2020-03-06, 13:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Så här tror jag;

På måndag är Covid-19, Coronavirus, ingen kioskvältare och och på fredag börjar flygen fullbokas och möten bokas? Vad kan massmedia hitta för ersättare? Varför inte skriva om den årliga influensan som infekterat 10% av USA:s befolkning och tagit död på 46.000 (gamla oftast redan sjuka) människor där eller att det i Sverige dör ungefär 200 människor årligen. Av vanliga influensan alltså. Skriv om det istället. Skriv om alla som blivit friska.

Tydligt i alla fall att trenden vänt. Bara en person som insjuknat, ingen död och många tillfrisknat. I hela världen under denna dag. www.arcgis.com. Sen tror jag att antalet insjuknade kommer stiga under någon vecka innan det klingar av. Tills våren och värmen kommer och influensor inte sprids lika lätt.

400000 i UK o 60000 i SE slår de flesta influensor. Lite mer klarspråk i UK
https://www.standard.co.uk/news/health/coronavirus-britain-uk-deaths-a4362866.html
Citera
2020-03-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nu är ju inte röntgensjuksköterskor den primära informationskanalen för virussmittor.

Min fru är akutsjuksköterska vid en av landets största akutmottagningar.
Hon jobbar inte med virussmittor primärt, men visst finns det information. Om allt möjligt. Inget som basuneras ut i tidningar såklart och då inte heller till patienter som frågar.
Oklart vilken information du sökte.
Men av mängder av orsaker springer inte sjuksköterskor runt och berättar saker som rör deras yrke, gällande ett pågående virusutbrott. Vänd dig till de informationskanaler du är hänvisad till för information.
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja så ska det gå till när man ska ha koll på detta!
Den slapphänthet som jag märker här är förfärande.
Varför gör man inget pro-aktivt?

Citat:
Folk som varit ute och rest har bekräftat det du säger - det finns ingen kontroll här - ingen information - inga förhållningsregler - !

Men man ska hemligstämpla informationen nu. Så nu lär vi inte få reda på något ..

Igår var jag på lasarettet och pratade med en röntgensköterska medan kontrastvätskan skulle verka, och jag frågade om virusläget. Hon svarade att hon inte fått så mycket information.. Ja så ska det gå till när man ska ha koll på detta!
Den slapphänthet som jag märker här är förfärande.
Varför gör man inget pro-aktivt?

Det var bara en tillfällighet jag var där. Det är inte varje dag jag är på lasarettet, så jag passade på att fråga lite bara. På just detta lasarett hade inte någon information gått ut om coronavirus.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad händer i Sverige? Nån som har vaknat?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ud-s-nya-besked-avrader-fran-resor-till-norra-italien-och-sydkorea

Ja du verkar ha vaknat nyss...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ringde nyss Region Skåne för att få ett uttalande varför dom inte går ut med var personerna bor i Skåne. Svaret blev " Det är patientsekretess och han som har hand om dom frågorna tar bara emot pressen". Sa klart och tydligt att de inte ska vara sekretess på var dom bor då de finns en risk för en allmän spridning och då de är ett samhällsfarligt virus, och att på detta sättet mörkar dom fallen. Då la idioterna bara på . Är de som här snillena man ska ha förtroende för ?

Jag tycker snarare det är du som beter dej som en idiot utan tvekan. Har all förståelse för att han/hon la på.
Citera
Medlem
Citat:
Ringde nyss Region Skåne för att få ett uttalande varför dom inte går ut med var personerna bor i Skåne. Svaret blev " Det är patientsekretess och han som har hand om dom frågorna tar bara emot pressen". Sa klart och tydligt att de inte ska vara sekretess på var dom bor då de finns en risk för en allmän spridning och då de är ett samhällsfarligt virus, och att på detta sättet mörkar dom fallen. Då la idioterna bara på . Är de som här snillena man ska ha förtroende för ?

Du har ju ringt en vanlig telefonist som säkert inte vet mer än du.

Är som att skälla ut en busschaufför för att biljettpriset höjts.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men du sprider enstaka uttalande utan att blinka.

Är du helt tappad eller? Jag vidarbefodrar information från relevanta källor.
I Kina råder en samsyn bland befolkningen att det här viruset förstör lungorna, mer eller mindre. Det råder också en samsyn kring att viruset är väldigt besvärligt att bli av med. Det styrks av antalet aktiva fall som vi kan se på Johns Hopkins hemsida bl.a.

Jag är endast budbärare av den information jag har fått.

Var glad och säg tack istället.
Citera
Medlem
Citat:

Okej de gjorde de väl i början? Har de ändrat sig nu? Tror Skåne har fått en del nu. Dessutom härjar vanlig influensa nu här, många sjuka. Om det nu är vanlig influensa? Vem vet
Citera
Medlem
Helt otroligt att svenska sjukvården inte har lager med skyddsutrustning när det kommer pandemi eller svåraste virus sjukdomar, vart är vi på väg i detta Sverige??? Eller tillräckligt med sjukplatser när det verkligen behövs, men det är klart har man tagit in ett antal miljoner utlänningar som belastar vår välfärd och även ta med sig lite coronavirus från Iran så är pengarna slut.
”Öppna våra hjärtan” som Fredrik Reinfeldt sa, jag hoppas att han kommer att få ligga utanför något sjukhus stendöd fullproppad med coronavirus i lungorna.
Citera
2020-03-06, 13:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Men folk kan ju få "panik"... Påminner om ledordet innan... Men folk kan ju börja rösta på SD!

Lite annan anledning att mörka men beteendet är djupt inövat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja om Danmark kan göra det kan definitivt Sverige det.

Hur många är det som är smittade i Danmark med tanke på att de kär utan publik?????
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, jag såg ett "egethändigt recept" på handsprit igår: t-röd/glycerin/vatten..måste leta fram det.. kommer inte ihåg dosering, undrar om man törs testa?

Läs innehållsförteckningen på tillverkarens hemsida, t-röd innehåller saker du inte vill ha på
huden i för starka koncentrationer..... du vill inte gnida in och lämna kvar...

https://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/285_11250857.pdf

Virusena lär skrika i panik däremot..... men din kropp blir inte så glad heller....

Ring tillverkare och fråga
Senast redigerad av severustheemperor 2020-03-06 kl. 14:02.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Då gör du en skriftlig förfrågan till Region Skåne.
När du får avslag med motiveringen sekretess, så begär du en prövning och motivering till sekretessen.

Med lite tur så kan du få ut maskade uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in