2018-08-19, 13:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagensdatum
Teoretisk matematik är bara trams.. "matenörden" tar ett ganska logiskt problem gör om det till något ologiskt svårt för att sedan lösa det och tycka att han/hon är jätte smart..
Teori betyder inte ett skit om den inte går att sammanfoga med praktik..
En normalt fungerande mänsklig hjärna fungerar inte så att den tar ett problem och gör det svårare än vad det är.

Hjärngympa ..? Lösa riktiga problem är hjärngympa inte trams som i skolan... Tänk på hur matelektionerna är och materialet som gavs under lektionerna... Det är absurt!! Tänk!!!!

Du har mycket mer potential till matematik än du vet om.. men du är spärrad som många andra tack vare svenska idiot skolan....
Din drapa fullständigt osar av dåligt självförtroende och mindervärdeskomplex. Varför har du det? Alla måste inte vara bra på allt. Tvärtom är det ju väldigt bra att olika människor har olika talanger. Du är säkert en fena på något annat. Det finns ingen anledning att hata någon för det. Peace.
Citera
2018-08-20, 18:11
Medlem
Nej, men jag kan tänka mig att högre IQ underlättar förståelsen för matematiken. Däremot är det antagligen väldigt många som är dåliga i matte på grund av rent ointresse för ämnet och därför lägger de helt enkelt inte ned speciellt mycket tid på det.

Själv var jag helt hopplös på matte i grundskolan. Lade ner minimalt med tid på det, och avskydde skiten. Studerar just nu upp lite ämnen, och är inne på matematik 3. Blivit favoritämnet, men så lägger jag också ner avsevärt mycket mer tid på det än jag gjorde då. Det är onekligen ett ämne, so far, där man tydligt ser resultat av tiden man plöjer ner på det. Är vad jag vet högst normalbegåvad.
Citera
2018-08-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
På gymnasiet kräver matte och fysik mycket mer investerad tid än alla andra kurser. Folk förväxlar detta med att det skulle vara svårt.
Detta är en förenkling. Man kanske kan säga att matte kräver mycket investerad tid eller en fallenhet för det. De som är duktiga på matte från början får lätt högsta betyg på gymnasiet utan minsta arbete eller ansträngning.
Citera
2018-08-21, 10:55
Medlem
nerdnerds avatar
IQ är ointressant. Varför ska man öht intressera sig för det? Även om man är en fena på dessa knep & knåp-test, så ger det i sig ingenting av värde. För att bli duktig på matematik måste man hålla på med matematik. Sen kan det nog iofs finnas en korrelation mellan hur lätt man har för att lära sig lösa knep & knåp-frågorna i IQ-test, och hur lätt man har för att lära sig matte och t ex få universitetspoäng för det. Men ens IQ-rekord ger en inga fördelar när man söker till utbildningar eller jobb, iaf inte mig veterligen. En avklarad mattekurs, däremot, eller en utbildning där matte ingår, ÄR värdefull.

Så mitt svar på rubrikens fråga är NEJ. Känner ganska många som är duktiga på matte, varav flera som har doktorerat i matte eller fysik. Vad jag vet har ingen av dem gjort något "riktigt" IQ-test.
Citera
2018-08-22, 14:10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Genom olika IQ-tester har jag fått veta att mitt IQ ligger på runt 95, vilket anses vara ganska lågt bland normalbegåvade. Detta speglar också mina prestationer inom matematiken på gymnasiet då jag med nöd och näppe klarade godkänt.

Nu till frågan. Ämnet matematik används som ett tidigt verktyg för att sortera låg IQ-barn från hög IQ-barn. Är matematik endast för personer med högt IQ?
Matematik är något som de flesta måste ha tränat på och ha färskt i huvudet, för att kunna göra bra ifrån sig på tex IQ-prov och andra liknande tester.

Annars handlar det om intresse.
Vissa är mer intresserade av siffror och sådan problemlösning, än vad andra är.

En pygméhövding i djungeln i Kongo hade fått ett Uruselt resultat på IQ-tester.
Han hade inte kunnat få många rätt på något moment, minst av allt på matte.

Så, enligt testresultatet hade han varit gravt utvecklingsstörd, eller hur.
Men i Verkligheten var han Hövding, vald ledare för en grupp som lever mitt i kanske världens allra farligaste och krävande område.

Dvs hade en gravt utvecklingsstörd människa kunnat leda en grupp människor i en sådan miljö, med framgång dessutom ???
Nej, självklart inte.

Du bör alltså inte bry dig om vad IQ-tester säger, för det enda de berättar är hur bra man är på att skriva just det testet.
Det säger inget - Alls - om hur du lever ditt liv (vilket är det enda som räknas).
Citera
2018-08-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Detta är en förenkling. Man kanske kan säga att matte kräver mycket investerad tid eller en fallenhet för det. De som är duktiga på matte från början får lätt högsta betyg på gymnasiet utan minsta arbete eller ansträngning.

