2020-03-05, 20:55
Medlem
Angående normal medelklassmamma eller ej:

1: Det ÄR mycket konstigheter som händer och sker i vanliga villakvarter, år ut och år in. Så vad som är en vanlig medelklassmamma är oerhört flytande.

2: I det här fallet har en ESKALERING av episka proportioner skett.

3: Det är två personlighetstyper som nästan varit optimala för att skapa problem för varandra.

Vi har den lögnaktige, inte särdeles sympatiske eller empatiske SD som kämpar konstant med att behålla ett sken utåt. Ett sken som han inte upprätthåller med sina närmaste.

Vi har en kvinna med mycket stort bekräftelsebehov, som är envis, intelligent och stundom ganska utstuderat elak (med vissa vänner är hon mycket välformulerad och visar på såväl utvecklad ironi som självdistans, men nämner faktiskt själv att hon ibland är elak).

Båda spelar ett högt spel med varandra. LW nämner flera gånger för väninnor att hon vet vilka knappar hon ska trycka på för att tvinga till sig umgänge.

SD är inte sämre än att han spelar ut alla de traditionella korten: "Det blir vi till slut", "du är etta" etcetera (inga direkta citat).

LW förstärker de negativa delarna av SDs personlighet.
SD förstärker LWs negativa beteenden (och personlighet).

Även om jag inte håller med Carina78 i mycket så är det verkligen en dance macabre.

Att tala om hönan och ägget är här mycket svårt: SD hade säkert kunna gå genom livet som den klassiska hustyrannen med bra image utåt och en undergiven fru. LW hade säkert kunna gå genom livet som den sexuellt mycket drivna f.d. pastorn med stort behov av bekräftelse.

Istället möttes de där friktionsytorna var som störst.

Fokuserar man på bara den ena i dramat så blir det fel, eftersom båda - med varandra - framstår som totala galningar. Dödsdansen kan bara förstås om man ser hur de båda dragit varandra djupare och djupare ned i fördärvet. INGEN av dem agerade normalt med den andre. SD inte som en normal familjefar. LW inte som en normal medelklassmamma.

Utan varandra hade troligen båda framstått som betydligt mer normala.

Allt beror på vilket perspektiv man väljer och var man väljer att fokusera blicken.

Lite utanför topic:
Hur i helvete har alla dessa personer hunnit med något annat än att chatta och geocacha? Bisarra mängder meddelanden till höger och vänster ...
Senast redigerad av PolisenOrebro 2020-03-05 kl. 21:12.
Citera
2020-03-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag har ett liv utanför fb just inne på aktbilaga 147, har du själv läst hela FUP:en

Nä, men MÅNGA timmar har jag läst.
Och om du inte har fattat grejen med gymmet och hans redogörelse för kvällen vid det här laget så kan jag inte hjälpa dig.
Men du kan ju fråga nån annan.
Citera
2020-03-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Angående normal medelklassmamma eller ej:

1: Det ÄR mycket konstigheter som händer och sker i vanliga villakvarter, år ut och år in. Så vad som är en vanlig medelklassmamma är oerhört flytande.

2: I det här fallet har en ESKALERING av episka proportioner skett.

3: Det är två personlighetstyper som nästan varit optimala för att skapa problem för varandra.

Vi har den lögnaktige, inte särdeles sympatiske eller empatiske SD som kämpar konstant med att behålla ett sken utåt. Ett sken som han inte upprätthåller med sina närmaste.

Vi har en kvinna med mycket stort bekräftelsebehov, som är envis, intelligent och stundom ganska utstuderat elak (med vissa vänner är hon mycket välformulerad och visar på såväl utvecklad ironi som självdistans, men nämner faktiskt själv att hon ibland är elak själv).

Båda spelar ett högt spel med varandra. LW nämner flera gånger för väninnor att hon vet vilka knappar hon ska trycka på för att tvinga till sig umgänge.

SD är inte sämre än att han spelar ut alla de traditionella korten: "Det blir vi till slut", "du är etta" etcetera (inga direkta citat).

LW förstärker de negativa delarna av SDs personlighet.
SD förstärker LWs negativa beteenden (och personlighet).

Även om jag inte håller med Carina78 i mycket så är det verkligen en dance macabre.

Att tala om hönan och ägget är här mycket svårt: SD hade säkert kunna gå genom livet som den klassiska hustyrannen med bra image utåt och en undergiven fru. LW hade säkert kunna gå genom livet som den sexuellt mycket drivna f.d. pastorn med stort behov av bekräftelse.

Istället möttes de där friktionsytorna var som störst.

Fokuserar man på bara den ena i dramat så blir det fel, eftersom båda - med varandra - framstår som totala galningar. Dödsdansen kan bara förstås om man ser hur de båda dragit varandra djupare och djupare ned i fördärvet. INGEN av dem agerade normalt med den andre. SD inte som en normal familjefar. LW inte som en normal medelklassmamma.

Utan varandra hade troligen båda framstått som betydligt mer normala.

Allt beror på vilket perspektiv man väljer och var man väljer att fokusera blicken.

Lite utanför topic:
Hur i helvete har alla dessa personer hunnit med något annat än att chatta och geocacha? Bisarra mängder meddelanden till höger och vänster ...

