2020-03-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det utgår från ett resonemang på Flashback som vem som helst kan räkna ut. Även min sexåring.
Att om folk sitter hemma blir ingen sjuk.
Det är dock ingen rimlig åtgärd alls som det ser ut idag.

Nej, alla behöver inte sitta hemma. Bara de med förkylningssymptom.

Jag vet inte hur det är med andra, men en normal vinter så har jag förkylningssymptom mindre än en vecka. I år har jag dock haft svininfluensan och varit hemma två veckor pga denna. Hostar dock fortfarande snart tre veckor efter att jag blev symptomfri i övrigt, men det beror på de skador jag fick på lungorna. Det är inte orimligt att vara hemma när man är sjuk! För samhällets del så skulle det leda till en vinst då färre skulle smittas.
Citera
2020-03-06, 10:31
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det som är intressant är hur det som skrivs i medierna som i sin tur basunerar ut av landets styrelse, styr diskussionen här. Påminner faktiskt om gamla tiders fikarumsdiskussioner när man bara hade tidningarna och public service som källa.

Diskussionen här på FB kretsar kring det media skriver, och kan sammanfattas i ”stoppa allt flyg från Italien” och ”Tegnell är en sopa”. Det finns några läger, typ: förnekare, alarmister och nördar (en del dessutom av kategorin ”killgissare”).
Tankar liknande det jag fetat i din text dyker ibland upp här, men det är väldigt sällan.

Att tyska läkare/forskare misstänker att Patient 1 (i Europa) är tysk verkar inte ha nått hit, fastän det publicerats i en av världens mest ansedda medicinska tidskrifter. Man kan tycka att det borde framkalla en viss förflyttning av fokus (”stoppa alla resor från Tyskland”):

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Ja, sociala och alternativa medier är höggradigt beroende av MSM och reagerar mest på vad som sägs där.
Berätta gärna mer om den tyske patient 1.
Tyskland verkar ha problem med coronaspridningen och vi lär få många fall därifrån.
Citera
2020-03-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Just nu säger interna röster hos WHO att deras rapporterade Kina-CFR är för hög.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-om-who-s-nya-coronasiffror

... och det innebär att vi ska vara hemma från jobbet med snuva?

Tillåt mig småle.

Som sagt. Tills dess att direkta uppmaningar från myndigheter, EU, WHO eller annan lämplig instans kommer ska ingen vara hemma om man inte är sjuk. Snuva är inte sjuk. Lite hostningar är inte sjuk.
Helvete. Folk är så jävla arbetsskygga i detta land va. Är det inte det så är det att ”de tar våra jobb”.
Fatta att Flashback inte är någon sanning om hur saker ska vara eller gå till. Vem som helst kan räkna ut att vi minimerar en sjukdom, vilken som helst, välj valfri, genom att sitta hemma.
Det betyder inte att det är rätt.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
We are concerned that in some countries the level of political commitment and the actions that demonstrate that commitment do not match the level of the threat we all face.

This is not a drill.

This is not the time to give up.

This is not a time for excuses.

This is a time for pulling out all the stops.

Countries have been planning for scenarios like this for decades. Now is the time to act on those plans.
(WHO 2020-03-05)

Just det jag tänkte posta. Dr Tedros G/ högste chef på WHO, har rätt
Men även WHO var senfärdiga i början, tog dem lång tid att sätta "höjd" risk och lång tid att prata om pandemi.
Han skrev det där igår kväll.

THIS IS NOT A DRILL

THIS IS NOT A TIME FOR EXCUSES
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Alla? Skrev jag det? Hur kan man tycka att det är bättre att vänta än att försöka få kontroll nu? Fattar inte logiken.

Ja, jag tycker att ALLA som har varit i Italien skulle ha blivit tillsagda att stanna hemma i två veckor. Väntar vi tills det blir några tusen får vi stänga ner hela landet, som Italien.

Du svarade på ett svar till en annan användare som tyckte att man bör undvika folksamlingar som i praktiken (om man bor i en stad) är att man får hålla sig hemma.

Jag tycker såklart också att man bör stanna hemma ett tag om man varit i ett smittat område som norra Italien men vi andra 99,9 procent av befolkningen kan väl inte häcka hemma och spela yatzy tills ”faran är över”. I dag är det sol och jag kommer dricka öl ute i solen med goda vänner.
Citera
2020-03-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IzQn
Konsekvenser av att SAS inte flyger är att nu bussas turister från norra Italien till München där de får flyga hemåt.

