2020-03-06, 10:59
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Det får tiden utvisa. Låt oss göra den första uppdateringen kring vårdens början.. Kan garantera dig att inte 2 svenskar kommer ha smittats. Men i nuläget kan vi bara förhålla oss till olika parametrar som: tidsintervall, invånarantal, smittorutiner, antal sjuka, antal smittade osv osv. Och då är den inte troligt att 5 svenskar kommer insjukna under 2020.

Kom ihåg att jag har rätt fram tillsdess att motsatsen är bevisad!!!
Med tanke på diskussioner för drygt tre veckor sedan är det väl dax att säga: Du är motbevisad.
Citera
2020-03-06, 11:00
Medlem
SuraStinas avatar
UPPDATERAD LISTA ÖVER SMITTADE I SVERIGE 6/3 kl. 11.00:
(datum för konstaterad smitta i parantes)

Tidigare fall ligger i spoiler.

Fall 95. (6/3) Person i Göteborg som insjuknat efter resa i norra Italien.

Fall 96. (6/3) Person i Göteborg som insjuknat efter hemkomst från Iran.

---> Ett av Stockholmsfallen är en elev i Nacka (Kunskapsskolan, åk 6-9). Oklart vilket fall.
---> Ett annat Stockholmsfall är en elev på Manillaskolan på Kungsholmen. Oklart vilket fall.
---> Ett av Stockholmsfallen är K*ell M** (e/o), anställd på Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet på Försvarshögskolan. Han har framträtt i SVT och berättat om livet i karantän. Hans fru är bekräftat smittad och inlagd på sjukhus.
---> Ett av Värmlandsfallen är funnen via smittspårning till fall 34-35. Denna är en anställd på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap i Karlstad. Personen blev kontaktad av sjukvården 4/3 och har befunnit sig hemma sedan dess.
---> Ett av Stockholmsfallen är en förälder till ett barn på Danderyds gymnasium (oklart vilket fall). Skolan hålls stängd under fredag 6/3.
---> Viktor Rydbergs högstadium och gymnasium håller stängt från 6/3. Oklart om någon elev eller lärare är smittad på skolan.

MISSTÄNKTA FALL:
• På FHMs presskonferens den 27/2 kl. 20 nämndes att man hade ett misstänkt fall i Tierp som var under transport till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Oklart om detta är fall nr 10 eller inte.
• 1 man från Härryda som varit i Italien. Besökte vårdcentralen i Landvetter (27/2).
• 10 Värmländska ungdomar av en grupp på ca. 40 testas pga symptom efter bussresa till franska alperna. (Älvkullegymnasiet, Karlstad, 1/3).
• Fler Karlstadselever som deltagit i bussresan med fall 34 och 35 kan vara smittade. Dessa elever går på Norrstrandsskolan, Rudskolan, Mariebergsskolan och Nobelgymnasiet. (4/3).
• 1 elev på Hammarö (Hammarlundens högstadium) misstänks smittad. Har varit på bussresa till Italien med fall 34 och 35. Smittspårning kring elever och lärare som var med på bussen pågår. (5/3)
• Eventuellt finns fler smittade elever på Kunskapsskolan i Nacka, enligt skolans presschef. (5/3)

AVFÄRDADE FALL:
• 1 man i Karlskrona, misstänkt smittad kring månadsskiftet jan/feb. Testad negativt.
• 1 person i Järna som mellanlandat i Peking, besökte Järna vårdcentral. Testad negativt (11/2)
• 3 personer i Blekinge som varit på resa i Italien i mitten på februari har testats negativa (27/2).

All information kommer från svensk media: SVT, DN, SvD, GP, JP, UNT och i några få fall AP och Exp samt sjukvårdsregionerna. Annars uppges alternativ källa.
Citera
2020-03-06, 11:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det tror jag. Jag tror man tar med händerna på ytor som är kontaminerade, fingrar på masken, håller på och fipplar i ansiktet 100 ggr mer än annars=du får in betydligt mer virus i mun, ögon och näsa. Tror du det är bra?

