2020-03-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Du har, såklart, helt rätt och jag försöker också förstå varför så många har snöat in på platsen för hennes död:
i princip varje mord med distansvapen skulle då innebära att gärningspersonen blev frikänd.

Utan att gå in på detaljer: krutstänkt på klädsel är oerhört graverande om du inte har alibi för en tidpunkt vid mord med vapen. Nu talar vi om blodspår och DNA på platser där det inte borde förekomma: skor, tvättmaskin och på offrets ring.

Vi talar om olika mer eller mindre förtäckta dödshot.

Vi talar om anmälan om misshandel med inspelade ljud.

"Det bevisar ingenting" försöker vissa argumentera, utan att förstå (precis som Malin nämner) att det handlar om den samlade bevisningen samt övriga omständigheter. Kombination med motivbild, uteslutna andra gärningspersoner osv osv.

Vi talar inte om ett gängkriminellt offer omgärdade av dödsfiender. Vi talar om en kvinna som har haft ett antal mer eller mindre destruktiva kärleksrelationer där åklagaren har undersökt möjligheterna att dessa begått gärningen.

Kvar står SD. Eventuellt HD.

Därmed inte sagt att SD tvunget kommer att bli dömd, men det finns morddomar med betydligt sämre underlag än vad vi kan se här ...

Jag upplever ofta att även domstolar glömmer att fysiska bevis såsom DNA under offrets naglar, brottsplats-spår i form av DNA etc. är oerhört nytt i det stora perspektivet - man har kunnat döma mördare på en stark kedja indicier sedan vi blev en rättstat långt innan DNA blev tillgängligt. Bristen på fysiska spår på en brottsplats som kan kopplas till en viss person är inte, och borde verkligen inte, vara någon slags nödvändighet för fällande dom.
Citera
2020-03-05, 19:46
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Ja precis, i senare förhör framgår det att hans stora oro var att LW skulle berätta för frun om att de fortsatt ha en nära och sexuell relationn under senaste året då frun trott att de inte haft kontakt. Det hade satt hela USA-resan på spel, USA-resan som skulle rädda relationen mellan SD och frun och cementera deras framtid ihop.
Men väl på planet berättade han ändå för HD att de fortsatt träffats ändå.
Citera
2020-03-05, 19:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Som jag skrev nyss i tråden:

DNA har bara förekommit i rättsväsendet de senaste 15-20 åren ungefär. Innan dess dömdes ALLA mord HELT utan minsta DNA-bevis helt eller dit.

Det är väl SJÄLVKLART att det inte är så att ingen nånsin kan dömas för ett mord bara för att mördaren lyckas undvika att lämna spår på brottsplatsen och på offret. Det vore ju fullkomligt rättsvidrigt - då skulle man kunna mörda till höger och vänster och helt slippa bli lagförd sålänge man iklätt sig handskar och skyddsdräkt a'la Dexter och lämnar noll spår på offret/platsen.

Nej, fysiska bevis på brottsplats eller offer är bara en liten, liten byggsten i ett mordåtal - inte helt ovanligt att inget sådant finns att ha som bevisning. Det är all SAMLAD bevisning som avgör om en misstänkt döms eller ej - det är verkligen inte avhängt på "fysiska bevis".

Och vilka menar du ens skulle tillnärmelsevis kunna påtänkas som alternativa gärningsmän...? LW var en helt vanlig medelklassmamma, det finns liksom ingen annan överhuvudtaget än SD som mordhotat henne flera gånger under många år, det finns inte ens någon i hennes krets som har minsta prick i brottsregister eller på annat sätt kan vara en rimlig baneman här. (förutom att en perifer person i Geocatching-kretsen hade nån misshandelsdom för flera år sedan men han hade ingen nära relation med LW ALLS)

Har du överhuvudtaget läst något i FUP?

Att kalla BO för en helt "vanlig medelklassmamma"är ju fan att håna alla de kvinnor som kan räknas till "medelklass" BO var mycket men att kalla henne för en helt"vanlig medelklassmamma" är att göra våld på sanningen.
Citera
2020-03-05, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Du har, såklart, helt rätt och jag försöker också förstå varför så många har snöat in på platsen för hennes död:
i princip varje mord med distansvapen skulle då innebära att gärningspersonen blev frikänd.

Utan att gå in på detaljer: krutstänkt på klädsel är oerhört graverande om du inte har alibi för en tidpunkt vid mord med vapen. Nu talar vi om blodspår och DNA på platser där det inte borde förekomma: skor, tvättmaskin och på offrets ring.

Vi talar om olika mer eller mindre förtäckta dödshot.

Vi talar om anmälan om misshandel med inspelade ljud.

"Det bevisar ingenting" försöker vissa argumentera, utan att förstå (precis som Malin nämner) att det handlar om den samlade bevisningen samt övriga omständigheter. Kombination med motivbild, uteslutna andra gärningspersoner osv osv.

Kvar står SD. Eventuellt HD.

Vi talar inte om ett gängkriminellt offer omgärdade av dödsfiender. Vi talar om en kvinna som har haft ett antal mer eller mindre destruktiva kärleksrelationer där åklagaren har undersökt möjligheterna att dessa begått gärningen.

