2020-03-05, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Skulle du hålla dina barn hemma från skolan om du bodde i centrala Stockholm? Skulle du åka tunnelbana för nöjes skull?
Bara nyfiken på vad folk tycker i och med att spridningen ökat.

Om jag hade haft barn, ja de hade stannat hemma.
Worst case, de blir smittade och sprider viruset.
Best case, de missar 2 veckor av statlig indoktrinering. Inte mycket till väl för de flesta människor som kan tänka. Dessvärre kan de flesta människor inte tänka längre. Och det slår tillbaka. Avboka resa fuck that. Ett Corona hotell, jag avbokar inte, Anders har sagt att det är lugnt. "Oj min mamma dog...oj, jag smittade min hela familj..." well, spelar det någon roll? Finns det någon svensk som bryr sig om annat än sig själv? Okej, 5% kanske bryr sig om sina barn, men knappast resten, och ingen bryr sig om de äldre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
det sprids inte optimalt i sveriges nuvarande klimat heller...
Förmodligen UV-ljuset från solen som snabbt dödar virus... Det kan i gynnsamma fall leva flera dagar på ytor mm...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondBelief
Testar Italien 25 000 per dag? Det är ett uttalande som kräver en länk, någonting dom backar upp det du säger. 😇

Nej, fram t.o.m. 3/3 hade de testat totalt 25 000 pers. I Sydkorea är totala antalet som testats mycket högre då de testar 10 000 varje dag.
Citera
2020-03-05, 03:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Skulle du hålla dina barn hemma från skolan om du bodde i centrala Stockholm? Skulle du åka tunnelbana för nöjes skull?
Bara nyfiken på vad folk tycker i och med att spridningen ökat.

Jag anser tunnelbanan o busstrafiken i rusningstrafik är en metropolistisk petrikopp.

Jag undviker den i normala fall så gott det går. Ändå är jag välsignad med att det går nya tomma tåg där jag stiger på.

Nu har jag sedan en vecka slutat åka tunnelbana o buss helt o hållet. Likaså taxi. Måste jag in till kontoret så promenerar jag en dryg timme eller tar bilen.

En intressant mätmetod för att se effekten av bekämpningen av smittspridningen borde vara om antalet vanliga fall av influensa o kräksjuka minskar.
Citera
2020-03-05, 03:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Du har flera gånger nämnt att viruset är mindre smittsamt än influensan. Det är uppenbart fel.

WHO hävdar att viruset har ett R0 på cirka 2,5, många ansedda epidemiloger och experter på infetionssjukdomar anser att det är avsevärt högre. Vanlig influensa har ett R0 på knappt 1,5. Med andra ord, även om vi går efter WHOs konservativa bedömning så innebär det att av varje person som smittas av SARS-Cov-2 blir dubbelt så många nya personer smittade, allt annat lika.

Dessutom ska läggas till att många är immuna eller mycket motståndskraftiga mot den variant av vanlig influensa som passerar varje år vilket skapar, för att använda lekmannatermer, "brandväggar, alltså personer som inte kan bli smittade och i sin tur inte kan sprida viruset vidare i befolkningen.

För SARS-Cov-2 saknar samtliga människor immunitet och inga sådana "brandväggar" finns.

-------------------------------------------

Allmänna fakta som människor måste förstå:

Siffran på cirka 3 % dödlighet gäller vid relativt god tillgång till sjukvård, inklusive intensivvård. Kom ihåg att Kina skickade 40000 sjukvårdsarbetare till Wuhan redan innan sjukhusen sattes upp.

Sverige har bara 510 intensivvårdsplatser som normalt är ungefär 95 % belagda och kan förbereda ett okänt extra antal platser (eftersom denna data sekretessbelagts), med största sannolikhet ej fler än 100-200.
Data från Kina, utvärderad och sammanställd av WHO visar att 5 % av fallen smittade med SARS-Cov-2 behöver intensivvård. I Italien verkar det snarare vara 8-10 % som behöver intensivvård och jag litar mer på Italiens siffror och tror också att de är mer relevanta för Sveriges del.

