Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Håller nästan helt med om punkt 3, vilket var ungefär det jag försökte få fram. SD ljuger som en galning, och det går inte finna nån logik i en del av det han säger, inte ens som nån slags alibikonstruktion. Jag tror han bara råkar säga att han har haft igång en vattenspridare, och när han märker att polisen snöar in på att han inte äger nån så spinner han vidare på det så han slipper frågor om saker han absolut inte har nåt svar på. Att han inte skulle tro att polisen kollar att han har en vattenspridare tror jag dock inte på, detta är ju en karl som uppfinner en historia om att hans älskarinna har sex med en cykelsadel för att han ska kunna förklara blodspår.
Vi tänker ju inte så olika här faktiskt. Kanske du har rätt i att han inte tänker att de inte ska kolla om han har en vattenspridare eller inte, men han är säkert en sådan som skulle kunna hitta på en ny förklaring att den kan ha åkt på källsortering eller något. Han är en vanelögnare, och lögnen flyter på så enkelt för honom att han ser det inte som något besvär.
Citat:
På punkt 4 så säger han i första förhöret inget om att han flyttat den alls, och i andra säger han att han har flyttat den exakt 1 gång. Hur en vanlig människa använder en vattenspridare är ju knappast relevant, men visst flyttar man inte en spridare oftare än en gång i timmen i normalfall? Jag äger ingen vattenspridare själv, så baserar det helt på hur jag upplever att vattenspridare brukar stå på där jag sett sådana. (Däremot säger han att han är ute i trädgården "flera gånger".)
Nä, hur vi använder spridare är inte relevant mer än hur SD tänker sig att använda spridaren som alibi. Då är det kanske att han tänker sig att han kan ha synts
flera gånger.
Citat:
För övrigt ställer jag mig fortfarande undrande till hur åklagaren ska använda vattenspridaren för att visa nåt av relevans förutom att den misstänkte karln har en märklig fantasi eller uselt minne. Men det återstår väl att se om dom har nån teori som är klockren.
Ja, jag funderar liksom du hur viktig den punkten är. Nu är den inbakad i åklagarens vittne som vittnar även om andra saker. Nu snurrar mina tankar runt, men om jag inte minns fel så berättar vittnets man i förhör att SD sagt att han inte hade en vattenspridare, det är därför han vill att de ska använda sin egen 22 maj. Och ingen vattenspridare har hittats.
Kanske tar åklagaren grepp om hur SD ljuger och försöker att skapa sig ett alibi genom att manipulera grannen. Detta är ju en till punkt som samma vittne ska höras om. Det gäller ju även att han här (liksom till flera andra) uppger att han vet att det är L*ena som har hittats och också var kroppen hittades:
Chatt vittnet AS och SD när de eskorterades från resan till USA :
Aktbil 151, sid 194:
SD: "
lngen fara
Jag är som ni förstått
misstänkt
Var ,anhållen i tisdags
några timmar
På väg hem nu igen
från usa då de hade
fler frågor"
SD: "