2020-03-05, 17:51
Medlem
Jag tänker att MGM cyklat hem till LW, snott hennes telefon när hon öppnade dörren och cyklat mot brottsplatsen. LW springer efter och tjafs uppstår.
SD:s prat om att LW skulle ha gett sig på hans cykel i källaren är bara allt för dumt, tror att det kan vara en förklaring om det kommit blod från henne när han cyklade från BP. Hade han inte dessutom sagt att LW spottat sperma på ett hjul... kanske fick han utlösning innan han lämnade platsen?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-03-05 kl. 17:57.
Citera
2020-03-05, 18:06
Medlem
Intressanta uttalanden och beskrivningar av hans fd kollegor (aktbilaga 148):

sida 79:
"J*0el har till och med tänkt att det kanske inte var så att Hanna varit psyksjuk, det kanske är Stefan som är det riktiga psykfallet".

Sida 93:
"Han beskriver Stefan som en person som man inte riktigt lär känna, han är som att han är gjord av teflon."

Sida 94
"Stefan är en helt vanlig kille med familj samtidigt är det något med honom som inte är helt hundra. Han hintar om sex hela tiden och att han sexuella relationer med tjejer.."

"Ett exempel på att Stefan är speciell är när han efter han slutat på **firmanamn** och hade kvar koden till arbetsplatsen, var där mitt i natten och åkte inlines på kontoret och filmade sig själv."

Sida 96:
"Stefan var falsk, han kunde säga något men gjorde sedan något annat."

Sida 98:
"Alla som arbetat under Stefan då han var chef delar bilden av honom som jobbig och mycket svår att samarbeta med. Han var ironisk och skojade istället för att svara på frågor och saknade empati."

Sida 100:
"Stefan är en oärlig psykopat som är socialt konstig."

"..Stefan aldrig kommer erkänna något som polisen inte kan bevisa och att han kommer ha ett svar på allt. Han kommer exempelvis att ha en färdig historia om varför Lenas blod finns på en viss plats...//.. Stefan är påläst och han är, även om han mördat henne i vansinne, så pass kunnig om mord att han även i en sån situation kan sansa sig och tänka hur han ska agera för att lösa situationen."

and so on.....
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-05 kl. 18:15.
Citera
2020-03-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Intressanta uttalanden och beskrivningar av hans fd kollegor (aktbilaga 148):

sida 79:
"J*0el har till och med tänkt att det kanske inte var så att Hanna varit psyksjuk, det kanske är Stefan som är det riktiga psykfallet".

Sida 93:
"Han beskriver Stefan som en person som man inte riktigt lär känna, han är som att han är gjord av teflon."

Sida 94
"Stefan är en helt vanlig kille med familj samtidigt är det något med honom som inte är helt hundra. Han hintar om sex hela tiden och att han sexuella relationer med tjejer.."

"Ett exempel på att Stefan är speciell är när han efter han slutat på **firmanamn** och hade kvar koden till arbetsplatsen, var där mitt i natten och åkte inlines på kontoret och filmade sig själv."

Sida 96:
"Stefan var falsk, han kunde säga något men gjorde sedan något annat."

Sida 98:
"Alla som arbetat under Stefan då han var chef delar bilden av honom som jobbig och mycket svår att samarbeta med. Han var ironisk och skojade istället för att svara på frågor och saknade empati."

Sida 100:
"Stefan är en oärlig psykopat som är socialt konstig."

"..Stefan aldrig kommer erkänna något som polisen inte kan bevisa och att han kommer ha ett svar på allt. Han kommer exempelvis att ha en färdig historia om varför Lenas blod finns på en viss plats...//.. Stefan är påläst och han är, även om han mördat henne i vansinne, så pass kunnig om mord att han även i en sån situation kan sansa sig och tänka hur han ska agera för att lösa situationen."

and so on.....

Det fetade
Men det är svårt att komma ihåg allt som man ljuger om och han verkar vara en
person som pratar mycket.
Han kommer snärja in sig i sina egna lögner.
Citera
2020-03-05, 18:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Till alla som tvivlar på att fällande dom kan åstakommas utan att SD kan knytas direkt till brottsplatsen: DNA har bara förekommit i rättsväsendet de senaste 15-20 åren ungefär. Innan dess dömdes ALLA mord HELT utan minsta DNA-bevis helt eller dit.

Det är väl SJÄLVKLART att det inte är så att ingen nånsin kan dömas för ett mord bara för att mördaren lyckas undvika att lämna spår på brottsplatsen och på offret. Det vore ju fullkomligt rättsvidrigt - då skulle man kunna mörda till höger och vänster och helt slippa bli lagförd sålänge man iklätt sig handskar och skyddsdräkt a'la Dexter och lämnar noll spår på offret/platsen.