I stort sett alla som inte kan få intensivvård kommer att dö så så snart vår intensivvård blir överbelastad kommer marginaldödligheten stiga till någonstans mellan ca 5 och 10 %, alltså varje ytterligare fall kommer då ha 5-10 % chans att producera ett dödsfall. Efter omkring 2000 fall i Sverige kommer alltså marginaldödligheten öka från cirka 2-3 % till mellan 5 och 10 %.

Ytterligare ca 15 % av fallen (Utpver de 5 % som behöver intensivvård) behöver enligt WHO slutenvård och symtomatisk behandling med ffa syrgas. Sverige har lägst antal vårdplatser per capita i OECD och en sjukvård som i normala fall går på knäna. När den vanliga sjukvården blir överbelastad kommer dödligheten stiga ytterligare efter att tillgängliga intensivvårdsplatser tog slut, men alla komer inte dö för att det kommer sättas upp provisoriska sjukhus efter ett tag där syrgasbehandling och läkemdel kan ges. Detta sker senast vid omkring 5000 fall.

Om 5000 blir sjuka av SARS-Cov-2 i Sverige talar datan alltså för att mellan 5 och ca 15 % skulle dö, alternativt att andra patienter i behov av intensivsjukvård eller slutenvård kommer behöva puttas ut från sjukhusen och isåfall kommer dessa dö istället.

Oavsett vad blir antal dödsfall orsakade av 5000 fall av SARS-Cov-2 i Sverige någonstans mellan 250 och 750. Blir antalet fall 100000, endast en procent smittade, orsakas mellan 5000 till 15000 dödsfall.

Ni som talar om att bara unga dör kommer få en chock när bristen på intensivsjukvård och slutenvård blir kritisk och avgörande för dödligheten.

Om alla faktaresistenta i tråden kan få in ovanstående i sina huvuden kanske dessa kan inse att viruset är extremt farligt, en nära optimal dödlig avvägning mellan smittsamhet, mortalitet och inkubationstid.

PS. För någon annan som undrade i tråden, vad gäller västerländsk medicin är intensivvård detsamma i hela världen. Jag kan dock inte tala för t ex traditionell kinesisk medicin.

PPS. Brittiska myndigheter, som är betydligt mer öppna med sina bedömningar än Sveries riksclowner, räknar med att långt över 50 % av alla britter kommer bli smittade inom ca ett halvår från och med nu, och det är sannolikt den tidsramen vi har att arbeta med även här vilket innebär att sjukvården i Sverige kommer bli extremt överbelastad.

Notera också att de extremt auktoritära åtgärder som vidtagits i Kina är helt omöjliga att vidta i ett västerländskt land, och det är rimligt att förvänta sig betydligt fler smittade som andel av Sveriges befokning än vad Kina fick, speciellt eftersom fallen i Sverige är koncentrerade till Sveriges största och andra största stad.

Fundera också på vad som händer när skyddsutrustningen för vårdpersonal tar slut om högst en månad.

Det är bara att konstatera att man har gjort allt fel från början och valt att agera reaktivt, istället för proaktivt.
Vi skulle stängt gränserna till Kina redan i januari, köpt så mycket skyddsutrustning som möjligt så fort som möjligt, haft kontroller vid flygplatserna och genast infört extremt höga straff för den som reste in i landet och ljög om huruvida den var sjuk, minst 10 års fängelse. Så fort utbrottet i Italien blev uppenbart skulle vi också stängt flyg och gränserna mot EU med tvingande karantän för alla medborgare som kom tillbaka därifrån, samma gäller Iran.
Då hade vi dels köpt tid och haft en sportslig chans att klara oss. Mycket var dock avgjort redan på förhand genom Sveriges brist på katastrofberedskap och frånvaron av beredskapssjukhus, beredskapslager etc, sakert som är otroligt lågt prioriterat av svenska politiker.

