2020-03-05, 13:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Motsvarighet till 11414 för Corona. Kanske dags att åtminstone besöka en nyhetsblaska ibland? ;-)

Engångshandskar är ett ord.
Jag svämmas över av nyhetsartiklar men hade fullt upp i två dagar och är därmed lite sen i intaget.
Tack för infon. Antar att COVID-19 gjorde att 1177 + 112 överbelastades.
Citera
2020-03-05, 13:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är det här något officiellt? Vilken skola går hon i? Har inte hört detta. Källa?

Det stod i Expressens Coronablogg för någon timme sedan. Det är en privatskola, så de gör som de vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Fast de sa hur hon hade rest. Hon uppgav informationen till de som behövde den.

Det räcker inte alltid. Blir en person smittad som inte går att spåra så försvårar det arbetet. Din åsikt och ditt tyckande försvårar arbetet. Kom ihåg det sedan när din farmor eller mormor ligger på dödsbädden att din integritet kanske inte alltid är viktigare än samhällets bästa.
Citera
Medlem
Är det många fler svenskar i Italien??????
Citera
2020-03-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du menar att hittils har 41 personer av alla kända fall dött
Exakt! Men andelen av de kända fallen som kommer att dö är betydligt lägre än du verkar tro. Det tar ca 14 dagar att dö så vi borde se denna utveckling du förespeglar redan nu.
Citera
Medlem
Lena Hallengren presenterade åtgärder man gör:

Expressen skrev:

Nyheten hon presenterade var att flera beslut i dag har fattats för att myndigheterna ska ha de resurser de behöver.
Folkhälsomyndigheten får mer pengar som bland annat kan gå till att motverka den spridning av felaktig information som cirkulerar.

Sverige ska delta i den EU-gemensamma uppgörelsen av handel om skyddsutrustningen, säger Lena Hallengren.

Känns inte trovärdigt alls. Sverige har ingen egen plan utan ska förlita sig på EU, och istället för att slipa på sin egen kommunikation eller fokusera på kärnuppdraget, ska FHM satsa pengar på att försvara uttalanden om "större chans att bli träffad av blixten" mot sk "desinformation".
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Italien. WHO.

Nej De säger inte att dödligheten är 3.4%

De sa att 3.4% av alla kända fall har dött hittils.

Inte dödlighet.
Citera
2020-03-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
0.7% baserat på vad? källa?

WHO:

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
Citera
2020-03-05, 13:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Men folk håller väl för sig själva? Sitter de i stugor med främlingar och trängs?

Man kan komma nära andra i kön till skidliften exempelvis, och viruset lever ju ett tag utomhus också så det kan säkert smitta från ytorna på t.ex. skidliften. Jag kan tänka mig att stugorna bara städats vanligt mellan varje ny familj också, inte desinficerats och låtit vila emellan. Vidare går ju de flesta på after ski... Folk handlar, äter på restaurang...
Citera
2020-03-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför skulle man inte det? Man kokar ju oftast grönsakerna. Kanske koka dem liite längre nu, t ex små sockerärter brukar jag kokai 2 min men nu blir det minst 4 min.

Varför skulle man inte kunna äta frukt? Sprita av skalet om du är orolig, skala av det sen.

Jag äter mycket grönsaker utan att tillaga. Tomat, gurka, blomkål, morötter (skalar man ju dock), zucchini, spenat, sockerärtor etc.

Men det man kokar/steker är ju såklart lugnt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Är det många fler svenskar i Italien??????
Ja det verkar ju som hela sverige åker till Italien..många verkar ha råd.
Citera
Medlem
leuchdiodens avatar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7421823

Johan i Wuhan. Karantän mars ut verkar det som. Beställer matvaror hem via app
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem