Citat:
Ursprungligen postat av
Marcen
Absolut! Jag håller med er alla om att det är definitionen. Det gör dock inte Tegnell som påstår att uppgifterna i rapporten är felaktiga.
https://samnytt.se/just-nu-94-smittade-men-folkhalsomyndigheten-havdar-vi-har-inte-viruset-i-sverige/
Här tror jag han själv blandar ihop begreppen och tror lokal smittspridning innebär allmän spridning i landet. Borde han ha koll på i sin position. Vill hävda att han inte är lämplig som Sveriges statsepidemiolog.
Sant att en begreppsförväxling kan ha skett, går givetvis att kritisera. Just den grejen kan jag dock bortse ifrån - han har ju en poäng i att man än så länge tror sig ha kontroll på spridningen (hur länge det varar låter jag vara osagt). Smittspårningen verkar ha varit hyfsat effektiv trots allt - jag tror inte det går för evigt, men vi får se hur länge det håller i sig.
Drömscenariot är väl att viruset dör vid högre temperaturer (det är inte jättekänsligt, men någon gång passeras väl gränsen även där).
Det är inte helt orimligt att Italien får en tidig släng av sommarvärmen med någon vecka av 25-30 grader eller mer, tänker jag. Dör viruset ut där nånstans runt 30-32 grader och Italien får bukt på sin situation, då kanske ormens huvud är avhugget, så att säga.
Har vi lyckats hålla emot när det händer kan vi klara oss - faktiskt. Allt kan hända, så även om läget verkar mörkna är det viktigaste att inte ge upp.