En hel roman som du själv tycker är baserad på fakta, samtidigt uppskattar du och gör antaganden, inget annat än en saga som du själv tror på.

Man kan inte applicera siffror ifrån andra länder på Sverige rakt av då ett antal faktorer inte är direkt jämförbara.

Kolla med något serietidningsförlag om de inte kan göra någon spännande jultidning av ditt manus, jag köper gärna till småbarnen i gatan.
Citera
2020-03-05, 03:34
Medlem
Läste på aftonbladet att det är ca 8% av de som har högt blodtryck och blir smittade som dör. Ungefär en tredjedel av den vuxna befolkningen lever med det. Om 60% av befolkningen blir smittade, så är 2 miljoner alltså i riskzonen för det (såklart är ju inte alla 10 miljoner vuxna, får ta det med en nypa salt) vilket innebär att ca 160 000 med hög blodtryck kommer dö.
Folk som enbart lider av det.

Sen är det 9,2% enligt nya siffror som dör av de som lider av diabetes, vilket är ca 500 000. Lägg på ett x antal döda även där.

Ursäkten "gamla och sjuka är de enda som dör" är enligt mig, en oerhört dålig ursäkt. Med tanke på att en på tre vuxna är i riskzonen.
Citera
2020-03-05, 03:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Du har flera gånger nämnt att viruset är mindre smittsamt än influensan. Det är uppenbart fel.

WHO hävdar att viruset har ett R0 på cirka 2,5, många ansedda epidemiloger och experter på infetionssjukdomar anser att det är avsevärt högre. Vanlig influensa har ett R0 på knappt 1,5. Med andra ord, även om vi går efter WHOs konservativa bedömning så innebär det att av varje person som smittas av SARS-Cov-2 blir dubbelt så många nya personer smittade, allt annat lika.

Dessutom ska läggas till att många är immuna eller mycket motståndskraftiga mot den variant av vanlig influensa som passerar varje år vilket skapar, för att använda lekmannatermer, "brandväggar, alltså personer som inte kan bli smittade och i sin tur inte kan sprida viruset vidare i befolkningen.

För SARS-Cov-2 saknar samtliga människor immunitet och inga sådana "brandväggar" finns.

-------------------------------------------

Allmänna fakta som människor måste förstå:

Siffran på cirka 3 % dödlighet gäller vid relativt god tillgång till sjukvård, inklusive intensivvård. Kom ihåg att Kina skickade 40000 sjukvårdsarbetare till Wuhan redan innan sjukhusen sattes upp.

Sverige har bara 510 intensivvårdsplatser som normalt är ungefär 95 % belagda och kan förbereda ett okänt extra antal platser (eftersom denna data sekretessbelagts), med största sannolikhet ej fler än 100-200.
Data från Kina, utvärderad och sammanställd av WHO visar att 5 % av fallen smittade med SARS-Cov-2 behöver intensivvård. I Italien verkar det snarare vara 8-10 % som behöver intensivvård och jag litar mer på Italiens siffror och tror också att de är mer relevanta för Sveriges del.

I stort sett alla som inte kan få intensivvård kommer att dö så så snart vår intensivvård blir överbelastad kommer marginaldödligheten stiga till någonstans mellan ca 5 och 10 %, alltså varje ytterligare fall kommer då ha 5-10 % chans att producera ett dödsfall. Efter omkring 2000 fall i Sverige kommer alltså marginaldödligheten öka från cirka 2-3 % till mellan 5 och 10 %.

Ytterligare ca 15 % av fallen (Utpver de 5 % som behöver intensivvård) behöver enligt WHO slutenvård och symtomatisk behandling med ffa syrgas. Sverige har lägst antal vårdplatser per capita i OECD och en sjukvård som i normala fall går på knäna. När den vanliga sjukvården blir överbelastad kommer dödligheten stiga ytterligare efter att tillgängliga intensivvårdsplatser tog slut, men alla komer inte dö för att det kommer sättas upp provisoriska sjukhus efter ett tag där syrgasbehandling och läkemdel kan ges. Detta sker senast vid omkring 5000 fall.