Jag är så gammal att jag gjort lumpen och vi hade en hel del träning med riktig skyddmask och de ska anpassas rätt, man får inte ha skägg för att de ska fungera perfekt (dags att raka av sig skägget!) och de är otroligt jobbiga att ha på sig en längre tid. Vi hade bland annat en löprunda med masken på och det var inte kul...

Nu pratar vi ju inte om så proffsiga skyddmasker, utan om enklare skydd, i många fall allt för enkla för att stoppa virus och då faller ju vitsen helt. Du ökar bara risken att bli smittad om du har en sådan enkel mask, mht till resonemanget ovan.

Ja, att raka sig är rätt självklart. Har själv skaffat gummimasker till familjen, skyddsglasögon o rejält med handskar. Tryckspruta med desinficering o bastu, ozon, uv för att kunna döda virus på prylar, kläder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Ja, varför använder vården maskerna om de inte fungerar?

Använder man dem som vårdpersonalen fungerar dem sannolikt. Dock är folk slarviga, kladdar runt i ansiktet utan rena händer/handskar, vilket vårdpersonal har. De bör även kastas efter varje användande, det blir dyrt för en vanlig nisse.

Men funktionen finns ju.
Men det är som att säga att bilar inte fungerar för att personer inte vet hur man startar dom, självklart får man läsa på hur man hanterar masken.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast har inte coronaviruset existerat långt långt tidigare? Den här episoden av sjuka människor är väll knappast de första som fått det genom tiderna? DE borde ha koll sedan tidigare?

Det är irrelevant i sammanhanget, det handlar om att sänka hastigheten på epidemin. Sverige och många andra delar av Europa kör slut sin sjukvårdskapacitet idag och imorgon. Nästa vecka börjar det riktiga kaoset.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Norge har fått sitt första dödsfall
Var har du fått det ifrån?

Jag hittar inget om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Norge har fått sitt första dödsfall
Nej, fake i facebook.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Med tanke på diskussioner för drygt tre veckor sedan är det väl dax att säga: Du är motbevisad.

Det kan jag erkänna. Ni hade rätt på den punkten....

Fast att börja gå med mask??
Citera
2020-03-06, 11:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ett riktigt Praktarsle på jobbet hemkommen från norra Italien har varit på jobbet hela veckan! När folk inte tar sitt samhällsansvar kommer detta få onödigt stora följder. Visar det sig att han spridit smitta på arbetsplatsen tror jag inte han bör komma åter efter ev. tillfrisknande. Folk kommer slå ihjäl honom gissar jag.

Och ni andra knyter handen i fickan istället för att dryfta saken med arbetsgivaren?

Berätta för honom vilka ekonomiska fördelar det kan innebära om hen tar fram en policy, istället för att alla blir sjuka på samma gång.
Citera
2020-03-06, 11:02
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvadsmorgon
En tänkbar orsak är ju att det är gott om snö och fjäll i norra Sverige, så man behöver inte åka till alperna för att åka skidor.

Större kontakt mellan personer ger mer spridning, därmed större spridning i storstäder.
Citera
2020-03-06, 11:03
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trots-rekommendationerna-flera-stockholmsskolor-haller-stangt

Jag blir tokig på Anders Tegnell, när han bråkar emot för att skolor stänger fast han varit emot det. Han borde vara glad att någon tar ansvar.

Han pratar som att det skulle vara så enkelt om en elev visar sig vara smittad, då genomför man bara smittspårning och isolerar dom som behöver isoleras. Men vid det laget ÄR DET JU REDAN FÖR SENT för de elever som blivit smittade, och dem som de i sin tur hunnit smitta på sin fritid (t.ex. föräldrar, syskon, far- och morföräldrar...). Dessa måste gå igenom en sjukdom, som kan bli svår under vissa omständigheter.

En överste smittskyddsläkare, borde ju ha som prio ett att så få människor som möjligt ska smittas. Men här finns hela tiden andra hänsyn som väger över.
Citera
2020-03-06, 11:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvadsmorgon
Du är så vettig. ❤️
Tack för ironin?
Du får återkomma med bättre påhopp, ironi gör sig inte bra i text.

Anmärk gärna på det felaktiga i det som jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in