2020-03-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Hur ska man tänka med frukt och grönsaker som inte är inplastat?
Man sköljer ju av det, men försvinner viruset av bara vatten? Kan ju inte använda tvål liksom.
Eller övertänker jag allt nu?

Hur stor chans är det att bli smittad av ett paket mjölk tex om den fått corona på sig?
Bör man torka av alla varor man handlar hem?
Låter liksom jävligt överdrivet, men jag är så dåligt insatt så vet inte.
Om nån coronasmittad rört, hostat, nyst på paketen, frukten innan finns det ju risk eftersom
de kan "överleva" (5-9 dagar..skala iallafall frukten ..papperspaketen har jag då ingen aning hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ursäkta. Men vad fan är 113113????

Engångshandskar? Du menar städhandskarna fulla med perforerade hål? Hur skulle de hjälpa?

Motsvarighet till 11414 för Corona. Kanske dags att åtminstone besöka en nyhetsblaska ibland? ;-)

Engångshandskar är ett ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det är väl bra 36 döda och 88 som är friskförklarade, dvs 36/(88+36)=29%

Den som lever får se....

Man kan inte med exakthet beräkna dödligheten för än epidemin har blommat över och då beräknas dödligheten med; antalet döda dividerat med antalet smittade. Men om dödligheten var väldigt mycket högre än 0.6% så skulle det preliminära talet för dödlighet öka kraftigt för varje ny dag då allt fler dog efter ca 14 dagars sjukdom. En utveckling vi inte ser.
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Menar du att de vita hanterar det sämre än araber och negrer? Isåfall har du något exempel på det?

Jag kan inte hitta något arab eller negerland som ens drabbats än, så deras förmåga att hantera detta är ju då ganska svår att bedöma. Iran är inget arabland om du tror det, de är Arier.

Iran betyder "Ariernas land". De har nog mindre araber än vi har i Sverige t.om (15% mot 20%)

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Nigeria, Dakar, Marocco, Algeriet, Tunisien, Egypten, Libanon, Iraq, Kuwait, Bahrain, Qatar, Saudi, Oman.

Kan vara temperaturerna på många av dessa ställen som håller siffrorna nere men du kan även förutsätta ganska kraftiga mörkertal. Hur många tror du testas i t.ex Sudan och nu när detta även sprids bland oss själva, hur intresserade tror du "vi" är att kolla upp byarna ute i bushen?
Det är nog bara en tidsfråga innan vi läser om omfattande smitta inom flyktingläger, stort värde i dessa artiklar bland vissa människor.

Sedan är det nog betydligt fler än 20% som bär på delar av arabiska gener i Iran. Vore väl r1a(?) som är arisk och den är inte så omfattande i Iran.
Senast redigerad av Seemve 2020-03-05 kl. 13:22.
Citera
2020-03-05, 13:14
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Det land där nämnaren i bråket sannolikt är som mest korrekt, Sydkorea.
41(döda)/ 6088 (antalet som testat positivt, alltså inte inkluderat alla odiagnostiserade) = 0.67%.

Du menar att hittils har 41 personer av alla kända fall dött
Citera
2020-03-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Vänta, vilket fall pratar du om?

Jag tycker absolut att integriteten är viktigt, namn osv är helt oviktigt för allmänheten så länge de smittspårar och rapporterar hur sjuk personen är och sen friskförklarad eller död.

Det fallet nämnt är det första dokumenterade fallet i Sverige.

Ja, namn är oviktigt, men bild är det inte. Smittspårningen behöver utökas och förenklas, vilket den gör om allmänheten själva kan vara kontakten mot spårningen.
Citera
2020-03-05, 13:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hon går i Campus Manilla, hela skolan har stängt pga ett coronafall, övriga skolor med vanliga skitungar får inte ens ha karantän för elever som varit i Italien.

Du kan läsa om detta på alla nyhetssajter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvg7V/prinsessan-estelles-skola-stangd-pa-grund-av-corona
Tack.

Jag hade uppfattningen att man kunde åberopa force majeure och ta barnen ut ur skolorna. Vid force majeure gäller inte lokala föreskrifter och fåniga lagar som skolplikt. T ex fick jag själv ta ett par veckor per år ledigt från skolan av div omständigheter och då med löftet att jag tog med skolböckerna och läste ikapp, vilket jag såklart gjorde på kvällen.
Citera
2020-03-05, 13:17
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Hon går i Campus Manilla, hela skolan har stängt pga ett coronafall, övriga skolor med vanliga skitungar får inte ens ha karantän för elever som varit i Italien.

Du kan läsa om detta på alla nyhetssajter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvg7V/prinsessan-estelles-skola-stangd-pa-grund-av-corona

Rätt osäkert om de ens hade valt att stänga ner en hel skola om en unge var smittad. Nu behövde de väl stänga ner hela skolan. Annars skulle Estelle behöva vara hemma, medan resten gick till skolan, för att inte riskera att smitta ner hela kungafamiljen. Nu kan hon med gott samvete vara hemma som alla andra utan att det blir några rabalder. Hoppas detsamma sker med nästa smittade unge.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
I vilket land hittar du en dödlighet på 3.4%
Källa tack

Italien. WHO.
Citera
Medlem
Citat:
Du sköljer väl frukt och grönsaker innan du äter? Om du är väldigt orolig så skala dem. Det är nog sämre för din hälsa att sluta äta frukt och grönsaker.

Självklart sköljer jag dom, men det räcker väl inte bara att skölja händerna med vatten för att få bort viruset?
Så tänkte att det inte räcker att bara skölja frukt och grönsaker heller.

Vet inte ens vad jag är. Först blir jag orolig för vad vissa skriver, sen skriver någon något lugnande så blir jag lugn och sen rädd igen.
Jag kan helt enkelt inte bestämma själv vad jag känner inför detta 🙄
Citera
2020-03-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det fallet nämnt är det första dokumenterade fallet i Sverige.

Ja, namn är oviktigt, men bild är det inte. Smittspårningen behöver utökas och förenklas, vilket den gör om allmänheten själva kan vara kontakten mot spårningen.

Fast de sa hur hon hade rest. Hon uppgav informationen till de som behövde den.
Citera
2020-03-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Har någon gått ut med att det är såhär man ska göra? Eller bara en självklarhet liksom?

Hur varmt måste det vara för det att dö?
Om man gör havregrynsgröt med äppelbitar i tex, det står ju och små puttrar några minuter, blir det tillräckligt varmt?

Är det 100% säkert att smittan kan leva på saker?
Någon sån livenyhet på facebook sa att andra Corona har funkat så men att man inte vet hur det är med detta, men med största sannolikhet är det väl så nu också såklart.

Värme och tvål förstör viruset. Ja någonstans mellan 4-8 dagar. Beroende på temperatur mm.

Är nog en rätt självklarhet. Många äldre som var med under spanskasjukan och levt under den skräcken har ju varit med och gjort rutiner till dagis och förskola hur hygien ska vara för att inte virusutbrott ska förekomma under 60-70-tal och mycket av den kunskapen lever kvar. Sen när maginfluensa går och man inte är immun. Man tänker till då, inget roligt att bli utsatt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in