Om 5000 blir sjuka av SARS-Cov-2 i Sverige talar datan alltså för att mellan 5 och ca 15 % skulle dö, alternativt att andra patienter i behov av intensivsjukvård eller slutenvård kommer behöva puttas ut från sjukhusen och isåfall kommer dessa dö istället.

Oavsett vad blir antal dödsfall orsakade av 5000 fall av SARS-Cov-2 i Sverige någonstans mellan 250 och 750. Blir antalet fall 100000, endast en procent smittade, orsakas mellan 5000 till 15000 dödsfall.

Ni som talar om att bara unga dör kommer få en chock när bristen på intensivsjukvård och slutenvård blir kritisk och avgörande för dödligheten.

Om alla faktaresistenta i tråden kan få in ovanstående i sina huvuden kanske dessa kan inse att viruset är extremt farligt, en nära optimal dödlig avvägning mellan smittsamhet, mortalitet och inkubationstid.

PS. För någon annan som undrade i tråden, vad gäller västerländsk medicin är intensivvård detsamma i hela världen. Jag kan dock inte tala för t ex traditionell kinesisk medicin.

PPS. Brittiska myndigheter, som är betydligt mer öppna med sina bedömningar än Sveries riksclowner, räknar med att långt över 50 % av alla britter kommer bli smittade inom ca ett halvår från och med nu, och det är sannolikt den tidsramen vi har att arbeta med även här vilket innebär att sjukvården i Sverige kommer bli extremt överbelastad.

Notera också att de extremt auktoritära åtgärder som vidtagits i Kina är helt omöjliga att vidta i ett västerländskt land, och det är rimligt att förvänta sig betydligt fler smittade som andel av Sveriges befokning än vad Kina fick, speciellt eftersom fallen i Sverige är koncentrerade till Sveriges största och andra största stad.

Fundera också på vad som händer när skyddsutrustningen för vårdpersonal tar slut om högst en månad.

Det är bara att konstatera att man har gjort allt fel från början och valt att agera reaktivt, istället för proaktivt.
Vi skulle stängt gränserna till Kina redan i januari, köpt så mycket skyddsutrustning som möjligt så fort som möjligt, haft kontroller vid flygplatserna och genast infört extremt höga straff för den som reste in i landet och ljög om huruvida den var sjuk, minst 10 års fängelse. Så fort utbrottet i Italien blev uppenbart skulle vi också stängt flyg och gränserna mot EU med tvingande karantän för alla medborgare som kom tillbaka därifrån, samma gäller Iran.
Då hade vi dels köpt tid och haft en sportslig chans att klara oss. Mycket var dock avgjort redan på förhand genom Sveriges brist på katastrofberedskap och frånvaron av beredskapssjukhus, beredskapslager etc, sakert som är otroligt lågt prioriterat av svenska politiker.

Finns inget som tyder på den låga dödlighet du hävdar. Finns inget stöd för påståenden som ligger långt under officiella fakta.
Sitter du och hittar på siffror för att det är kul. Kina har gått ner till 6%, och alla som studerat det vet att de ljuger utan dess like.
Italien CFR per dag: 31.4%, 38.66%, 36.7%, 29.05%, 33.06%, 25.87%, 32.21%, 27.94% (4 mars)
Så Italienarna måste verkligen vara ett u-land då.......
Citera
2020-03-05, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Nu har Facebook stängt av mig till 19:e mars från att gå med eller posta i några grupper överhuvdtaget pga att jag kuppat mig in på irrelevanta men stora fb-sidor med mitt upprop mot Tegnell. Har självklart skrivit till dom och försökt förklara allvaret i situationen och hur viktigt det är att Tegnell byts ut!!!

Jag får inte ens posta i grupper som vill samma sak som jag och där jag typ leder kampen, för de sitter mest som ni och gnäller och behöver all pepp i världen.

Man kan undra om det är Kina vi lever i, eller något ännu värre. Satan vad förbannad jag är nu!!! Helvete!!

