Citat:
Ursprungligen postat av
Alice-the-Ant
Tack för det här inlägget.
Det är så här som jag tycker om att diskutera.
Dyka ner lite djupare och fundera vad man egentligen tycker och möta sina tankar mot andras.
Kunna tycka olika men diskutera respektfull, mycket mer intressant och givande!
Jag hade tänkt lämna debatten då det blir mest smutskastning mot varandra.
En känsla att man samtalar med krokodiler som bits och tycker kvinnor inte ska ha rösträtt eller inte ska ha samma mänskliga rättigheter som män. Men samtidigt anse sig ha rätt att köpa sex av en kvinna....sunkig attityd är det snällaste jag kommer på att säga om det.
Polariserat, elakt och ingen förstår varandras ståndpunkter.
Oavsett om vi kommer från olika bakgrund, tänker eller tycker olika så formulerar du dig intressant i det här inlägget.
Tack. Jag värdesätter rim, resonemang, logik och värjer mig gärna mot känsloargument och de klassiska argumentationsfelen och härskarteknikerna.
Inte för att jag inte skulle kunna vara lika "bra" på dem som vem som helst, utan för att de inte är tecken på att man faktiskt tar in båda sidorna av argumenten. I det här ämnet har jag diskuterat och funderat ganska mycket på detta och rötterna i mitt resonemang går kanske ända tillbaks till begreppet "världens äldsta yrke"? Många kvinnor upptäcker tidigt att de sitter på något mycket värdefullt. Begreppet måste ju komma nånstans ifrån och med tanke på att män och kvinnor är lite olika här, inte bara biologiskt utan även emotionellt pga våra olika förutsättningar och "risker" med våra respektive sexualiteter. En man kan göra kvinnor gravida varje dag från deras första sädestömning till den sista som mycket väl kan infalla efter deras 90-årsdag. En kvinna föds med ett begränsat antal ägg som dimper ner en gång i månaden och skulle det bli befruktat, är hon inkapaciterad i ungefär ett år, men evolutionen har dessutom sett till att hon bör vara barnet nära i minst ett år till under den period man kallar "socialiseringen", dvs inte bara för att amma, utan för att barnet ska känna sig trygg med att orientera sig till ett liv utanför livmodern. Efter ca 25-35 år av fertilitet är hennes chanser i stort sett slut att få egna barn, och de sista åren är chanserna betydligt mindre än i början. Men vi kör igång.
Citat:
Det vill jag gärna svara på.
Jag håller helt med dig om att bara att födas är en dödsdom om man nu ska se det på det sättet.
Vi föds in i livet och lever våra liv för att sedan gå över till det vi nu kom ifrån.
Det är helt sant att det går att finna att människor far illa var man än letar om man tittar riktigt noga. Orkar vi titta tillräckligt länge?
Orkar vi bry oss? Eller är det lättare att känna och tänka att sköt du ditt så sköter jag mitt.
Är det lättare att tänka att alla väljer som de vill och det har inte jag något med att göra, oavsett hur destruktivt det blir i slutändan?
Jag tycker det är att göra det lite för enkelt för sig själv i många avseenden.
Människor är inga känslolösa maskiner som inte påverkas av någonting. Häll i samma sort olja i alla så är de "good to go"! Klara dig bäst du kan på din resa genom livet!
Ingen behöver bry sig om någonting än mindre om varandra.
Ät eller ätas who gives a shit.
Du säger väldigt mycket här och det som skiljer barn från vuxna är erfarenheten att man inte kan ta varje strid om man nånsin vill ta sig framåt.
Många av ens frågor är dessutom ofta redan besvarade, vare sig man gillar svaret eller inte.
Minns du?
Alla vaffö då? Vafför då, då? och Våffö gör di på detta viset?
Det finns ingen som har svaret på alla frågor och en del tar tid att förstå och ta in. Det är därför vi väntar tills vi är 18 år innan vi får köra bil eller rösta. Många kanske inte ens borde få rösta då?[/quote]
Vi är sammanflätade och det vi säger och gör påverkar mer än vi tror.
Påverkar det på något sätt att vara nära någon som bara är det för pengarna?[/quote]En del gillar pengar mer än tid, för andra är det tvärtom. Ingen av oss kan dock tala om för andra vad de ska känna eller tycka om att ha sex, med eller utan pengar inblandat. Det är inte din kulle att dö på.
Citat:
Hur känns det egentligen inuti? Blir man tom efteråt och göder mer bitterhet som kan bli till hat mot andra kvinnor eller män?