Kan inte detta leda till att ytterligare spridning sker på buss mellan turister från olika länder och även ytterligare spridning mot München?
Det kan framför allt leda till att färre reser till Italien, och att färre reser över huvud taget, vilket minskar smittspridningen. Sedan är det självklart att de som sätts på de där bussarna bör screenas. Ett minimum är att kolla tempen på alla och ta alla som har symptom åt sidan för testning. Ännu bättre såklart att sätta alla i karantän. Sannolikheten att de skall bli screenade, testade, satta i karantän, osv, är betydligt större i Italien och närområdet. För i Sverige görs ju absolut ingenting - de skulle bara kliva av planet på Arlanda och sedan sätta sig på buss eller tåg till vart som helst i Sverige.

Konstigt nog har ett fattigt land som Mongoliet resurser till att kolla tempen på alla tågpassagerare och ha personal på varenda tåg som är beredd att ta hand om folk med symptom, desinficera vagnarna med ett par timmars mellanrum, osv. Konstigt nog har rika Sverige inte råd med några åtgärder över huvud taget, utom att "informera" folk om att munskydd inte fungerar och att det enda man kan göra är att tvätta händerna ett par gånger om dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du verkar i alla fall ha utvecklat resistens mot fakta. Men den hjälper tyvärr inte mot corona.

Du kan väl be simulatorn att beräkna R0 om 75 % av de med förkylningssymptom väljer att vara hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 tvätta händerna nota
2 ta på masken, se till att den sitter tätt.
3 ta på ev handskar & skyddsglasögon
4 gå ut

När du kommer fram/hem så tar du av masken. Egentligen bör man väl slänga den men jag tror man kan använda den igen.

Bara mina åsikter dock. . Häng den t ex ute om det är kallt. Ex om man har extra frys kanske man kan använda den som ansiktsskydds-frys. Frysen borde döda viruset som inte gillar temp under 4°. Ett riktigt andningsskydd tål 8 timmars användning.
Säg nu inte att ni ska börja gå omkring så sådana där jävla masker som de gör i Kina???

Vi har nästan 100 fall i hela Sverige, ett land på 10 miljoner, av de här 100 har inte en endaste person avlidit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det som är intressant är hur det som skrivs i medierna som i sin tur basunerar ut av landets styrelse, styr diskussionen här. Påminner faktiskt om gamla tiders fikarumsdiskussioner när man bara hade tidningarna och public service som källa.

Diskussionen här på FB kretsar kring det media skriver, och kan sammanfattas i ”stoppa allt flyg från Italien” och ”Tegnell är en sopa”. Det finns några läger, typ: förnekare, alarmister och nördar (en del dessutom av kategorin ”killgissare”).
Tankar liknande det jag fetat i din text dyker ibland upp här, men det är väldigt sällan.

Att tyska läkare/forskare misstänker att Patient 1 (i Europa) är tysk verkar inte ha nått hit, fastän det publicerats i en av världens mest ansedda medicinska tidskrifter. Man kan tycka att det borde framkalla en viss förflyttning av fokus (”stoppa alla resor från Tyskland”):

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Helt enig.

Kanske är jag otroligt naiv som ens vågar fantisera om detta, men jag hade verkligen önskat (speciellt i dessa tider) att en större tidning gick ut med mer relevant information och särskiljde sig från övrig massmedia.

Pratar givetvis inte om tidningar som Fria Tider eller dyl, utan någon av dom mest besökta och omtyckta av gemene man i Sverige. Men så kommer det förstås inte bli, förrän vi alla sett konsekvenserna och journalister vill nappa smarthetspoäng med sin efterkloksamhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Suck. Du verkar inte förstå grudlig logik. Ju fler människor en smittad exponeras till desto större är risken att personen smittar andra?

Jag tror att det är du som inte förstår. Säg att de ställer in Melodifestivalen och en människa har smittan som tänkt åka dit. Den människan går istället och handlar på Ica och smittar X som istället går på hockey. X smittar där Z som på måndag ska på en stor konferens osv osv.

Ska du ställa in ett evenemang för smittorisk måste du ställa in allt och låsa in folk hemma.

Vi har ingen samhällssmitta för närvarande och om någon är sjuk får man förlita sig på att de håller sig hemma. Precis som i icke coronatider.
Citera
2020-03-06, 10:34
Medlem
Diskuterarns avatar
Aftonbladet: SVT och EBU ställer in Eurovision-möte, skivbolagsanställda i karantän – men tävlingen blir av som planerat

– Vi har ingen annan eller bättre bedömning än vad Folkhälsomyndigheten har, säger hon

Vad tror vi. Blir detta starten på en snabbare spridning?
Citera
2020-03-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevo
Östra ersboda 😳 Värsta stället en smitta kan börja på, största delen invandrarfamiljer som kommer att skapa kaos på primärvården och akuten.

Har det kommit fram någon mer information? Var det influensan eller COVID19?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in