säkert redan.
Ärligt talat jag tror de är mer utspritt än vi vet.
Citera
2020-03-06, 20:27
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag märker av en rejäl bajsnödighet i tråden. Kan ni inte se en spade för en spade...

CFR är döda/bekräftade fall X100. Siffrorna nedan indikerar på lägre än dom jag skrev. Dödligheten nedan pekar på 0.31% i första fallet. Vilket är under än SARS och mycket under än MERS.
Här får ni en film som förklarar CFR https://www.statnews.com/2020/02/13/case-fatality-rate-coronavirus-severity/ Alltid kul med ZombieApocalypsen som förmedlas i början genom grafik på virusets spridning, sådant gillar jag.

Se ovan svar och: Satsa på att bli statsepidemiolog eller smittskyddsläkaren. Jag kommer bänka mig framför tv/datorn med popcorn. Jag tror alltså på fullt allvar att statsepidemiolog Tegnell. Och jag misstror majoriteten av fb-s användares förmåga att korrekt bedöma dödlighet på viruset covid-19. Ni verkar också tro att en pandemi råder, vilket heller inte är korrekt.
Och hur kommer du fram till 0,31%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nope 24.16% enligt statistik 20.20, 6 mars

Men en dåres envishet fortsätter du...
Om dödligheten vore 24% så borde väl det enligt dig felaktiga bråket döda/testade (0.6% i Sydkorea) öka kraftigt för varje dag när 24% av de smittade dog i loppet av några veckor? Invektiv bidrar inte till folkupplysning men jag måste ändå fråga. Är du ett barn? Har du gått i vanlig skola?
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Någon som kan hjälpa mig med antalet smittade i Sverige?
verkar som Expressen och Bonniersmedia , SVT har följt MSB instrukitioner att TONA NED.
uppdatering saknas!
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag märker av en rejäl bajsnödighet i tråden. Kan ni inte se en spade för en spade. Jag tror alltså på fullt allvar att statsepidemiolog Tegnell. Och jag misstror majoriteten av fb-s användares förmåga att korrekt bedöma dödlighet på viruset covid-19. Ni verkar också tro att en pandemi råder, vilket heller inte är korrekt.
Knytnävshostaren har legat mellan 48 timmar och en vecka efter Flashback sedan han var med i tv och förklarade att vi måste tänka på Thailands ekonomi.
Citera
2020-03-06, 20:28
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
tror också detta är mycket värre än kina går ut med, de filmerna man sett från kina ligger folk döda mitt på gatorna, de hinner inte plocka bort liken... folk får inte längre gå ut allts, dvs har du inte mat/vatten hemma så dör du ändå.

det går runt patruller med beväpning, man kan ju bara undra vad som händer om man försöker gå ut och hämta mat/vatten..

Bland det första jag reagerade på, var just hur ovanligt det var att se Kina och kineser erkänna såpass öppet att de hade problem.

Nog för att asiater kan vara ganska hispiga och melodramatiska till sättet, men jag reagerade också på hurpass desperata och panikslagna många kineser tycktes vara.

De senaste rapporterna från Italien stärker mina farhågor om att det här kan bli riktigt besvärligt. Börjar nästan bli lite nervös.

Jag gissar på ett par-tre hundra bekräftade fall i Sverige i början av nästa vecka, 1000 till 2000 runt nästa helg, och ett antal dödsfall.

Jag är f.ö. fullkomligt övertygad om att viruset redan har funnit i Sverige i flera veckor, och att hundratals, om inte tusentals, redan är smittade utan att veta om det.

Antingen det, eller så är den ”vanliga” säsongsinfluensan extra jävlig i år.
Nästan alla jag känner är eller har varit sjuka med feber och långvarig, kraftig hosta (ca 2 veckor) under den senaste månaden.
Citera
2020-03-06, 20:28
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, jag har fått fem svar min fråga om hur vi undviker situationen som Italien är i. Men det är ingen som kommer med förslag.

Det verkar vara en ganska stor klick här som är i orkestern som spelar på däck kontinuerligt tills Titanic är under ytan :-/
Du kan ju tänka dig hur reaktionerna varit i verkliga livet.

Jag slänger in förslagen igen bara för att.

Citat:
- sluta ta i hand
- sluta kramas
- utöva noggrann handhygien
- social distansering
- stänga kollektivtrafiken
- 14 dagars isolering för alla som varit ute och rest, oavsett resmål
- jobba hemifrån så mycket som möjligt
- stänga skolor och universitet
- förbjuda folksamlingar
- avlysa samtliga idrottsevenemang och konserter alternativt köra utan publik
- vid köbildning i affärer osv, köa utomhus där luften rör på sig