2020-03-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Sverige och andra EU länder kommer att ta emot fler när sommaren(och nästa sommar, och nästa sommar) kommer. Du tror att det här är 100m löpning, det är det inte. Det är en maraton, varje dag kommer människor att smugglas in i krekland i flera år framöver.

Fortsätt dröm din turk mer önsketänkande från er... Måste vara jobbigt att alla flyktingar i mängder ligger kvar på turkiska gränsen.

Varför låter turkisk polis inte flyktingarna återvända till Konstantinopel, nu när dem inte vill vänta längre vid gränsen?
Citera
2020-03-06, 09:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Man kan konstatera att Putin fick allt han begärde vid senaste diskussionen och som Erdogan sa blankt nej till och lovade att gå i krig om inte Ryssland/Saa backar innan slutet på månaden.
Nej, Putin kan inte vara nöjd. Idlib befolkas av terrorister fortfarande. Vad skall man göra med dem? Vem tar ansvar för dem? NÅGON måste ta ansvar för dem. De är Västs skapelse, men de svär sig fria från ansvar både vad gäller terrorister och flyktingar.

Ansvaret ligger således hos Syrien och de vet vad man skall göra med terroristerna, bekämpa dem, de skall bort. Turkiet måste sluta bromsa befrielsen av Idlib! Och flyktingarna måste få återvända till Syrien!

Russia-Turkey Ceasefire is ‘Political Fiction’ As Long As It Ignores al-Qaeda’s Idlib Presence

A foreign affairs expert tells Sputnik that although Russia and Turkey were able to reach a ceasefire on Thursday, the agreement is destined to fail unless Ankara acknowledges its proxy support for terror groups in the region and calls on them to abide by the laid out terms.

https://sputniknews.com/analysis/202003061078488165-russia-turkey-ceasefire-is-political-fiction-as-long-as-it-ignores-al-qaedas-idli b-presence-/
Senast redigerad av humanlife 2020-03-06 kl. 09:17.
Citera
2020-03-06, 09:15
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Turkiet kommer inte ta tillbaka de. Det är ju det som är poängen. De är inte turkiska medborgare. Have fun...

De är EU som gör bort sig genom att attackera och döda flyktingar. All deras snack om mänskliga rättigheter är 0 värd i världens ögon efter behandlingen av dessa människor.
De är inte europeiska medborgare heller.. Så varför tycker du att eu ska ta emot dem men inte turkiet?
De är ju kulturellt mkt närmare andra arab/muslimländer.
Israel måste ta ett stort antal som "den enda fungerande demokratin" i regionen.

Varför skickar turkiet fram flyktingar mot det så onda grekland som bara attackerar och dödar flyktingar? Varför tar turkiet ifrån dessa flyktingar deras telefoner och pengar och slussar den till detta hemska öde?

Allt snack om att turkiet har det minsta intresse i flyktingars väl och ve är 0 värt i världens ögon.

Israel, turkiet, usa fortsätter visa sin dubbelmoral och förmåga till ondska. Ajajaj alla som diggar moses.. ..minns ni inte att girighet är en dödssynd?

För övrigt är ju tråden lite av ett spektakel av svartvita synsätt härinne.
Ingen av de inblandade parterna är goda eller på något annat sätt felfria.
Citera
2020-03-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Putin framstår som otroligt svag. Han sänder bara ut signaler att det går att köra med Ryssland och dess allierade lite hur som helst. Nästa gång kanske turkarna går ännu längre för att testa gränserna? Bevisligen kom de undan med att skjuta ner ett ryskt plan, och även att försöka förstöra alla år av hårt arbete för att stabilisera Syrien.

Vill inte låta allt för konspiratorisk, men börjar nästan fundera på om Ryssland verkligen vill besegra Syriens motståndare. Ett instabilt Syrien är ett beroende Syrien. Beroende av Ryssland. Iran å andra sidan har alla anledningar till att vilja stabilisera Syrien då Assad är en allierad, är ett grannland och också en del av den så kallade "shia-korridoren" som är mycket viktig för Iran. Men Iran är som sagt tysta vilket måste vara mycket medvetet, vilket även Hizbollahs tystnad tyder på, som annars är "pratglada" vid kriser likt denna. Är det endast så att Iran är oroliga för att hamna i krig med Turkiet, eller ligger det något mer bakom?

Den syriska offensiven mot islamisterrna har gjort att man intagit en tredjedel av tidigare islamsit-kontrollerat område och man nu kommer ha kontroll över huvudvägarna genom sina ryska vänner.