Nej, fysiska bevis på brottsplats eller offer är bara en liten, liten byggsten i ett mordåtal - inte helt ovanligt att inget sådant finns att ha som bevisning. Det är all SAMLAD bevisning som avgör om en misstänkt döms eller ej - det är verkligen inte avhängt på "fysiska bevis".
Tja, visst kan man ha haft lite väl högt ställda förväntningar på just de tekniska undersökningarna här. Fenomenet är känt som "CSI-effekten", eftersom det tros ha sitt ursprung i de nya populära kriminalserierna som ofta fokuserar väldigt mycket på teknisk bevisning. Besvärligt särskilt för NFC som naturligtvis blir väldigt hårt belastade.
Citera
2020-03-05, 18:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Förhör med arbetskollegor till LW, med MO . aktbilaga 146, s 234, detta var 2018-08-15.

Visade Lena några skador på sig själv med tanke på misshandeln? Nej, hon sa mer hur han talade till henne. Han sa nedvärderande saker som att hon var platt och hade inga bröst. Han jämförde henne med sin fru utseendemässigt. Han sade till Lena att hans fru var mer kvinnlig och att Lena såg mer ut som en pojke.

Hon dög som sexobjekt?!

Vad är det för nedvärderande med det?
Det var ju fakta.

Frågan är väl varför SD ville ha sex med
någon som såg ut som en pojke.

Och varför LW inte sa åt honom att dra
om hon inte uppskattade att höra
sanningen från honom.
Det gjorde hon ju med andra som var
ärliga mot henne.
Citera
2020-03-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det fetade

ja, på s. 691 i förhören börjar det bli knepigt för SD.
- Han tror att han träffar LW sista gången den 11e/12e på kontoret och är osäker på om hon var hem till honom på lördagen.
- Han gissar att han berättade för HD att LW var försvunnen nån gång på em den 15e.
- På frågan hur HD visste att LW blödde under samlag, så tror han att han själv har berättat det för henne.

- Sida 730 Då vet han inte längre när han träffade LW sista gången och vart.
Citera
2020-03-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Om SD skulle ha varit inne i huset, som du skriver och inte låst pga rädsla
att väcka Ar*n med låsningen. Kan verkligen det ljudet som hörs när man
låser utifrån, höras genom ytterdörren och upp på övervåningen och väcka
den förmodligen sovande Ar*n?
Ja, på Yale Doorman kan man ställa hur hög den valda signalen ska vara. I högsta läget är det nästan så döva kan höra det. Tycker jag.
Citera
2020-03-05, 18:35
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det fetade

Han är smart, jag tror han kan minnas allt han sagt. Men i övrigt är det inte mycket som hjälper honom, majoriteten tycker att Stefan är en psykopat och socialt handikappad ang vad man säger till exempelvis arbetskamrater osv. Även om inte det är något som kommer döma honom för mord, så har han dömt ut sig som person bland vänner, jobb m.m. Kan omöjligt finnas någon som vill umgås med Stefan förutom Hanna då. För inte fan kan Je*ry vara så dum att han kommer det? Men enligt Stefan så är ju Je*ry just dum, så trion kanske leker vidare med varandra.
Citera
2020-03-05, 18:37
Medlem
MGM säger i förhör(Akt bil 147, sid 313) att han kommunicerar timmar varje dag med BO.
Men han verkar inte ha berättat att han ska åka till USA två veckor med sin fru. Varför? När hade han tänkt berätta? BO skulle ju fått reda på det/upptäckt det ganska snart efter avfärd. Det måste ju ha betytt VÄLDIGA problem för honom eftersom han inte berättar.
Var mord den bästa lösningen på det problemet?
Citera
2020-03-05, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Håller nästan helt med om punkt 3, vilket var ungefär det jag försökte få fram. SD ljuger som en galning, och det går inte finna nån logik i en del av det han säger, inte ens som nån slags alibikonstruktion. Jag tror han bara råkar säga att han har haft igång en vattenspridare, och när han märker att polisen snöar in på att han inte äger nån så spinner han vidare på det så han slipper frågor om saker han absolut inte har nåt svar på. Att han inte skulle tro att polisen kollar att han har en vattenspridare tror jag dock inte på, detta är ju en karl som uppfinner en historia om att hans älskarinna har sex med en cykelsadel för att han ska kunna förklara blodspår.

Vi tänker ju inte så olika här faktiskt. Kanske du har rätt i att han inte tänker att de inte ska kolla om han har en vattenspridare eller inte, men han är säkert en sådan som skulle kunna hitta på en ny förklaring att den kan ha åkt på källsortering eller något. Han är en vanelögnare, och lögnen flyter på så enkelt för honom att han ser det inte som något besvär.

