2020-03-05, 21:48
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Jag tänker såhär:

Så länge det inte finns ett enda fall i Sverige där man inte kan spåra smittan bakåt så är jag lugn. Så fort du läser i tidningen om en smittad där personen inte varit utomlands och inte heller umgåtts med någon man känner till är smittad, då vet du att det är så att säga "kört", det vill säga att vi står inför en fri spridning. Orsaken till det är att det finns minst en person därute som går och smittar andra utan att hen själv vet att hen är smittad. Det var det som hände i Italien och det är därför det skenar iväg där. Sätt några sådana personer på Stockholms Centralstation eller i tunnelbanan... det kommer bara smälla till och så är det klart. Hela Sverige kommer få det ett par dagar efter det.

Det fattar ju vem som helst att det bara är en tidsfråga innan det sker. Sedan är frågan hur du ska agera på den insikten. Personligen har jag pendlat från att vilja fly ut i skogen till att acceptera att jag kommer få viruset och ta det som en man, så att säga. Förhoppningsvis kommer alla de jag bryr mig om att överleva. Att fly civilisationen i 18 månader (uppskattad tid tills vaccin tidigast finns) för att undvika ett virus som för mig med bra immunförsvar antagligen inte kommer vara värre än en influensa känns helt enkelt inte värt det för mig, om det ens är genomförbart.

Gör en reality check. Om 94 personer blivit smittade utanför Sverige och kommit till Sverige, hur sannolikt är det då att inte en enda person har smittats från dessa personer inom Sverige. I min värld är det näst intill omöjligt. Koppla det till vad jag sa innan, minst 10-70% av alla du träffar under dagen kan myndigheterna oftast inte kontakta, informera och testa, då de inte vet vilka det är.
Jag är inte en konspiratorisk person, men bara för att en myndighet säger något så innebär det inte att det är sant. Du måste kolla på deras metoder och avgöra själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, det är inte en form av influensavirus, utan just ett coronavirus...
Din slutsats är helt fel. I allt.

Läste du ens hela mitt inlägg?
Ett coronavirus, ja.
Tänk om och tänk rätt snälla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiques
Jo faktiskt det är det. Det är ett influensavirus som kan ge större komplikationer för de äldre och svagare precis som alla andra influensavirus. Ja det är nytt men inget sensationellt med det. Det som är farligt är att det muteras men som sagt det gör influensavirus redan hela tiden.

Nej, det är inte ett influensavirus. Förkylningsvirus är närmare då det finns några förkylningsvirus som är av liknande typ. Detta är dock mycket farligare pga av antalet sjuka och hur många som dör (om än inte jättemånga).
Citera
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Än en gång:
- nytt virus, ingen immunitet eller vaccin finns
- dödligheten är högre än för andra liknande virus som cirkulerar i samhället
- ytterligare ett virus innebär ytterligare belastning, dvs fler sjuka och döda
- många blir allvarligt sjuka och behöver vård på sjukhus

Nej, det är inte bara ännu ett förkylningsvirus.

En stor del lär snart bli smittade. Precis som den årliga flunsan. Vaccin lär komma snart. Dödligheten är fortfarande uteslutande högre i samma grupper som också dör av flunsan. 70% av alla här i tråden lär smittas snart. Det går inte att stoppa längre. Så varför oroa sig? Smittas man så smittas man. Dör man så dör man. Det hjälper nog inte att man gräver ner sig i en grop med militärens ärtsoppa. När man gräver upp sig om två år kommer man ändå smittas av någon jävel som varit på semester.

Har fem barn. Hållit dem alla hemma från dagis tills de fyllde tre. De gick 15 timma max per vecka. Spelar inge roll, så fort de kom till den där jävla smitthärden blev de sjuka. Känns som att jag har haft sjuka barn till och från i 10 år.
Citera
2020-03-05, 21:49
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ingen av de 59 är allvarligt sjuka

Skulle gärna ta någon slags källhänvisning från någon av er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag pratar om testkiten.
Och det faktum att lindrigare coronavirus än sars och mers sprids årligen likt influensan, vilket betyder att samtliga testade positivt för corona i Europa och världen i själva verket inte behöver vara positiva Cov19 smittade.
Resultatet blir en påhittad pandemi, som i själva verket existerar varenda år. Förstår du eller behöver jag förklara för dig tydligare?

Du menar alltså att covid19 inte existerar utan är andra coronor?
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vid sk allmän spridning kan man göra en mer allmän uppmaning att stanna hemma om man blir förkyld oavsett (alltså ungefär som man borde göra men även för milda symptom som folk normalt sett slarvar me). Man stänger ner större evenemang. Gör tillräckligt många detta så minskar spridningen drastiskt. Det behöver inte alls vara 100 % som gör det, det beror på R0. För exempelvis mässling med R0 på 12-18 måste man ha en hög isoleringfrekvens alt hög vaccinationsfrekvens för att det inte ska sprida sig. Har för mig att jag sett siffran mer än 95 %. För R0 på 2-3 kan det kanske räcka med 75 % som isolerar sig för att sänka R0 tillräckligt.
Visst kan man göra en massa saker för att få spridningen att gå långsammare. Det första man borde gjort är att sätta alla människor som kom hem från ett land där smittan är bekräftad i två veckors karantän. FHM och våra ministrar vågar inte stå för en sådan drastisk åtgärd, och därför kommer vi få fri spridning i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ingen av de 59 är allvarligt sjuka
Var finns denna information?
Jag tycker att rapportering av hälsotillstånden är svår att finna om den ens existerar.
Citera
2020-03-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det finns flera OLIKA coronavirus, detta coronavirus, som heter SARS-CoV-2 är helt nytt.

Exakt.
Men testkiten som används världen över testar bara mot gruppen corona, inte mot Cov19.
Förstår du problemet med det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Jag pratar om testkiten.
Och det faktum att lindrigare coronavirus än sars och mers sprids årligen likt influensan, vilket betyder att samtliga testade positivt för corona i Europa och världen i själva verket inte behöver vara positiva Cov19 smittade.
Resultatet blir en påhittad pandemi, som i själva verket existerar varenda år. Förstår du eller behöver jag förklara för dig tydligare?

Du har helt fel. De kan se skillnad på de olika coronavirusen, detta virus SARS-CoV-2 (som alla nu kallar coronaviruset) skiljer sig från andra coronavirus.

Det du egentligen säger är att de som konstaterats ha SARS-CoV-2 OCKSÅ har ett annat corona virus samtidigt och det är DET viruset som ger COVID-19 och inte SARS-CoV-2.

Helt jävla galet sammanträffande att nästan 100 000 personer lyckats få båda virusen på samma gång på sån liten tid, vad är oddsen
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiques
Coronavirus är ett virus härstammat från djur och som kan smittas mellan djur och människor. Nästan alla virus är det. Det är ett influensavirus kort sagt. När blev det sist panik när folk blev förskylda på ditt jobb?

Jag hoppas du trollar. Annars är du dummare än tåget. Läs lite basic om virus, skillnaden mellan t ex ett influensavirus och detta coronavirus.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Skulle gärna ta någon slags källhänvisning från någon av er.

"Ingen av de som smittats av coronaviruset i Stockholm är allvarligt sjuk, enligt smittskyddsläkare Per Follin.

– Den här ökningen i antalet smittade är ungefär vad vi väntade oss, med tanke på att många rest i samband med sportlovet. Det viktigt att betona att alla hittills antingen smittats utomlands eller varit i kontakt med någon som smittats utanför Sverige, säger Follin, till TT."

Källa TT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in