Citat:
Ursprungligen postat av
J.C.
Jag har en fråga och jag är blodigt allvarlig. Vill inte ha några påhopp eller teorier, utan de som KANmoch VET om ämnet får gärna svara, frågan lyder: Skulle man kunna anmäla Anders Bagdad Sociopat Tegnell? Säg att vi rider ut vågen med covid-19 och allt sakta men säkert är back to basics, skulle vi, en bunt med realister kunna dra han till rätta? Om ja, vad krävs och isåfall för vilka åtalspunkter?
Visar det sig att det går så kommer jag driva detta 110%igt då mannen måste stoppas. Förväntar mig uppbackning av gemene man, på gott och ont.
Typer som AT är på riktigt ett hot mot Rikets säkerhet. I min bok ett lika stort hot som en IS-anhängare.
Brottsbalk (1962:700)
13 kap. Om allmänfarliga brott
7 § Om någon framkallar allmän fara för människors liv eller hälsa genom att förgifta eller infektera livsmedel,
vatten eller annat, på annat sätt sprida gift eller dylikt eller överföra eller sprida allvarlig sjukdom,
döms för spridande av gift eller smitta till fängelse i högst sex år.
Är brottet grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.
Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om det skett med uppsåt att skada annan
till liv eller hälsa eller om många människor utsatts för fara. Lag (2009:396).
20 kap. Om tjänstefel m. m.
1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller
underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till
böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens
befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra
omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar.
Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt,
skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen
allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen för någon enskild eller
det allmänna har medfört allvarligt förfång eller otillbörlig förmån som är betydande.
Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte underkastad
ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han vidtar i denna egenskap.
Vad som sägs i första och andra styckena skall inte heller tillämpas, om gärningen är
belagd med straff enligt någon annan bestämmelse. Lag (1989:608).