Därmed inte sagt att SD tvunget kommer att bli dömd, men det finns morddomar med betydligt sämre underlag än vad vi kan se här ...

Utöver det fetade talar vi även:

- Misstänkta gärningsmannen har vart ute på flera cykelturer i närområdet där mordet begicks, under den tiden mordet begicks. Detta erkänner han självmant i de första 3 (eller om det är 4) förhören
- Det finns underlag i form av meddelanden där offret ett par timmar innan mordet bjuder över misstänka gärningsmannen, det finns inget avböjande i misstänka gärningsmannens svar till offret angående detta
- Misstänkta gärningsmannen hade koden till offrets hem, ytterdörren var öppen på ett avvikande sätt på morgonen efter mordet, därtill hade någon under natten efter att offret dödats loggat in på hennes konton (ergo: troligt att någon som kunde koden till huset smugit in och kollat/raderat i offrets privata mail troligen på plats i hennes hem)
- Under många år förekommer flertalet dödshot från misstänkta gärningsmannen mot offret.
Offret hade inga andra kontakter som utfärdat dödshot mot henne.
- Inte heller umgicks hon i kretsar där mord oftast förekommer, såsom missbrukarkretsar eller kriminella kretsar.

Inte lika graverande som ovanstående men ändå ett observandum i fallet:
- När offret konstateras saknad ringer hennes son omedelbart till en enda person i offrets krets: den misstänka gärnningsmannen.
Till och med ett barn visste alltså att den person som brukar frekventera moderns hem sent på kvällar eller nätter är en specifik individ: SD.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2020-03-05 kl. 19:53.
Citera
2020-03-05, 19:51
Medlem
HOPPSAN HEJSAN...

I J*errys första förhör (aktbilaga 150 sid 219)

"Stefan berättade att han varit på Gustavsvik och simmat"

Simmat.....
Citera
2020-03-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi tänker ju inte så olika här faktiskt. Kanske du har rätt i att han inte tänker att de inte ska kolla om han har en vattenspridare eller inte, men han är säkert en sådan som skulle kunna hitta på en ny förklaring att den kan ha åkt på källsortering eller något. Han är en vanelögnare, och lögnen flyter på så enkelt för honom att han ser det inte som något besvär.

Nä, hur vi använder spridare är inte relevant mer än hur SD tänker sig att använda spridaren som alibi. Då är det kanske att han tänker sig att han kan ha synts flera gånger.

Ja, jag funderar liksom du hur viktig den punkten är. Nu är den inbakad i åklagarens vittne som vittnar även om andra saker. Nu snurrar mina tankar runt, men om jag inte minns fel så berättar vittnets man i förhör att SD sagt att han inte hade en vattenspridare, det är därför han vill att de ska använda sin egen 22 maj. Och ingen vattenspridare har hittats.

Kanske tar åklagaren grepp om hur SD ljuger och försöker att skapa sig ett alibi genom att manipulera grannen. Detta är ju en till punkt som samma vittne ska höras om. Det gäller ju även att han här (liksom till flera andra) uppger att han vet att det är L*ena som har hittats och också var kroppen hittades:

Chatt vittnet AS och SD när de eskorterades från resan till USA :
Aktbil 151, sid 194:

SD: "lngen fara
Jag är som ni förstått
misstänkt
Var ,anhållen i tisdags
några timmar
På väg hem nu igen
från usa då de hade
fler frågor
"

SD: "Tack
Hörde nu att de är
klara I huset, och har
satt i mina lås igen
Eskorteras nu av polis
från usa till Sverige
Blev kort semester ett
dygn i amerikanskt
häkte bara
Får se vad som händer
vidI gränsen i sverige
Men värst för Lena
såklart
"

19 maj:
SD:"Det är Lena man hittat
Jag är alltjämt
misstänkt.
Hoppas de hittar något
som ger mig alibi
Hanna mår sämre
Barnen mår till synes
bra
"

SD:"Vi håller oss borta
Supersnällt
erbjudande
Supersnällt
Vi är med Hannas
föräldrar i
sommarstugan
Kroppen hittad på
byalagsgatan ner mot
motorvägen
"

SD:"Och något annat
föremål i skogen
bortanför er. Jag bor
mellan de platserna.
Börjar tänka någon vill
sätta dit mig nästan.
Men har inga fiender.
"

AS:"Vad kan vi göra för ditt
alibi. Vi mötte dig ju på
måndagskvällen?
"

SD:"Jag har alibi till sent.
Och fabricera något
ska vi ju inte göra
såklart
Ni såg mig inte röra
mig i huset något efter
Jag har alibi till sent,
Och fabricera något
ska vi ju inte göra
såklart

Ni såg mig inte röra
mig i huset något efter
23 och framåt?