Jag utgår givetvis från folk med någorlunda genomsnittlig begåvning i mitt resonemang. Annars kan man ju bara konstatera att matematik är skitenkelt, presentera Ramanujan som bevis, och låsa tråden.
Citera
2018-08-22, 16:31
Medlem
Visserligen så har folk olika förutsättningar när det gäller matematik, precis som med allt annat, men i slutändan så handlar det främst om vilken studieteknik man har, samt till viss del hur bra hjälp man får från andra.
Jag har märkt att den vanligaste anledningen till att folk fastnar i matematik helt enkelt är för att de inte har tillräckligt bra koll på grunderna, alltså Aritmetik och Algebra.
Det brukar oftast vara att de inte är helt säkra på prioriteringsreglerna eller att de inte vet hur man dividerar ett bråk med ett annat bråk, och i så fall så kommer givetvis all högre matematik att bli enormt förvirrande, eftersom man fortfarande är osäker på sånt som man då oundvikligen behöver vara helt säker på.
Det här är ungefär som att försöka bygga ett hus på en otillräcklig husgrund - man kanske kan fortsätta byggandet ett litet tag, men hela huset kommer att bli mer och mer osäkert tills det kollapsar.

Jag anser att alla som är intresserade av matematik bör se till att spendera ordentligt med tid på Aritmetik, så att de är helt bekväma med den kursen.
Sen efter den kursen kan de fortsätta med Algebra, följt av Geometri och därefter Trigonometri.
Detta anser jag vara "grundkurserna" i matematik, och om man är säker på de kurserna så kommer allting annat att bli mycket, mycket lättare.

Sen så tycker jag inte att man ska låsa sig alltför mycket vid vilken IQ man har;
IQ mäter mest så kallad "logisk intelligens", men det finns många andra typer av intelligenser, exempelvis språklig intelligens, musikalisk intelligens, rumslig intelligens osv.
Senast redigerad av Peter_18 2018-08-22 kl. 16:43.
Citera
2018-08-24, 17:01
Medlem
Som många redan antytt behöver inte IQ säga så mycket om en individs egenskaper, utan är istället av större intresse på gruppnivå.

För att förstå detta kan man t.ex. göra en banal analogi med hur bra folk är på basket. Om man har 100 godtyckligt valda personer som är 2 meter och 100 godtyckligt valda personer som istället är 1,80 så kommer den längre gruppen i genomsnitt vara signifikant bättre på basket. Men det betyder ju såklart inte att varje 2 meters person är bättre på basket än alla 1,80 personer.

På liknande sätt behöver inte ett IQ på 90 betyda att man inte är bra på matte. IQ korrelerar bara med mattebegåvning och längd korrelerar med basketfärdigheter.

Sen är den mänskliga intelligensen egentligen långt mer komplex för att man ska kunna dra för mycket slutsatser kring IQ med en sådan enkel liknelse.
Citera
2018-08-28, 13:59
Medlem
Matematik är ett språk som är till för alla.
Tyvärr är det så att vårt skolsystem och hur det är upplagt enbart passar vissa människor, alla andra lämnas åt sitt öde.
Med bra lärare kan ALLA lära sig matte och faktiskt tycka det att det är kul
Citera
2018-09-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mamiso1
Matematik är ett språk som är till för alla.
Tyvärr är det så att vårt skolsystem och hur det är upplagt enbart passar vissa människor, alla andra lämnas åt sitt öde.
Med bra lärare kan ALLA lära sig matte och faktiskt tycka det att det är kul
Jag försöker alltid fokusera på att utveckla en riktig intuition för saker och ting.
Om man exempelvis ska lära sig att dividera ett bråk med ett annat bråk så duger det inte med att bara säga att man "kastar om siffrorna och multiplicerar efteråt", det är mycket bättre att tänka på det som att man multiplicerar bort bråket i nämnaren.
Citera
2018-09-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagensdatum
IQ har inget att göra med intelligens!!!
IQ står för "intelligence quotient" (på svenska "intelligenskvot"), så IQ har allt att göra med intelligens. Däremot kan man ju såklart å andra sidan diskutera huruvida intelligens och IQ-test är relevanta mått för att bedöma någons duglighet i samhället.
Citera
2020-03-05, 17:32
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagleoffreedom
Skulle säga att matematik är ett av de skolämnen som bygger mest på fallenhet, mycket svårare att läsa sig till ett bra mattebetyg som man läser sig till ett bra religionsbetyg. Därmed inte sagt att det inte går att träna upp sig och bli bättre

Tror inte på att det finns någon "fallenhet" och "medfödd begåvning."

Vill du bli bra på någonting, så måste du arbeta stenhårt för att uppnå det målet.

Samma sak gäller både matematik och språk:

Det finns ingen "naturlig begåvning", bara stenhårt arbete.

Det ser så lätt ut, när vissa flytande talar ovanliga utländska språk, eller räknar avancerad matematik.

Vad man inte ser, är de mängder av tid som de här människorna lagt ned, för att bli så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in