2020-03-05, 17:03
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Som sagt tycker jag siffran för dödlighet är helt irrelevant för friska människor, då man som frisk människa inte dör av viruset.
Grattis till att bara ha friska människor i din omgivning och bekantskapskrets.

Så med det kan du kliva av hästen och släpp skurhinkarna för de flesta känner folk som inte är friska, även barn.

Tror du är den värsta dyngspridaren här inne sedan slutet på Januari.
Citera
2020-03-05, 17:05
Medlem
Forevos avatar
Corona finns i Umeå, jag kan ej bekräfta via media, men en familj från Iran kom hem och eftersom föräldrarna var sjuka så valde de att dumpa sina sjuka barn på en förskola 🤦‍♂️

Full panik råder på den förskolan just nu, jag har vänner som vägrar åka till akuten då alla som är dumma i huvet och sjuka går via akuten då det är för lång kö till 1177, så fort någon hostar så flyttar sig alla undan i affärer / gallerior.

Sjuka är att jag gick bakom en utländsk familj för ett tag sedan och redan där började tankarna snurra, så sjukt många PK-antirasister kommer bli rasister över en natt 😂
Citera
Medlem
Står i nyheterna idag om en dansk fotbolls spelare, föredetta som blivit smittad i amsterdam, ingen mer info. Det som är intressant är att Amsterdam bara har 2 kända fall så jag blir lite fundersam om vad detta innebär och varför det finns så dåligt med info. Blev han smittad på schipol eller var det i Amsterdam, vad gjorde han där och vilka kom han i kontakt med då, en av de 2 eller? Var själv i Amsterdam för en vecka sedan nämligen så undrar lite extra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du länkar på riktigt till "Mirror" som trovärdig källa
Att han säger det själv kan knappast räknas som "bevis" utan är snarare ett sätt för honom att friskriva sig själv från ansvaret att han smittat andra.

Så lite löst är det där måste jag ändå säga.

Jag länkade till den första artikel där detta diskuterades, det finns i fler, duger denna?
- https://www.health.com/condition/infectious-diseases/coronavirus-super-spreader

Det är ju inte emotsagt från brittiska läkare heller att han saknade symptom, trots att han hann smitta två av dessa också.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Thursday 5 March - Dr. John Campbell

Dagens uppdatering från Dr John kring spridningen av SARS-CoV-2.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Just nu har Norge 72 smittade och Sverige 60 smittade.

Men hur många har Norge testat och hur många har Sverige testat? Det skulle jag vilja veta.

(Jag tvivlar starkt på att Norge skulle ha dubbelt så många smittade per capita som Sverige. Jag misstänker att Norge helt enkelt testat betydligt fler än Sverige samt spårat bättre.)
Citera
2020-03-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprullet
Tack. Nu funkar länken och infon är intressant. Ser dock inte hur det passar ihop med det jag postade kring de olika grenarna av viruset där den ena spreds snabbare än den andra.

Sedan fick du nog hjälp av stavningskontroll en när du kommenterade då studien handlar om inkubationstid för de 365 först kända fallen i Shenzen och inte om barn... 😀.

Den är som sagt superintressant och om de kan följa den här gruppen i ytterligare några veckor för att kartlägga sjukdomsbilden för alla 365 så har vi plötsligt en mängd ny kunskap som baserar sig på en relativt stor grupp smittade.

Aha, du menade L- och S-virus. Här

https://academic.oup.com/nsr/advance-article/doi/10.1093/nsr/nwaa036/5775463
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nja, undre CFR = 3.8% ökar fortfarande ganska konstant med ungefär 0.04 procentenheter per dag. Den övre CFR = 5.5% baserad på avslutade case minskar med 0.16 men där minskar förändringen för varje dag. Skulle gissa att asymptoten för dom ligger strax över 4%.

Har även lagt in CFR = 1.8% utanför Kina med, beräknad på antalet smittade. Den kommer nog stiga ytterligare ett tag.
https://imgur.com/a/P0xeibl

Antal smittade, logaritmisk graf.
https://imgur.com/a/rng2ADe

Fortfarande helt exponentiell tillväxt utanför Kina så det är bara att extrapolera med linjalen för den som önskar. Så långt fram i tiden som ni vågar gissa att ingenting förändras som förändrar den saken.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Fast att kasta glåpord och i vissa fall slå ihjäl folk med asiatiskt utseende skyddar dig inte från smitta. Om man är så jävla skraj av viruset att man känner behov av och distansera sig från alla asiater, varför stannar man inte hemma istället?

Slå ihjäl folk, vad har man missat nu??

Skulle detta stämma så fanns rasismen redan där innan givetvis, det är knappast viruset som skapat den situationen.
Citera
2020-03-05, 17:08
Medlem
Wasapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Återigen så ställer jag frågan om ni sett personer börjat bära ansiktsskydd?

Har sett några göra det centralt. Men då bor jag i en storstad. Några kineser och indier.
Citera
Medlem
61 fall nu med det nya i Värmland enligt Omni.
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vad hävdar du då? Jag lutar mig mot sannolikhet b.la, att utbrottet skedde där det finns ett labb, som sysslar just med virus, ganska fantastiskt sammanträffande, inte sant?

Tror du inte sannolikheten är större med en djurmarknad där allehanda exotiska djur lever i sin egen avföring i små burar och har konstant kontakt med människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in