2020-03-05, 19:13
Medlem
Sverige är bland de värst drabbade i Europa procentuellt efter Italien, Schweiz, Norge, Island och San Marino.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Kostnaden för att bli testad i USA är hutlösa, upp mot 30.000kr,hur många fall hade vi haft Sverige om det kostat lika mycket att testa sig här, jag tippar på 0 fall.
https://www.marketwatch.com/story/no-one-should-hesitate-to-seek-treatment-how-much-does-it-cost-to-get-tested-for-coronavirus-the-ans wer-is-complicated-2020-03-05?mod=home-page

Det är något ruttet med sjukvårdssystemet i väst. Trots att vi har högst skatter så är vården dyrast här. De sätter väl bara blodprovet i en maskin som gör jobbet åt dem. Den maskinen lär kosta lika mkt oavsett var du är i världen. Den riktiga kostnaden kan jag inte tänka mej är vidare hög för ett test, men om det är det så önskar jag att sverige slutar göra test omgående, för då kan de pengarna användas till något annat mkt bättre.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
https://omni.se/tegnell-om-virusfallen-jag-tror-att-det-varsta-nu-ar-over/a/zG1Aq9

"Tegnell om virusfallen: Jag tror att det värsta nu är över"

Alla kan lugna ner sig nu inget behov för panik...

Nu fick jag ont i magen (på riktigt). För när AT säger någonting, så kan man vara säker på att det inte stämmer, utan mest troligt förhåller sig precis tvärtom...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Om ett år sitter vi och skrattar åt denna tråd😀😀

Om ett år är en del av personerna som skrivit här döda av corona.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Men en dag är mycket ovanligt då?
Jag känner mig lite varm, men å andra sidan är jag en ganska nojig person.
Jag var på en McDonalds igår.
Klart det finns fall som är både kortare och längre. Snittet är enligt uppgifter 5 dagar.

Så ja, det kan bryta ut så snabbt. Men är du ung och frisk så behöver du egentligen inte oroa dig mer än att vara försiktig och inte utsätta andra för någon smitta.

Nu behöver det ju såklart inte vara Corona. Oroa dig inte för det värsta men var förberedd.
Citera
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Kolla på Sydkorea, ett land som fungerar ungefär som Japan, med disciplin och ordning och där har det totalt eskalerat med över 6000 fall redan.

Sverige är mer ignoranta, mindre disciplinerade och mycket sämre på att hantera detta. Vi är förmodligen världens mest öppna och toleranta land. Vilket är bra i de flesta sammanhang, men den allra sämsta egenskapen vid en pandemi.

Tror vi kommer ligga tvåa efter Kina med antal fall när April kommer. Sanna mina ord.
Vi har också 1/5 av Sydkoreas befolkning och bor inte som sillar i en sillask i storstäderna. Har du varit i städer som Tokyo och Seoul nån gång? Inte konstigt att smittor sprids lättare i sådana städer. Man har bokstavligen 20 personer runt sig hela tiden på 2-3 kvadratmeter i vissa distrikt som Shibuya.
Citera
2020-03-05, 19:14
Medlem
Citat:
Kolla på Sydkorea, ett land som fungerar ungefär som Japan, med disciplin och ordning och där har det totalt eskalerat med över 6000 fall redan.

Sverige är mer ignoranta, mindre disciplinerade och mycket sämre på att hantera detta. Vi är förmodligen världens mest öppna och toleranta land. Vilket är bra i de flesta sammanhang, men den allra sämsta egenskapen vid en pandemi.

Tror vi kommer ligga tvåa efter Kina med antal fall när April kommer. Sanna mina ord.
Du kan inte jämföra Sverige med dessa länder, där finns betydligt fler invånare som lever tätt ihop och en jävla massa annat!

Sen är också viruset främst utsläppt för att skära ner kinas befolkning!
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
SKRÄMMANDE SIFFROR DU GER! lite mer realistisk får man vara!

I Italien dubblades antalet konstaterat smittade varannan dag ca drygt 1 vecka efter något 10-tal fall, sen ytterligare drygt en vecka med dubbling var tredje dag. Nu kanske ännu lite långsammare. Så 700 om en vecka och 2500 om två veckor möjligen marginellt mer än Italiens utveckling, men inte alltför otänkbart.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Hur va de nu Tegnell? Barn smittades väl inte?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR4Pm4/smittad-16-aring-blev-lite-radd-saklart

https://www.dn.se/nyheter/sverige/prinsessans-estelles-skola-stangs-smittad-elev/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Ja, någon gång kommer det så klart att klinga av Men att prata om det nu är helt fel.

Om ett år kanske.

Kina äger hela västvärlden i bekämpningen av viruset. Det har helt klart klingat av där, efter typ 1½ månad. Så är det inte i västvärlden, här är vi rädda att kränka andra.

Tror Sverige och flera andra länder går om Kina i antal smittade innan detta är över.
Citera
2020-03-05, 19:15
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Farbrorn på nyheterna, kom hit människor med skyddskläder och testade mig.

Jag var positiv för corona nu ligger jag hemma och kollar serier på Netflix och HBO, kör lite treo med.
Jasså du. Meddela oss om du håller på o dö
Citera
2020-03-05, 19:15
Medlem
Citat:
Om ett år är en del av personerna som skrivit här döda av corona.

Eller så är dem inte döda, du vet inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in