2020-03-05, 00:01
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag har visserligen hyfsad fysik, men jag är inte helt ung och dessutom har jag en bakomliggande diagnos som gör att coronaviruset kan bli riktigt farligt för mig.
Det är svårt att räkna på procentsatser när det gäller detta virus, men jag skulle tro att risken att jag skulle dö om jag blir smittad ligger runt 10%.
Jag har dessutom ett jobb som innebär att jag träffar många olika människor och därmed riskerar att smittas.

Jag lever gärna ett par årtionden till, men man kan dö vilken dag som helst och den här epidemin har ökat risken för att jag ska dö 2020.

Trist, men hur den än är så är livet en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet.

Ca 90.000 har blivit drabbade och ca 51.000 har blivit återställd och ca 3200 har dött.
Risken att du dör är väldigt liten...
Citera
2020-03-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Vem ska hantera och låsa in alla dessa människor? Polisen?!

Lycka till...

Militären kanske.
Citera
2020-03-05, 00:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skytoker
Får man fråga vad det är för sjukdom och i vilken åldersgrupp du hamnar?

55+ och utsatt för kemikalier via jobbet på 80-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Militären kanske.

Vilken militär? Mer vapen i orten, Vi får kanske hyra in Nato.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Ser att M.J.A bland annat svammel skrev "Sverige är inte mer utsatt än något annat av Europas 49 länder".

Sverige 52 fall, 10 milj inv. (5.2 fall/milj inv)
UK 87 fall, 68 milj inv. (1.28 fall/milj inv)
Polen 1 fall, 40 milj inv. (0.025 fall/milj inv)

Du sprider med andra ord vilseledande information som vägrar t.ex. ta in Island i den sammanställning.

Luxemburg har dubbelt så många fall som Polen för övrigt.

Troll.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Militären kanske.

Skriver som alla skrev till mig:

VILKEN MILITÄR?!
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
"Fakta just nu är att dödligheten i covid-19 är 3.4% "
Källa tack

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sverige testar inte längre alla misstänkta fall eftersom det inte finns resurser till det enligt smittskyddsläkare Per Follin. Dödligheten ska tolkas mot hur många som testas i olika länder och vilken vård som erbjuds. Det finns även en teoretisk dödlighet som inte går att fastställa. Den teoretiska dödligheten svarar på frågan hur många som avlider om ingen som utvecklar symptom erbjuds vård.

Citat:
Här om veckan var Maria från Stockholmsområdet på filmfestivalen i Berlin, där hon bland annat var på en tillställning med många norditalienare. Efter hemkomsten blev hon mycket sjuk och hon har också smittat sin åtta månader gamla bebis.

I helgen har Maria ringt vårdupplysningen 1177 flera gånger, det har varit timslånga köer,.... Eftersom hon inte varit i Italien så ska hon inte ses som misstänkt smittad av coronaviruset och därför inte göra ett coronatest. Däremot ska hon till sjukhus för att kontrollera lungorna.

– Men de har sagt att de inte kommer att göra coronatest, eftersom jag inte varit i ett drabbat område.

Citat:
Hittills har över 500 personer provtagits i Region Stockholm, patienter som också uppfyller de kriterier som Folkhälsomyndigheten rekommenderar.

SVT.se Maria sjuk efter utlandsresa: ”De tar det inte ett dugg på allvar” https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/maria-sjuk-efter-utlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar

SVT.se Sexton nya fall av corona i Stockholm under onsdagen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sexton-nya-fall-av-corona-i-stockholm-under-onsdagen
Citera
2020-03-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Vilken militär? Mer vapen i orten, Vi får kanske hyra in Nato.

Det är en myt att Sverige inte skulle ha en militär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Svåra fall är överrepresenterade i statistiken precis som för influensa som har en dödlighet på 3.7% enligt den statistik som finns. I praktiken är dödligheten snarare 0.1-0.25% för flunsan.

För COVID-19 är dödligheten sett över alla åldersgrupper knappast högre än 1%-2%. Lite värre än flunsan alltså. Har sett uppskattningar mellan 0.25 och 4% dock.
Min gissning lutar nog mer åt att den är under 1%. Det är illa nog förvisso.
Dina absurda gissningar är ju helt tagna ur luften. Du kan inte ens motivera dem, du bara vräker ur dig något som gör att du känner dig trygg.

Du gör dig själv en björntjänst.

Ingen forskare i världen håller med om dina absurda blinda amatörgissningar.

WHO har gång på gång förklarat att deras studier visar att antalet fall tyvärr inte verkar vara underrapporterade. Det finns ingenting som tyder på det. Alla studier talar åt det raka motsatta.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-05 kl. 00:12.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det tar ju ännu längre tid om man har det uppställt på fel ställe och måste flytta det.

Man har ju övningar kontinuerligt med dessa fältsjukhus, så att prioritera nån träning just nu känns jäkligt onödigt.

Fältsjukhus i pluralis?

Finns väl bara ett som skulle kunna vara operativt, eller har jag missat något?

Att driftsätta tar inte särskilt lång tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att ungefär 80 % av alla smittade uppvisar milda symptom. Redan där faller olika teorier att samhället kommer att kollapsa eller så. .

https://archive.is/kIoha#selection-1189.0-1196.0
Citat:
What were mild, severe and critical? We think of “mild” as like a minor cold.

No. “Mild” was a positive test, fever, cough — maybe even pneumonia, but not needing oxygen. “Severe” was breathing rate up and oxygen saturation down, so needing oxygen or a ventilator. “Critical” was respiratory failure or multi-organ failure.

Samhället kollapsar säkert inte, men milda symptom behöver inte betyda en cake walk.
Senast redigerad av debe 2020-03-05 kl. 00:07.
Citera
2020-03-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Långt ifrån alla smittade kräver någon som helst vård. Ingen har behövt vård av dessa 52 hittills så vitt jag vet.
Det tar en normalt minst en vecka innan man utvecklar allvarliga symptom. Så nästa vecka är det mer intressant att höra om deras hälsotillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in