2020-03-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vanliga influensan (svinis) är rätt svår i år, har bekanta som inte känner sig helt återställda efter 6 veckor!
Ja detta verkar faktiskt värre än Corona, där de flesta bara har ”lite besvär”..
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför testar man inte fler? Har man symptom bör man testas för att utesluta corona.

Vi kan väl testa 500 om dagen så med drygt 100 fall så blir det kanske inte kapacitet över efter smittspårningen. Förmodar smittspridningen prioriteras idag.

Tar tid bygga upp testkapacitet o vi är sena där antagligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Personligen ser jag smittskyddsspårning som helt fel, det gäller att ligga före och inte följa i krisens fotspår.
Smittspårning är ett utmärkt redskap vid enstaka fall av en viss sjukdom. Det är också ett bra redskap för att fördröja smittans spridning, så att samhället får en chans att förbereda sig.

Vi är av allt att döma i den sistnämnda situationen just nu. Men jag tror vi nu ser början på slutet av den fasen - vi kommer se mer öppen smittspridning på sina håll, är min uppfattning.
Citera
2020-03-06, 17:52
Medlem
Detta är en lång tråd och har inte läst hela. Har sett frågor på vissa sidor där man frågar efter info om vilka som dör och inte. Åldersgrupper och om unga dör eller inte.

Information och denna länk kan redan vara upplagd, men lägger upp denna https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Visar att risken att dö för unga är låg 1/ 500 av rapporterade fall.
Citera
2020-03-06, 17:52
Medlem
frdks avatar
Citat:
Varför testar man inte fler? Har man symptom bör man testas för att utesluta corona.

Mig veteligen är det inget "snabbt" test utan kräver rätt många moment (läs dyrt)
skulle säkert gå testa fler, men man verkar ha som avsikt att testa minsta möjliga.
politiskt eller av tidsskäl vet jag inte, men idiotiskt är det bortom all rimlighet.

Är på väg nya snabbare (enklare) tester läste jag nånstans, de kanske dyker upp lämpligt till att folk drar in sina nära och kära i skottkärror till sjukhusen.
Citera
2020-03-06, 17:53
Medlem
Fris avatar
Citat:
För att Sverige inte har engångsmateriel att genomföra fler än 5000 tester totalt. Och jag skulle tro att det är liiite svårt att importera mer av sånt just nu. Det har liksom att göra med hela konceptet "beredskap".
Citat:
Den lägesbild som myndigheten presenterade förra veckan – efter en inventering i regionerna – pekade på att det fanns skyddsutrustning till ungefär 5000 provtagningstillfällen och ungefär 1400 vårddygn.
https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2020/02/-Anders-Tegnell-Mest-oroande-ar-utvecklingen-i-Iran/
Citera
2020-03-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Har inte hört en enda människa som haft årets variant. Rör mig i jobb bland flera hundra med direktkontakt varje dag i jobb+resor. Årets influensa måste vara en av de mildare. Med det sagt gör det inte urskiljningen lättare.
Jag har inte haft nåt denne vinter som även varit varm. Tänkte att det inte blir nåt i år, ingen jag känner varit sjuk heller.
Också Bang detta skit hög feber nu i veckan!
Citera
2020-03-06, 17:55
Medlem
640523s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Har inte hört en enda människa som haft årets variant. Rör mig i jobb bland flera hundra med direktkontakt varje dag i jobb+resor. Årets influensa måste vara en av de mildare. Med det sagt gör det inte urskiljningen lättare.

Årets influensa är den jävligaste på länge. Många blir inte helt bra förrän efter 1-1.5 månader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja detta verkar faktiskt värre än Corona, där de flesta bara har ”lite besvär”..

Om man nu inte tillhör de svåra fallen av COVID-19. Jag har också haft svinis I år och det stora problemet är hostan som inte försvinner ens efter flera veckor. I övrigt inte så illa.
Citera
Medlem
21 fall i Stockholm idag. Kanske AT har rätt. Första gången smittade minskar.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-6-mars/
Senast redigerad av danielcroth 2020-03-06 kl. 17:56. Anledning: Länk
Citera
Medlem
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-6-mars/ 21 nya smittade i Stockholm idag.
Citera
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi kan väl testa 500 om dagen så med drygt 100 fall så blir det kanske inte kapacitet över efter smittspårningen. Förmodar smittspridningen prioriteras idag.

Tar tid bygga upp testkapacitet o vi är sena där antagligen.

De flesta universitetssjukhus har både utrymme och personal som testar.. I dagsläget går det åt till t ex inläggning av patienter för läkemedelsstudier etc. Utrymme finns alltså. Brist på utbildad personal är nog flaskhalsen, samt de som gör bedömningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in