Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Här har du en illustration på min definition av vakuum, en tank som imploderar.
https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM
Den illustrationen visar vad som kan hända när man har en behållare med lågt tryck bredvid markytans atmorsfärstryck, dvs när tryckskillnaden är stor.
Vad har det med diskussionen om huruvida mycket, mycket små tryckskillnader kan existera bredvid varandra?
I vilket fall skrev du ju tidigare att högre tryck existerar bredvid lägre tryck med stigande höjd:
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Ok. Tryck bredvid lägre tryck med stigande höjd. Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Jag har själv arbetat med vakuum och håller mig till definitionen jag har erfarit. Avsaknad av tryck, dock inte helt då ett sådant aldrig har återskapats.
Tack för definitionen.
Även du anser alltså att även om vakuum kallas avsaknad på tryck, så innebär det egentligen ett mycket lågt tryck.
Du håller även med om att trycket sjunker med stigande höjd.
I rymden råder ett mycket, mycket lågt tryck som kallas vakuum enligt din definition.
Vad är det som skulle hindra att ett med stigande höjd allt lägre tryck till slut är så lågt att det kan existera bredvid det låga tryck som kallas vakuum på samma sätt som högre tryck existerar vid lägre tryck på lägre höjder?
Jag vet att du inte varit till rymden och kollat, men finns det något teoretiskt hinder som omöjliggör att kontinuerligt sjunkande tryck på allt högre höjd till slut är så lågt att det per definition är vakuum?