Jag tycker detta är en oerhört stor framgång och situationen med stora islamsitkontrollerade tätt befolkade områden i Idlib kommer bli ännu mer ohållbar än tidigare. Jag tror inte islamisterna kommer klara av att upprätthålla ett fungerande samhälle länge till och jag tror den dag en stor del av befolkningens hopp om framtid i norra europa som flyktingar slocknar kommer vi få se en stor folkström över fronten in i Syrien. Det kan vi se fram emot i vår för jag tror faktiskt Erdogan nu sett slaget slutgiltigt förlorat och inte vill fortsätta striderna som islamisterna vill.

Jag tycker både Syrien och Ryssland har agerat mycket starkt i detta. En stor seger jämförligt med Vietnam-kriget är på uppsegling. USA och europas´s ekonomiska världshegemoni rubbad.
Citera
2020-03-06, 09:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, Putin kan inte vara nöjd. Idlib befolkas av terrorister fortfarande. Vad skall man göra med dem? Vem tar ansvar för dem? NÅGON måste ta ansvar för dem. De är Västs skapelse, men de svär sig fria från ansvar både vad gäller terrorister och flyktingar.

Ansvaret ligger således hos Syrien och de vet vad man skall göra med terroristerna, bekämpa dem, de skall bort. Turkiet måste sluta bromsa befrielsen av Idlib! Och flyktingarna måste få återvända till Syrien!

Russia-Turkey Ceasefire is ‘Political Fiction’ As Long As It Ignores al-Qaeda’s Idlib Presence

A foreign affairs expert tells Sputnik that although Russia and Turkey were able to reach a ceasefire on Thursday, the agreement is destined to fail unless Ankara acknowledges its proxy support for terror groups in the region and calls on them to abide by the laid out terms.

https://sputniknews.com/analysis/202003061078488165-russia-turkey-ceasefire-is-political-fiction-as-long-as-it-ignores-al-qaedas-idli b-presence-/
Man flyttar fram gränsen i söder så SAA får hela vägen upp till M4. Vilket är en territoriell vinst för SAA. Bara en sådan sak som att Erdogan taggar ner sig får man också se som en seger. Erdogan fick inte igenom ett smack av sina krav.

Man kan säkert ta det lite lugnt i området ett tag och fokusera på ett annat område. Saa kan ju tex börja ta området i NV som inte är med i detta avtal. Erdogan lär spotta och fräsa över något sådant. Eller ta området i SO som stöds av usa men usa verkar inte ha någon närvaro där längre.

Det finns massor med saker kvar att göra för SAA. De får helt enkelt ta en sak i taget.

Turkiska proxys lär börja bråka igen efter ett tag och då startar man offensiven igen utan att Erdogan behöver förlora ansikte.
Citera
2020-03-06, 10:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Den syriska offensiven mot islamisterrna har gjort att man intagit en tredjedel av tidigare islamsit-kontrollerat område och man nu kommer ha kontroll över huvudvägarna genom sina ryska vänner.

Jag tycker detta är en oerhört stor framgång och situationen med stora islamsitkontrollerade tätt befolkade områden i Idlib kommer bli ännu mer ohållbar än tidigare. Jag tror inte islamisterna kommer klara av att upprätthålla ett fungerande samhälle länge till och jag tror den dag en stor del av befolkningens hopp om framtid i norra europa som flyktingar slocknar kommer vi få se en stor folkström över fronten in i Syrien. Det kan vi se fram emot i vår för jag tror faktiskt Erdogan nu sett slaget slutgiltigt förlorat och inte vill fortsätta striderna som islamisterna vill.

Jag tycker både Syrien och Ryssland har agerat mycket starkt i detta. En stor seger jämförligt med Vietnam-kriget är på uppsegling. USA och europas´s ekonomiska världshegemoni rubbad.
Jag håller med! Syrien har med hjälp av sina vänner besegrat supermakten och dess allierade och proxy-krigare. Det är en otroligt stark seger!

Men propagandan mot Syrien fortsätter och det är tydligt att det finns krafter som vill förlänga kriget, som kanske rentav ser en möjlighet att vända kriget fortfarande. Det är såna krafter som styr Erdogan och skapar ännu mer lidande för folket i Syrien och flyktingarna.
Putin balanserar för att inte väcka mer krigshets, han vill inte ge anledning för USA att "ingripa", därav de försiktiga stegen framåt.

Terroristerna kan förstås inte hålla vapenvilan nu heller. Och då vet de vad som gäller. Frågan är om Erdogan har bränt sig för sista gången och kommer att avhålla sig från fler attacker. Jag hoppas det, den idioten riskerar ju ett större krig, han är livsfarlig. Tur att Putin kan dämpa honom.
Citera
2020-03-06, 10:14
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
De är inte europeiska medborgare heller.. Så varför tycker du att eu ska ta emot dem men inte turkiet?

