2020-03-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Det är väl självklart att fler kan smittas desto mer folk som finns inom ett visst område? Är du korkad? Finns en mängd länder som förbjudit större evenemang. Fotbollen i Italien kommer spelas utan publik en månad framöver och Frankrike tillåter ej evenemang med över 5000 personer bland annat.

Fast om alla dessa människor som ska till melodifestivalen ändå går till jobbet, åker och handlar, är ute och äter på restaurang mm sprider de sin eventuella smitta ändå. Ur en ren smittorisk gör det ingen större nytta att ställa in ett sådant evenemang.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det handlar inte om att viruset hamnar på masken. Det handlar om att viruset hamnar på dina händer, som du sen måste använda för att ta av dig masken. En rörelse du inte hade behövt göra om du inte hade masken.

1 tvätta händerna nota
2 ta på masken, se till att den sitter tätt.
3 ta på ev handskar & skyddsglasögon
4 gå ut

När du kommer fram/hem så tar du av masken. Egentligen bör man väl slänga den men jag tror man kan använda den igen.

Bara mina åsikter dock. . Häng den t ex ute om det är kallt. Ex om man har extra frys kanske man kan använda den som ansiktsskydds-frys. Frysen borde döda viruset som inte gillar temp under 4°. Ett riktigt andningsskydd tål 8 timmars användning.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Bara jag som tycker det är anmärkningsvärt att man INTE gått ut med att Melodifestivalen ska köras inför tom publik? Det är som upplagt för maximal smittspridning när 50000 personer samlas på Friends Arena imorn.

Corona eller inte, jag tycker att den mögtävlingen alltid borde gå inför tomma läktare..
melodifestivalen är ett betydligt större hot mot samhället än corona.
Citera
2020-03-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IzQn
Konsekvenser av att SAS inte flyger är att nu bussas turister från norra Italien till München där de får flyga hemåt.

Kan inte detta leda till att ytterligare spridning sker på buss mellan turister från olika länder och även ytterligare spridning mot München?

Har nog ingen betydelse. Smittan är ju redan här och sprids rätt rejält här och nu.. bara en tidsfråga innan det börjar dyka upp fall som inte har någon koppling med tidigare fall.
Citera
2020-03-06, 10:25
Medlem
Citat:
Bara jag som tycker det är anmärkningsvärt att man INTE gått ut med att Melodifestivalen ska köras inför tom publik? Det är som upplagt för maximal smittspridning när 50000 personer samlas på Friends Arena imorn.

Som vanligt dyker det säkert upp ett antal hängivna mello-fans från Italien på Friends. De brukar turnera världen runt och titta på dylika föreställningar. Sverige ligger i framkant på området Mello.

Vore man lika framkant i Corona-bekämpningen så skulle man naturligtvis stänga ner skiten. Alla mello-bögar ska inte återigen behöva löpa samma gatlopp som de fick göra när hiv började spridas på 70-80-talet.

#nomello, #saynotocorona, #noflumetoo, #sneezeinyourarmpitt, #fhm,
Citera
2020-03-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Säger Stepen nu i efterhand ja... I efterhand är det ju lätt att för sig själv och andra rationalisera bort alla de symptom som han sannolikt hade. Självklart hade han någon form för symptom, även om de var milda. Skillanden nu, när alla är mycket mer vaksamma, är att alla som tror sig kunna vara smittade agerar därefter. Något man inte gjorde innan Covid-19 var i folks medvetande.

Sjukvården i England (där han också smittade flera personer) har inte förnekat det han säger heller. Två läkare i England som han var i kontakt med blev också smittade. Det vore väldigt svårt att dölja sanningen för honom utifrån hur många personer som han smittade. Har han hostat? Då hade de sagt något. Har han haft feber i Alperna? Det hade de han bodde med där vetat om. Osv. Att dölja en sådan lögn vore extremt svårt, särskilt iom att han fortfarande smittade när han lades in i England. Det som fick honom att söka vård var att han fått veta att andra han tillbringat tid med i Singapore var smittade.
Citera
2020-03-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Resonemanget handlar inte om WHO, det utgår ifrån vad som behöver göras för att stoppa community spread. Om folk bara slutar umgås i större folksamlingar när de är sjuka så skulle alla smittor snabbt minska och problemet skulle minska kraftigt. Dvs inte många skulle vara sjuka alls.