Citat:
På punkt 4 så säger han i första förhöret inget om att han flyttat den alls, och i andra säger han att han har flyttat den exakt 1 gång. Hur en vanlig människa använder en vattenspridare är ju knappast relevant, men visst flyttar man inte en spridare oftare än en gång i timmen i normalfall? Jag äger ingen vattenspridare själv, så baserar det helt på hur jag upplever att vattenspridare brukar stå på där jag sett sådana. (Däremot säger han att han är ute i trädgården "flera gånger".)

Nä, hur vi använder spridare är inte relevant mer än hur SD tänker sig att använda spridaren som alibi. Då är det kanske att han tänker sig att han kan ha synts flera gånger.

Citat:
För övrigt ställer jag mig fortfarande undrande till hur åklagaren ska använda vattenspridaren för att visa nåt av relevans förutom att den misstänkte karln har en märklig fantasi eller uselt minne. Men det återstår väl att se om dom har nån teori som är klockren.

Ja, jag funderar liksom du hur viktig den punkten är. Nu är den inbakad i åklagarens vittne som vittnar även om andra saker. Nu snurrar mina tankar runt, men om jag inte minns fel så berättar vittnets man i förhör att SD sagt att han inte hade en vattenspridare, det är därför han vill att de ska använda sin egen 22 maj. Och ingen vattenspridare har hittats.

Kanske tar åklagaren grepp om hur SD ljuger och försöker att skapa sig ett alibi genom att manipulera grannen. Detta är ju en till punkt som samma vittne ska höras om. Det gäller ju även att han här (liksom till flera andra) uppger att han vet att det är L*ena som har hittats och också var kroppen hittades:

Chatt vittnet AS och SD när de eskorterades från resan till USA :
Aktbil 151, sid 194:

SD: "lngen fara
Jag är som ni förstått
misstänkt
Var ,anhållen i tisdags
några timmar
På väg hem nu igen
från usa då de hade
fler frågor
"

SD: "Tack
Hörde nu att de är
klara I huset, och har
satt i mina lås igen
Eskorteras nu av polis
från usa till Sverige
Blev kort semester ett
dygn i amerikanskt
häkte bara
Får se vad som händer
vidI gränsen i sverige
Men värst för Lena
såklart
"

19 maj:
SD:"Det är Lena man hittat
Jag är alltjämt
misstänkt.
Hoppas de hittar något
som ger mig alibi
Hanna mår sämre
Barnen mår till synes
bra
"

SD:"Vi håller oss borta
Supersnällt
erbjudande
Supersnällt
Vi är med Hannas
föräldrar i
sommarstugan
Kroppen hittad på
byalagsgatan ner mot
motorvägen
"

SD:"Och något annat
föremål i skogen
bortanför er. Jag bor
mellan de platserna.
Börjar tänka någon vill
sätta dit mig nästan.
Men har inga fiender.
"

AS:"Vad kan vi göra för ditt
alibi. Vi mötte dig ju på
måndagskvällen?
"

SD:"Jag har alibi till sent.
Och fabricera något
ska vi ju inte göra
såklart
Ni såg mig inte röra
mig i huset något efter
Jag har alibi till sent,
Och fabricera något
ska vi ju inte göra
såklart

Ni såg mig inte röra
mig i huset något efter
23 och framåt?

Körde tvättmaskin
Packade vi köket
Jobbade lite med
telefon i köket
Lena var online till
23:17, och försvann då
oväntat ur olika
chattar.
"

22 maj:
SD:"Tack A. Det är jobbigt,
framför allt för H.
Har ni vattenspridare?
Jag har ju sått på lite
gräs där det var svagt,
och där behövs nog
fukt nu. Annars ber jag
Karin.
"
Citera
2020-03-05, 18:52
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
MGM säger i förhör(Akt bil 147, sid 313) att han kommunicerar timmar varje dag med BO.
Men han verkar inte ha berättat att han ska åka till USA två veckor med sin fru. Varför? När hade han tänkt berätta? BO skulle ju fått reda på det/upptäckt det ganska snart efter avfärd. Det måste ju ha betytt VÄLDIGA problem för honom eftersom han inte berättar.
Var mord den bästa lösningen på det problemet?
Han hade väl visst berättat det? Det pratade ju han och LW om i en chatt.
Citera
2020-03-05, 18:55
Medlem
Rumpis78s avatar
Snacka om att man får en helt ny insikt om hur personerna LW och SD är, när man läser deras chattkonversationer. SD verkade extremt tålmodig med LW som ständigt tjatade och hotade om han inte gjorde som hon ville. Så extremt svartsjuk och bitter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in