19:e mars, 2 veckor!! Då kan Sverige redan befinna sig i fullt katastrofläge.

Aaaaarrrgghhh!!!!!!!
Bra att nån i alla fall försöker kämpa!
Citera
2020-03-05, 03:39
Medlem
Jag har en fråga och jag är blodigt allvarlig. Vill inte ha några påhopp eller teorier, utan de som KANmoch VET om ämnet får gärna svara, frågan lyder: Skulle man kunna anmäla Anders Bagdad Sociopat Tegnell? Säg att vi rider ut vågen med covid-19 och allt sakta men säkert är back to basics, skulle vi, en bunt med realister kunna dra han till rätta? Om ja, vad krävs och isåfall för vilka åtalspunkter?

Visar det sig att det går så kommer jag driva detta 110%igt då mannen måste stoppas. Förväntar mig uppbackning av gemene man, på gott och ont.

Typer som AT är på riktigt ett hot mot Rikets säkerhet. I min bok ett lika stort hot som en IS-anhängare.
Citera
2020-03-05, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En hel roman som du själv tycker är baserad på fakta, samtidigt uppskattar du och gör antaganden, inget annat än en saga som du själv tror på.

Man kan inte applicera siffror ifrån andra länder på Sverige rakt av då ett antal faktorer inte är direkt jämförbara.

Kolla med något serietidningsförlag om de inte kan göra någon spännande jultidning av ditt manus, jag köper gärna till småbarnen i gatan.
Nu får väl alla okunniga troll hålla käften snart.
Hon har rätt i de hon skriver, men det går långt över din och andras horisont och fattningsförmåga det är det som är problemet.
Det är på inget sätt obligatoriskt att skriva i tråden när man ej förstår ämnet och inget har att tillföra. Detta gäller inte endast dig utan flera personer i tråden. Det räcker!
Till övriga mata inte trollen!
Senast redigerad av sentinovember 2020-03-05 kl. 03:55.
Citera
2020-03-05, 03:47
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.
Jag har en fråga och jag är blodigt allvarlig. Vill inte ha några påhopp eller teorier, utan de som KANmoch VET om ämnet får gärna svara, frågan lyder: Skulle man kunna anmäla Anders Bagdad Sociopat Tegnell? Säg att vi rider ut vågen med covid-19 och allt sakta men säkert är back to basics, skulle vi, en bunt med realister kunna dra han till rätta? Om ja, vad krävs och isåfall för vilka åtalspunkter?

Visar det sig att det går så kommer jag driva detta 110%igt då mannen måste stoppas. Förväntar mig uppbackning av gemene man, på gott och ont.

Typer som AT är på riktigt ett hot mot Rikets säkerhet. I min bok ett lika stort hot som en IS-anhängare.

Jag är säker på att Corona kommer ta hand om honom och att riksdagen sedan kommer göra honom till martyr vilket kommer ge att gator och torg runt om i landet döps om till Tegnelltorget och Tegnellgatan.
Citera
2020-03-05, 03:48
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.

Brottsbalk (1962:700)
13 kap. Om allmänfarliga brott

7 § Om någon framkallar allmän fara för människors liv eller hälsa genom att förgifta eller infektera livsmedel,
vatten eller annat, på annat sätt sprida gift eller dylikt eller överföra eller sprida allvarlig sjukdom,
döms för spridande av gift eller smitta till fängelse i högst sex år.

Är brottet grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.
Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om det skett med uppsåt att skada annan
till liv eller hälsa eller om många människor utsatts för fara. Lag (2009:396).

20 kap. Om tjänstefel m. m.
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller
underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till
böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens
befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra
omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.

Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt,
skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen
allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen för någon enskild eller
det allmänna har medfört allvarligt förfång eller otillbörlig förmån som är betydande.

Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte underkastad
ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han vidtar i denna egenskap.

Vad som sägs i första och andra styckena skall inte heller tillämpas, om gärningen är
belagd med straff enligt någon annan bestämmelse. Lag (1989:608).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in