2020-03-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns fyra avgörande saker som skiljer detta från en vanlig säsongsinfluensa, och det är det som gör att man rätterligen tar det på stort allvar:
1. Dödligheten är runt 20 gånger högre.
2. Även om även corona drabbar främst äldre/svaga, så stryker även unga/friska med ibland.
3. Världspopulationen har inget inbyggt skydd mot detta, som för säsongsinfluensa.
4. Det finns inga mediciner eller vaccin, som det finns mot säsongsinfluensa.

1: Nej nej det är inte sant. Hur många gånger ska det sägas att det är ett direkt felaktigt påstående. Då man säger att influensa har en dödlighet på 0.1% så är det inkluderat mörkertalet. Man uppskattar att 500 miljoner får influensa varje år, och man har 500 tusen bekräftade dödsfall. Det blir 0.1%. Men nu åker inte 500 miljoner in till sjukhuset årligen och får det bekräftat att de har influensa.

Medens då man påstår att covid19 har en dödlighet på 2-3% så baseras det enbart på rapporterade fall, man tar inte med mörkertalet då. Därför är den riktiga dödligheten för covid 19 betydligt mindre än 2-3%, för det finns alltid ett massivt mörkertal.

Eran totala oförmåga att ta till er av detta faktum. Framställer er bara som fanatiska foliehattar.

2: Jaha, och? Livet är fullt av faror. Det är inte rationellt att drabbas av hysteri över att det finns en mikroskopisk chans att du dör.

3: Influensa mutera betydligt mer än detta virus, och om man vill skydda sig ifrån influensa så får man ta vaccin regelbundet. Så det är en sanning med modifikation. Faktumet att detta virus mutera så lite ger hopp om att då man väl får fram ett vaccin att det ska kunna räcka livet ut.

4: Men precis trots att det inte finns ett vaccin så har den en snarlik dödlighet som vanlig influensa. Det demonstrera ganska så tydligt hur förhållandevis ofarligt virus är.
Senast redigerad av Hew18 2020-03-05 kl. 16:42.
Citera
2020-03-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Din kognitiva förmåga verkar vara minst sagt, hmm, begränsad.

Är man sjuk och "har en vanlig förkylning" så ska man stanna hemma och inte vara ute bland folk och smitta dessa.
För det är ju vad folk gör i verkligheten. Har du ens varit på en arbetsplats eller suttit i kollektivtrafiken? Och hur du blandar in mig i det här vet jag inte då jag refererar till hur verkligheten ser ut medan du försöker ha en verklighet som den kanske borde? Autism eller vad är det som felar? Trolla vidare någon annanstans!
Citera
2020-03-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Det är inte jag som sagt något korkat. Jag citerade en korkad kommentar där trollet sa att man inte kunde smitta ifall man inte visste om att man hade Corona

Kan ju inte skada att testa iallafall...
Citera
2020-03-05, 16:34
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Steg 1. Det är bara i Kina

Steg 2. Vi tar viruset vid gränserna

Steg 3. Det sprider sig inte
här

Steg 4. Det är ganska milt

Steg 5. Det dödar bara sjuka, gamla människor

Steg 6...
Citera
2020-03-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember
Jag undrar vad som sker just nu med Stefan Löfven som gick runt i coronatältet igår och tog i hand utan skyddsutrustning, med hänvisning till att han ej har bacill skräck?
Undrar också hur det är med Tegnell som hostade i händerna i direktsändning och sedan drack ftån någon annans vattenglas? Sabuni som varit i norra Italien på sportlovet och fortsätter jobba som vanligt?

Kommer vi att se liknande utveckling som.i Iran halva ledningen för landet har dukat under i covid 19?
Tänker på regeringen riksdagshuset och fhm?
Det man kan säga om riksdagsmän och ministrar och myndighetspampar är att de inte är bättre (eller sämre) än gemene man på de här grejerna. De är tilldessutom lika sårbara som övriga.

Att deras barn förmodligen går i privata skolor och förskolor, som hittills tenderar att stänga ned vid utbrott medan kommunala diton tuggar på som vanligt, är en annan femma dock.
Citera
2020-03-05, 16:35
Medlem
Någon som har koll på hur det har gått för Australiensaren som vad med i Svt dokumentären?
Citera
2020-03-05, 16:36
Medlem
Citat:
Jag var på apoteket i går och hämtade glidmedel! Jag märkte då inte av någon som helst panik på det stället. Var som en vanlig dag!