Körde tvättmaskin
Packade vi köket
Jobbade lite med
telefon i köket
Lena var online till
23:17, och försvann då
oväntat ur olika
chattar.
"

22 maj:
SD:"Tack A. Det är jobbigt,
framför allt för H.
Har ni vattenspridare?
Jag har ju sått på lite
gräs där det var svagt,
och där behövs nog
fukt nu. Annars ber jag
Karin.
"

Angående detta att en stor del av SD:s förhör om vad han gjorde mellan 23 och 01 utgjordes av hans egna berättelser om att han joxade hit och dit med vattenspridaren fram till att han somnade, så är ju hans citat nedan rätt anmärkningsvärt:

"22 maj:
SD:"Tack A. Det är jobbigt,
framför allt för H.
Har ni vattenspridare?
Jag har ju sått på lite
gräs där det var svagt,
och där behövs nog
fukt nu. Annars ber jag
Karin."
Citera
2020-03-05, 20:01
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
HOPPSAN HEJSAN...

Simmat.....
Ändå envisas SD med att han gymma i bar överkropp. Patologisk lögnare. Eller är Lenas mobil slängd just där i sjön å han vill ta bort fokus.
Citera
2020-03-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Att kalla BO för en helt "vanlig medelklassmamma"är ju fan att håna alla de kvinnor som kan räknas till "medelklass" BO var mycket men att kalla henne för en helt"vanlig medelklassmamma" är att göra våld på sanningen.

För mig är hon en "helt vanlig medelklassmamma" utifrån följande:

- Inget missbruk, umgås ej i missbruks-kretsar
- Pro-sociala relationer utöver den med misstänka SD, dvs: hade många och goda vänner som var "vanligt folk" (ej kriminella, ej missbrukare), hade till och med en god relation med sina barns far där man samarbetade kring barnen (tex gemensamma födelsedagskalas med både mamma, pappa, farmorfarfar&mormormorfar, pratade problemfritt kring barnen ofta etc)
- Hade högskoleutbildning och arbete som hon skötte bra
- Hade stabilt boende sedan flera år som hon dessutom ägde själv
- Var hälsosam och fysiskt aktiv, hade hobbys, betalade räkningar och hade ett stabilt hem
- Hade förutom relationen med misstänkte SD goda relationer med vänner, samt med föräldrarna (som var hos henne tisdag till onsdag eller torsdag VARJE vecka för att passa hennes barn när hon jobbade kväll, sedan många många år tillbaka)
Med mera med mera med mera.
Det enda ***inte vanliga*** i hennes liv var relationen med misstänka banemannen.
Citera
2020-03-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Men väl på planet berättade han ändå för HD att de fortsatt träffats ändå.

Ja precis. Då fick HD hela versionen. Alltså HANS version. Inte de smutsigare detaljer som LWs version skulle blottlagt. Utan HAN fick tweeka historien så att den berättades till hans fördel. Äntligen kunde han berätta utan att riskera att arga LW skulle maila HD och berätta hur illa han faktiskt betett sig mot frugan, inklusive skärmdumpar som LW kunnat skicka vilka hade avslöjat magnituden av hans svek.
Citera
2020-03-05, 20:11
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
HOPPSAN HEJSAN...

Simmat.....

Vad är det som är så konstigt med det?
Gustavsvik är en fritidsanläggning på söder i Örebro som anlades 1938. Anläggningen består av en femstjärnig camping och ett utomhusbad samt ett inomhusbad med hopptorn och sviktar, 50-meters motionsbassäng, gym med spincycling och ett upplevelsebad med vattenrutschbanor.
Citera
2020-03-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag har läst FUP. Jag har läst HELA fuppen till och med. Därav att jag skriver som jag gör.
Citera
2020-03-05, 20:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
För mig är hon en "helt vanlig medelklassmamma" utifrån följande:

- Inget missbruk, umgås ej i missbruks-kretsar
- Pro-sociala relationer utöver den med misstänka SD, dvs: hade många och goda vänner som var "vanligt folk" (ej kriminella, ej missbrukare), hade till och med en god relation med sina barns far där man samarbetade kring barnen (tex gemensamma födelsedagskalas med både mamma, pappa, farmorfarfar&mormormorfar, pratade problemfritt kring barnen ofta etc)
- Hade högskoleutbildning och arbete som hon skötte bra
- Hade stabilt boende sedan flera år som hon dessutom ägde själv
- Var hälsosam och fysiskt aktiv, hade hobbys, betalade räkningar och hade ett stabilt hem
- Hade förutom relationen med misstänkte SD goda relationer med vänner, samt med föräldrarna (som var hos henne tisdag till onsdag eller torsdag VARJE vecka för att passa hennes barn när hon jobbade kväll, sedan många många år tillbaka)
Med mera med mera med mera.
Det enda ***inte vanliga*** i hennes liv var relationen med misstänka banemannen.

Hmm, mycket intressant, du verkar ha fått en special version av FUP för i min version av FUP så är din "vanliga medelklassmamma" något helt annat.

Om du skickar din FUP till de stora tidningarna så kanske intresset för att skriva om fallet på allvar ökar, jag är rädd för att de har tagit del av den FUP jag läser och då förstår jag varför de skyr fallet som pesten och endast skriver det absolut nödvändigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in