Det utgår från ett resonemang på Flashback som vem som helst kan räkna ut. Även min sexåring.
Att om folk sitter hemma blir ingen sjuk.
Det är dock ingen rimlig åtgärd alls som det ser ut idag.
Citera
2020-03-06, 10:27
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fast om alla dessa människor som ska till melodifestivalen ändå går till jobbet, åker och handlar, är ute och äter på restaurang mm sprider de sin eventuella smitta ändå. Ur en ren smittorisk gör det ingen större nytta att ställa in ett sådant evenemang.

Suck. Du verkar inte förstå grudlig logik. Ju fler människor en smittad exponeras till desto större är risken att personen smittar andra?
Citera
2020-03-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Apropå skolor och barn försten. Man vill ju så himla gärna likna corona vid en vanlig influensa. Men i en vanlig influensa är ju barn och skolor själva kugghjulet i smittspridning.
Jag tror också barn smittar, varför skulle de inte göra det. Bara för att man inte har kunnat bevisa det ännu så kan man ju inte blunda för att barn är världsmästare på att sprida smittor. Finns det någon annan grupp som helt ogenerat kan nysa en i ansiktet och som använder mamma som en näsduk.
Det känns som om myndigheterna leker någon slags tvärtom lek med oss. Man ska inte bunkra mat och handsprit. Man ska inte undvika att resa till Italien, man ska inte hålla sig själv eller sina barn hemma om man besökt riskområden.
Jag kan tycka att det börjar bli dags för Sverige att planer byggena för ny sjukhus och förbereda sig för nästa fas eller i alla fall sluta ge oss helt uppenbart dåliga råd. Vi står ensamma i detta.

Läs om https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

Deras självbild kommer sjunka rätt lågt snart om hur fel de har. Fram tills dess kommer de köra på som att de är experter och kan allt.
Citera
2020-03-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Klassificeringen av spridning är samma som i Kina. Räcker det som argument?

En professor uttalade sig i morse och sa dessutom att man missar 2 av 3 fall.

Är det så svårt att acceptera att man fallerat och agerat senfärdigt?
Jag är inte motvillig till att tro på smärre allmän smittspridning. Men myndigheterna rapporterar till WHO, samma data som de presenterar offentligt. Det är väl en definitionsfråga. Lokal smitta är ju inte samma som allmän smitta. Lokal är väl "inom en grupp", vilket vi har.
Senast redigerad av Kemiske-Allan 2020-03-06 kl. 10:30.
Citera
2020-03-06, 10:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Bra skrivet, det finns en jävla massa jobb som går att utföra utan större problem. Logistik till exempel, lastbilar som kör containrar landet runt fungerar galant.

Givetvis finns det mängder med jobb som kan utföras trots misstänkt Covid-19, problemet i det här landet är att precis allting utgår ifrån ett Stockholmsperspektiv.

Jag är inte skogshuggare, det var bara ett exempel, jag räknar ekorrar.
Citera
2020-03-06, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Tegnell borde vara tyst

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-kritiseras-for-uttalande-riskfyllt/
Toppen är knappast här. Hur många från Italien är inte på sitt jobb just nu med mycket lätta symtom kan man undra. Fick dom den smittade Iranska kvinnan att samarbeta med smittspårningen? Jag skulle tro att den första smitthärden sker i en invandrartät förort och lycka till att sätta den i karantän.

Det är på sätt och vis synd om herr Tegnell för han verkar inte förstå att folk registrerar vad han säger och att det mesta senare visar sig vara fel . Hans förtroende sjunker som en sten och han borde bytas ut snabbt nu, alternativt få stöd av ytterligare en statsepidemiolog som sköter kommunikationen.

Man kan ana vad han är för typ av människa, leka krig och föra befäl är kul och här har han Covid-19 att slåss mot. Slicka uppåt och slå nedåt så man ska inte förvänta sig obekväma beslut som drabbar makten men därimot hårda som drabbar enskilda människor. Att sen komma och gnälla att man är mobbad nu är ju proaktivt, något han skulle ha varit med denna smitta.
Citat:
Anders Tegnell invaldes 2005 som ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien. Hans inträdesanförande handlade om pandemiernas påverkan på samhället.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Tegnell

"Pandemiernas påverkan på samhället"? vilket skämt då han nu inte gjort mycket annat än lekt med smittspårning ett litet tag. Men det kanske gäller ekonomi och att sjuka samt svaga människor inte är intressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in