Så många frågor jag har nu men låter det vara pga integriteten
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag röstade KD senaste valet, tack och är rätt långt till höger. Ett virus som kan ge mig en liten förkylning får mig inte att kissa på mig precis. Sitter du ner när du kissar förresten?

Den bör ligga runt 1% om man räknar med "mörkertalet" på de som haft corona men inte undersökts och som tillfrisknat och låtit den bero som en vanlig förkylning.

Sen tycker jag dödligheten är rätt ointressant, då dödligheten handlar, i 99% av fallen, om folk som redan låg i riskzonen och skulle dött av att få t.ex. influensan vilket som.

Okay, nu får du ge referenser för dina siffror och ge oss din uträkning. Om du skall
påstå något som 1% då vill vi se lite fakta.

Och angående Asymptomatic smitta som ni inte påstår existerar.....
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
2: Jaha, och? Livet är fullt av faror. Det är inte rationellt att drabbas av hysteri över att det finns en mikropskopisk chans att du dör.

Tycker Hanif Bali bemötte detta på ett bra sätt

Citat:
Jag har sett folk jämföra Coronaviruset med trafikolyckor, badkarsolyckor osv osv. Det är ren imbecill idioti.
En idiot förstår skillnaden mellan multiplikativa risker och icke-multiplikativa.
Sannolikheten att antalet som dör i trafiken skulle tiodubblas kommande tre månader är obefintligt. För Corona är det oundvikligt.

Dessutom så handlar detta inte om mig, dig eller denne du citerar utan släktingar osv. Ingen av oss är sugen på att gå på begravning i år. Sluta va så förbannat jävla egocentrisk.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
För det är ju vad folk gör i verkligheten. Har du ens varit på en arbetsplats eller suttit i kollektivtrafiken? Och hur du blandar in mig i det här vet jag inte då jag refererar till hur verkligheten ser ut medan du försöker ha en verklighet som den kanske borde? Autism eller vad är det som felar? Trolla vidare någon annanstans!

Vad pratar du om ens? Hör du röster i ditt eget huvud?

Jag säger att man bör behandla viruset som en vanlig förkylning/influensa. Smittade bör hålla sig hemma.

I de fall där man varit i smittoområden bör man hålla sig hemma.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
1: Nej nej det är inte sant. Hur många gånger ska det sägas att det är direkt felaktigt påstående. Då man säger att influensa har en dödlighet på 0.1% så är det inkluderat mörkertalet. Man uppskattar att 500 miljoner får influensa varje år, och man har 500 tusen bekräftade dödsfall. Det blir 0.1%. Men nu åker inte 500 miljoner in till sjukhuset årligen och får det bekräftat att de har influensa.

Medens då man påstår att covid19 har en dålighet på 2-3% så baseras det enbart på rapporterade fall, man tar inte med mörkertalet då. Därför är den riktiga dödligheten för covid 19 betydligt mindre än 2-3%, för det finns alltid ett massivt mörkertal.

Eran totala oförmåga att ta till er av detta faktum. Framställer er bara som fanatiska foliehattar.

2: Jaha, och? Livet är fullt av faror. Det är inte rationellt att drabbas av hysteri över att det finns en mikropskopisk chans att du dör.

3: Influensa mutera betydligt mer än detta virus, och om man vill skydda sig ifrån influensa så får man ta vaccin regelbundet. Så det är en sanning med modifikation. Faktumet att detta virus mutera så lite ger hopp om att då man väl får fram ett vaccin att det ska kunna räcka livet ut.

4: Men precis trots att det inte finns ett vaccin så har den en snarlik dödlighet som vanlig influensa. Det demonstrera ganska så tydligt hur förhållandevis ofarligt virus detta är.

Du måste ha postat den mest efterblivna kommentaren jag sett på fb.

Du sågar hans "antaganden" som faktiskt har en del kött på benen och kontrar med ännu större spekulationer och antaganden själv, inkl mörkertal. Hur jävla dum får man vara?
Citera
2020-03-05, 16:37
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Okay, nu får du ge referenser för dina siffror och ge oss din uträkning. Om du skall
påstå något som 1% då vill vi se lite fakta.

Och angående Asymptomatic smitta som ni inte påstår existerar.....
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468

Du måste skämta?

Måste jag länka länken igen där man kom fram till att den kinesiska kvinnan i detta fall visst hade symptom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in