Jag håller med dig. Precis som jag beskrivit LW som en "vanlig medelklassmamma" så hade jag också kunnat beskriva SD som en "vanlig medelklasspappa". För det har dom bägge varit. Tveklöst. Men i kombination med varandra löste de sinsemellan upp de spärrar de bägge normalt haft. (som gjorde att de bägge avvek från "normal medelklassperson"-livscykelnn)
Citera
2020-03-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad är det för nedvärderande med det?
Det var ju fakta.

Frågan är väl varför SD ville ha sex med
någon som såg ut som en pojke.

Och varför LW inte sa åt honom att dra
om hon inte uppskattade att höra
sanningen från honom.
Det gjorde hon ju med andra som var
ärliga mot henne.

Men saknar du helt så kallad "mentaliserings-förmåga" eller?
Det är väl givet att det inte känns så kul att som kvinna få kommentaren att man kroppsligen ser ut som en pojke?
Precis som det som man inte vore kul att få kommentar om att man ser ut som en "mullig kvinna"?

Herregud. FÖRSÖK åtminstone.
Citera
2020-03-05, 21:13
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
För att han pratar om att han har pumpat musklerna och snicksnackat med en städare där på gymmet den 14e. Städaren har NOLL minne av det.
Det står han fast vid. Poliserna lägger stor vikt vid detta eftersom han lägger dimridåer och är mån om just gymmet. Men det finns en selfie då han står i badbyxor, är blöt och har bar överkropp vilket inte alls tyder på att han gymmat. Han skriver i sms till både LW och HD att han åker till "viken".
Han fotar även nåt torn (?) av nåt slag.
Inte helt ovanligt att man kastar sig i bassängen efter man gymmat. SD hade kort som inbegriper mer än bara gym. Södra vattentornet ligger precis brevid, varför är det konstigt att han fotat det?
Citera
2020-03-05, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
ja.. Och J*erry säger samma sak igen i senare förhör på s. 269. "Stefan sa att han hade simmat"

Till HD sa han väl att han skulle gymma. Hon frågade om han skulle simma, men han sa nej.
Men om man ska simma borde man väl ha med sig badbrallor? Det här var väl när han skrev till henne att han skulle till Viken.

En sådan underlig lögn.

Vad har ha pysslat med?
Citera
2020-03-05, 21:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Men saknar du helt så kallad "mentaliserings-förmåga" eller?
Det är väl givet att det inte känns så kul att som kvinna få kommentaren att man kroppsligen ser ut som en pojke?
Precis som det som man inte vore kul att få kommentar om att man ser ut som en "mullig kvinna"?

Herregud. FÖRSÖK åtminstone.

Det är klart att det inte är kul men man
väljer ju själv om man accepterar det eller
om man ber honom fara och flyga.
Citera
2020-03-05, 21:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Han förklarar det med att hans vattenspridare står långt inne i garaget har jag för mig, och det låter ju faktiskt logiskt att inte grannarna ska behöva rota inne i hans hus för att vattna gräset medan han är borta.

Men varför finns den inte med i beslaget då?
Vad är vitsen att ta med den i åtalet?
Citera
2020-03-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Inte helt ovanligt att man kastar sig i bassängen efter man gymmat. SD hade kort som inbegriper mer än bara gym. Södra vattentornet ligger precis brevid, varför är det konstigt att han fotat det?

Han säger att han kom till gymmet 21.30.
Gymmet stänger 22. Skulle han hinna både gymma OCH bada/simma?
Han kan ju inte ens förklara för utredarna varför han har badbyxorna på sig och bar överkropp på selfien.
Han berättar ju om allt annat han gör den kvällen. Allt utom att han simmat.
Citera
2020-03-05, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Han förklarar det med att hans vattenspridare står långt inne i garaget har jag för mig, och det låter ju faktiskt logiskt att inte grannarna ska behöva rota inne i hans hus för att vattna gräset medan han är borta.

Och om du just har sått gräsmattan, varför gömma den längst bak i garaget om man ska resa bort, särskilt som det var så hett.

Citera
2020-03-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Nej, alltså nån vattenspridare har han ju inte, jag pratar om hur han förklarar att han bett om att få låna grannarnas.

Min personliga åsikt och gissning är att man fäster för stor uppmärksamhet på vattenspridaren. Den är med för att visa att hans historia inte stämmer bara. Men jag kan ha fel och åklagaren har en fantastisk historia om den som faktiskt är viktig i sammanhanget.
Citera
2020-03-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Till HD sa han väl att han skulle gymma. Hon frågade om han skulle simma, men han sa nej.
Men om man ska simma borde man väl ha med sig badbrallor? Det här var väl när han skrev till henne att han skulle till Viken.

En sådan underlig lögn.

Vad har ha pysslat med?

Det var väl lite det som var grejen i förhöret då dom inte fick det att gå ihop: På selfien hade han badbyxorna på sig och bar överkropp och blöt. Han svarade att han kanske var svettig.
Och ja.. han skrev att han skulle till viken i sms.
Men han slår knut på sig för att få det att se ut som att han är och pumpar musklerna. Styrketräning.

I aktbilaga 148 sida 94 förhörs en gammal jobbarkompis som äger Södra Vattentornet och låset in dit är ett kodlås. Ett lås som Stefan kan då han lagt en cach där. Denne arbetskamrat blev nästan orolig över att LW kunde finnas där inne. Koden hade inte bytts.
Vart ligger Södra Vattentornet?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-05 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in