Jag har inte sagt att vare sig Turkiet eller EU måste ta emot de. Turkiet försökte göra något i höstas i alla fall genom att försöka skapa ett säkerhetszon i norra Syrien och bygga ca 2 miljoner bostäder så att de åkte tillbaka. Vad har EU gjort förutom att döda flyktingarna och skrika som stuckna grisar när Turkiet väl försökta skapa safe zone i höstas?
Citera
2020-03-06, 10:17
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du jämför alltså Sverigedemokrater plus en handfull nynazister med världens absolut värsta terrorister som när Turkiet griper in på deras sida, det första de gör är att slakta och skända en syrisk kvinnlig parlamentsledamot på sidan av motorvägen.

Visst sörru!

Det är en himmels tur att Erdo-gone gång på gång drar det kortaste strået.

När du nämnde "döda alla xxx", så var nynazister och sverigedemokrater de första som kom upp i minnet. Finns ju sådana i överflöd i flashback tex.

Du kan väl åtminstone erkänna att driva 6 miljoner på flykten inte är särskilt "stabilt"? ;-)
Citera
2020-03-06, 10:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Vi ska nog inte överdriva. SAA har tagit ett område ca 2*8 mil. Rebellerna finns fortfarande kvar. USA och EU länderna verkar vara på vinnande sidan. Kriget har kostat Ryssland, Syrien och Turkiet enorma summor och lidande. Samt att Putin plattat till Erdogan lär inte Erdogan glömma. De tycker ju givetvis att det är tråkigt att Assad sitter kvar men kan kan ju inte alltid få allt man vill.

Kriget är också långt ifrån över. Mycket kan fortfarande hända.
Citera
2020-03-06, 10:49
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Putin framstår som otroligt svag. Han sänder bara ut signaler att det går att köra med Ryssland och dess allierade lite hur som helst. Nästa gång kanske turkarna går ännu längre för att testa gränserna? Bevisligen kom de undan med att skjuta ner ett ryskt plan, och även att försöka förstöra alla år av hårt arbete för att stabilisera Syrien.

Vill inte låta allt för konspiratorisk, men börjar nästan fundera på om Ryssland verkligen vill besegra Syriens motståndare. Ett instabilt Syrien är ett beroende Syrien. Beroende av Ryssland. Iran å andra sidan har alla anledningar till att vilja stabilisera Syrien då Assad är en allierad, är ett grannland och också en del av den så kallade "shia-korridoren" som är mycket viktig för Iran. Men Iran är som sagt tysta vilket måste vara mycket medvetet, vilket även Hizbollahs tystnad tyder på, som annars är "pratglada" vid kriser likt denna. Är det endast så att Iran är oroliga för att hamna i krig med Turkiet, eller ligger det något mer bakom?

Jag har länge tyckt att det verkar som om Iran och Hizbollah ägnar sig åt strid när det behövs och låter andra sköta förhandlandet. Främst Ryssland då när det gäller deras sida. Antagligen får Iran ändå med sina synpunkter i förhandlingarna även om de inte är med fysiskt själva.

Ryssarna förvånade mig när turkarna sköt ned ett ryskt plan utan motreaktion. Folk trodde att nu blir det krig.

Att Iran vill ha lugn och ro och ett stabilt Syrien ser jag som självklart. De vill knappast ha krig med Turkiet men är nog inte rädda för det heller. Risken för det är troligen liten.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ryssarna har absolut varit väldigt försiktiga, frågan är varför? Finns det ekonomiska incitament?
Någon form av handelsutbyte eller något annat som gör att dom inte vill försämra relationen med Turkiet? Det är väldigt konstigt.

Det är sannolikt en del av förklaringen, Ryssarna kan diktera villkoren så länge Assad är beroende av dom.

Ekonomi är det jag kan tänka mig. Ev. att Moskva ser en liten möjlighet att turkarna blir något mindre USA-vänliga och lutar sig mer österut.
Citera
2020-03-06, 11:02
Medlem
Citat:
Om den här vapenvilan håller så förväntar jag mig mycket mer nyheter från antingen Antinen Menbij,Tal Rifaat eller Ayn-Al Arab. Det intressanta med Ryssland-Turkiet avtalen är inte det som står på papper utan det man kommer överens om bakom låsta dörrar.
Så är det, allt som avtalats står ej på papper
Citera
2020-03-06, 11:05
Medlem
Citat:
Sverige och andra EU länder kommer att ta emot fler när sommaren(och nästa sommar, och nästa sommar) kommer. Du tror att det här är 100m löpning, det är det inte. Det är en maraton, varje dag kommer människor att smugglas in i krekland i flera år framöver.
Det tror jag inte. Europa 2020 och Europa 2014 är inte samma sak. Grekland kommer ej släppa in. Om Turkiet ändå väljer att pusha de mot Grekland så är det en annan sak.
Flyktingarna kommer att stanna i Turkiet. Alt försöka simma runt till Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in