Visserligen så har folk olika förutsättningar när det gäller matematik, precis som med allt annat, men i slutändan så handlar det främst om vilken studieteknik man har, samt till viss del hur bra hjälp man får från andra.
Jag har märkt att den vanligaste anledningen till att folk fastnar i matematik helt enkelt är för att de inte har tillräckligt bra koll på grunderna, alltså Aritmetik och Algebra.
Det brukar oftast vara att de inte är helt säkra på prioriteringsreglerna eller att de inte vet hur man dividerar ett bråk med ett annat bråk, och i så fall så kommer givetvis all högre matematik att bli enormt förvirrande, eftersom man fortfarande är osäker på sånt som man då oundvikligen behöver vara helt säker på.
Det här är ungefär som att försöka bygga ett hus på en otillräcklig husgrund - man kanske kan fortsätta byggandet ett litet tag, men hela huset kommer att bli mer och mer osäkert tills det kollapsar.
Jag anser att alla som är intresserade av matematik bör se till att spendera ordentligt med tid på Aritmetik, så att de är helt bekväma med den kursen.
Sen efter den kursen kan de fortsätta med Algebra, följt av Geometri och därefter Trigonometri.
Detta anser jag vara "grundkurserna" i matematik, och om man är säker på de kurserna så kommer allting annat att bli mycket, mycket lättare.
Sen så tycker jag inte att man ska låsa sig alltför mycket vid vilken IQ man har;
IQ mäter mest så kallad "logisk intelligens", men det finns
många andra typer av intelligenser, exempelvis språklig intelligens, musikalisk intelligens, rumslig intelligens osv.