Irrelevant. Du får väl prova?
Citat:
Det verkar som om många som köper sex också har en del i bagaget och inte mår helt bra.
Det verkar som, låter som spekulation?
Inte övertygande argument. Se min inledning.
Citat:
Man kan säkert behöva bena upp olika delar av prostitution. De som säljer sex är ingen homogen grupp där alla är stöpta i samma form. De är människor precis som du och jag.
Ja, och jag anser att de ska vara fria att ha sex om de vill, så länge ingen tar skada av det, vilket är det absolut vanligaste.
Citat:
Dock tyder mycket på att det är någon sorts utsatthet som gör att man väljer detta.
Tyder?
Vilka är dina belägg?
Jag känner folk som säljer sex, jag kan hänvisa till kilometervis med artiklar, krönikor, undersökningar och opinion både för och emot, men den enda som är intressant att fråga, frågar inte du. Varför?
Ska du moralisera över huvudet på dem som håller på med det?
Ska de inte själva få välja?
Sex är ett mänskligt behov och alla har inte ett tjugotal personer de kan ringa valfri tid på dygnet och ha någon nära inom en halvtimme.
Här finns en stor skillnad mellan könen. Kvinnor kan ligga när de vill. Män kan bara ligga när de får. Urvalet görs av kvinnorna och det är lag på samtycket.
Citat:
Det du kallar plocka russinen ur kakan kallar jag att sätta fingret på problemet.
Då kanske jag behöver utveckla det lite till. Tror du på Amnesty Internationals omdöme?
Citat:
Vi behöver inte säga att alla mår dåligt av att sälja sex ( även om jag personligen tror majoriteten gör det nu eller på sikt ) men för mig är det de som mår dåligt som får vågskålen att vippa över.
Vad du tror är irrelevant. Ge mig exempel på situationer där detta blir tydligt, ge mig undersökningar och studier som styrker det?
Vad du känner är alltför godtyckligt för att ta på allvar.
Citat:
Jag läser om en bordell i tyskland som ska likna ett spa.
"Sabina från Rumänien,
– There is always something behind, because a healthy girl will not sell herself,
En annan tjej säger att hälften av kunderna behandlar henne bra men de andra gör saker med henne som hon inte vill, men känner sig tvungen att ställa upp på.
Här har vi de anekdotiska bevisen, två enskilda berättelser, helt godtyckligt urvalda ur miljoner med andra berättelser och jag gissar av en enda anledning. De stöder delvis det du säger och tror eller påstår.
Det kallas konfirmationsbias.
Citat:
Är det svårt att förstå att detta tär i längden?
Menar du som att jobba med motorsåg i skogen, i gruvan, eller som golvläggare eller sophämtare?
Eller som yrkessoldat eller lapplisa?
Du anar inte vad folk är beredda att göra för pengar.
Hanna Widerstedt var ju i Berlig i sju år.
Hon sa att det var som att jobba på McDonalds.
[/quote]
Hur provocerande det är att vissa män bara tror att det handlar om lite sex som ingen mår dåligt av.
När de inte kan se eller avgöra om de gör någon väldigt illa tillsammans med alla andra som "bara köper lite sex" av samma person. [/quote]Vi är olika känsliga för det där med sex. Kan du inte bara acceptera det?
Jag ogillar den sexism du lyfter in här förresten. "Vissa män", vet man ju vad det betyder. Låt mig inflika här en gång för alla att även kvinnor köper sex. Det är inget som bara män vill ha och är beredda att betala för.
Citat:
Jag håller helt med dig om när du säger "att de som begår brott och övergrepp ska straffas enligt de lagar som gäller även för alla andra."
Jag tycker dock problemet går lite djupare än så.
Lidande är aldrig irrelevant.
Vilket lidande?
De flesta som beskriver sexuella möten beskriver dem inte som lidande. Sen finns det andra som gillar att det svider lite. EN del våldtäktsoffer får t.ex orgasm vid tillfället utan att kunna kontrollera det.
Det är också en av de vanligaste fantasierna kvinnor har.
Citat:
Målet måste vara att så få som möjligt far illa och att vi börjar behandla varandra med mer respekt, förståelse och värme istället för mindre.
Hur det ska gå till tvistar nog de lärde om.
Jag har ett förslag.
Visa vuxna människor åtminstone så mycket respekt att de får välja själv vad de vill göra med sina kroppar och sina skattade pengar.
Annars kommer vi ingenstans.