2020-03-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Steg 1. Det är bara i Kina

Steg 2. Vi tar viruset vid gränserna

Steg 3. Det sprider sig inte
här

Steg 4. Det är ganska milt

Steg 5. Det dödar bara sjuka, gamla människor

Steg 6...
Steg 6. Gick man ut med idag på presskonferensen. Det är sekretess på fallen och locket på samt att försöka strypa fri information.
Dvs det enda vapnet vi har mot sjukdomen!! Att dela med oss av kunskap! Detta satsar nu fhm på att stoppa!
Citera
Medlem
Vi är uppe i 92 fall, gott folk...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
En annan vinkel kan vara att Tegnell & Co lyckats bra med smittspårningen. Trots allt anses Sverige vara bland de i bästa i världen på just smittspårning.
Anses av vem och på vilka grunder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Till alla experter i tråden:

Kan Corona ge ögoninflammation? Mitt lilla barn har nämligen fått det, dock blivit bättre men nu har hon fått feber ca 38-39 grader. Hon hostar även på nätterna men inte på dagarna.

Sitter i kö till läkare nu, borde man vara orolig?
Jag gissar att det är betydligt större chans att det är något annat än corona.
Jag hittade någon koppling till ögoninflammation dock:
https://www.aao.org/headline/alert-important-coronavirus-context
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vet inte om någon postat det här men jag tyckte det var intressant.

• Dr Jeremy Samuel Faust said people should not be anxious about the outbreak and stop hoarding food and masks
  • He claimed that the coronavirus death rate is less than 1 percent - far lower than the World Health Organization’s alarming figures of 3.4 percent
  • The doctor slammed the ‘frightening numbers’ which overstate the risk Faust said that looking at the doomed Diamond Princess cruise ship gives a better indication of how fatal the disease is than global statistics
  • Around 705 passengers out of the 3,711 on board the boat caught coronavirus
  • Only six people from the boat have died, giving a death rate of 0.85 percent, and all deaths are in people over 70
  • He casts doubt on China's death toll, saying many happened in areas where the death rate is already higher than the norm and respiratory issues are rife
  • He also pointed out that 25,000 people die in China every day, while just 25 coronavirus deaths were reported per day at the height of the outbreak
  • Instead of stockpiling food, Faust said the public should be helping the elderly and infirm who are most at risk

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8076395/Leading-doctor-claims-coronavirus-isnt-deadly-feared-death-rate-1.html

Mer intressant hade väl varit att veta hur många personer var över 70 på båten, och hur många av dom överlevde av dom som blev smittade? Ingen har sagt att det är ett virus som kommer döda jätte mycket medelålders personer, dock är dödligheten på äldre och sjuka personer väldigt oroväckande, så längre man bryr sig om dom det vill säga.
Citera
2020-03-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
De behöver inte ljuga.
De kör med det som de flesta länder har kört med sedan detta hände.

"DONT TEST DONT TELL"

Har du inte testat någon, har du heller inget att rapportera, alltså har du inget virusutbrott och allt kan fortsätta vara lugn. Som sagt, vi började testa svårt lungsjuka först igår. Innan har vi inte testat någon som inte uppfyller folkhälsomyndighetens kriterier som är jävligt snäva. Finns på FHM hemsida om någon är intresserad.
Jo men precis! undanhållning är ändå lögn....
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Att man inte är sjuk i tre dagar.

Prova att läs vad jag skrev?
"lite pekar ju på att symptom bara varar 3-4 dagar vilket är ganska vanligt hos influensan." vilket var hela min poäng från början men det sa du också emot. Hur ska du ha det?
Senast redigerad av Seemve 2020-03-05 kl. 18:04.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Tegnell gråter ut...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLdWBz/statsepidemiologen-pagar-en-mobbningskampanj-mot-mig
Citera
Medlem
Creaturs avatar
93 nu tror jag (ett nytt i Uppsala och en hög i Sthlm).
Edit: räknade fel, 92.
Senast redigerad av Creatur 2020-03-05 kl. 18:12.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag håller med!

De ÄNDA som borde få jobba är de som jobbar med Mat och dryck, rastrerande borde få sitta hemma med minst 50% av sin lön så skatten för näsgångs skull gör nytta!

Sverige slänger skattepengar på en jävla massa skit som inte är nödvändigt och när sånt här dyker upp så är Sverige pank, fy skäms på dagens politik!
Well, det var inte alls vad jag skrev men okej.....

Sjukvården bör få uppbackning. De måste jobba över mycket framöver.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
tycker sverige ändå gör ett bra jobb med att finna smittade.
Ja, sverige gör ett exemplariskt jobb. Fortfarande ingen lokal smittspridning. Att folk smittas utomlands är ju inte sveriges fel.
Citera
Medlem
28 nya fall i Stockholm idag. Bara stockholmsområdet har nu 59 smittade som vet om det.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-5-mars/

Edit: inte först på den bollen, men har i alla fall en länk.
Senast redigerad av argeneau 2020-03-05 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in