2020-03-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Så du skiter i hur man gör för att både förhindra att bli smittad och hur man arbetar för att bli av med smittan? Utan bara intresserad utav antal fall för att påbygga din panik menar du?

Nu börjar vi hamna off-topic. 😊
Citera
2020-03-02, 23:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, det är väl vad de flesta av oss sitter och väntar på.
Dock har ju vissa saker som tidigare avfärdats som konspirationsteorier visat sig stämma.
Då tänker jag till exempel på dörrarna till bostadshus i Wuhan som svetsats igen, folk som ligger döda utomhus och hur sjukhusen där varit så pass överbelagda att kroppar lämnats liggande på golven...
Jag tänker inte tvärsäkert påstå att allt detta beror på viruset, men det skall trots allt bli intressant att följa utvecklingen i Italien. Vi kan nog vänta oss en mer öppen rapportering där ifrån.

-Det finns ett klipp om "döda" utanför affärer/ arbetsplatser som har varit fake. Det var inte från Wuhan, utan längre söderut och rörde sig om bostadslösa arbetare som sov utomhus.
-Det finns ett klipp om kineser som flyr över gränsen till Vietnam, när det i själva verket var ett gammalt klipp med vietnameser som korsade gränsen till Kina.
-Der finns etta klipp med en falsk bild om extremt höga luftutsläpp i Wuhan för att påvisa att extremt många kremeras där.
Dessa ser jag inte i första hand som konspirationsteorier, utan mer något för att skapa förvirring, smutskasta Kina och skapa panik (Jag är för övrigt ingen Kina-vän om någon nu vill tro att jag här vill skydda Kina). För mig är konspirationsteorier mer av arten att detta är framställt av människor för olika syften.

Flera av sjukhusklippen kan vara äkta, liksom de hopsvetsade dörrarna och andra klipp som är brutala och chockerande men där vi ändå saknar mer info vad som verkligen sker/ har skett. Det är detta jag har efterlyst hela tiden. Tråden igenom.

Ja, vi får följa Italien noga.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-03-02 kl. 23:26.
Citera
2020-03-02, 23:20
Medlem
Det är något med tonfallet som gör det svårt att ta er horders/preppers på allvar.
Versaler hit och utropstecken dit. Procentsiffror, kurvor och diagram. Allt är så himla dramatiskt.

Samtidigt uttrycker ni ingen som helst sympati för de sjuka eller de anhöriga till redan avlidna. Smittbärare ska skjutas, brännas och gud vet vad.
Så länge skafferiet är fyllt med pasta behöver man tydligen ingen empati.

Ni förkunnar att domedagen snart är här och utnämner er själva till den klick av människor som kommer att överleva.

Klart att man blir lite matt.
Senast redigerad av Promeneramera 2020-03-02 kl. 23:37.
Citera
2020-03-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Vadå inte viktigt? Det handlar om ett virus sjukdom, det är som att jag säger att ett äpple är en banan för att jag tror de.

pandemi kommer ifrån ordet pandemias vilket betyder "hela folket" då kan man ju inte säga att det är pandemi om det är 16 fall utav 10 miljoner människor. Då skulle ju influensa som många länder drabbas utav i större skala än vad det har drabbats av covid 19 kallas pandemi i dina tankargångar?

Det är nog du som får börjar tänka om och tänka rätt, istället för att jag ska börja kalla det en pandemi när det inte ens har den spridning på befolkningen i alla många länder. Vad jag kan se är det stor spredning av fall i fåtal länder

Så sant

Vi får vänta någon månad till innan tex Tyskland och Frankrike har Pandemier, de är på god väg och borde således ha ca 50.000 smittade vardera innan April månad.
Jag återkopplar till detta inlägg om 30 dagar så får vi se hur pass nära jag kom

Detta virus är segt i starten men när det fått ett fint fäste så kommer det börja accelerera.
Citera
2020-03-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Vem är det egentligen som tillverkar dessa testkit som det verkar vara brist på överallt?

Vad består ett sådant av?

Testkit Singapore
https://www.youtube.com/watch?v=tgyzdgf66eM
Test kits have been one of the main ways to determine if a patient has coronavirus, but results from throat-swab tests can be inaccurate. WSJ visited a lab in Singapore to see how the kits work and find out why there are questions over accuracy. Photo: Crystal Tai
Testkit Canada
https://www.youtube.com/watch?v=EJtWv_dt2yg
Canadian researchers quickly developed tests for the new coronavirus and CBC News’ Christine Birak learns how they work and why each takes 24 hours to process.
Citera
2020-03-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Två saker kan du vara 100% säker på.
1. detta är ingen vanlig influensa
2. vi ropar inte varg

Jag vill att du utvecklar och befäster fakta för oss tvivlare, med källangivelser.
Tack
Citera
2020-03-02, 23:22
Medlem
Tycker det borde vara mer fall i Afrika eftersom Kina har mycket investeringar och således en hel del folk där!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Räcker med att 5.000.000 blir sjuka samtidigt på jorden så kommer sjukvården överbelastas. Nu är vi 8 miljarder snart. Så 50% på det är 4.000.000.000
Med andra ord vill vi INTE ha alla sjuka inom ett par månader!!! Vi vill ha dessa 4 miljarder människor sjuka inom ett par decennier... då skulle det gå bättre!

Ett par månader är explosionsartat, det är sämsta tänkbara scenario men kanske inte nödvändigast det sämsta alternativet ur ekonomisk synpunkt.

Enda hoppet är att andra länder får fram ett vaccin inom något år eller några år.
Det kan rädda andra halvan av mänskligheten.

Problemet är att det är ett extremt önsketänkande att vi skulle hinna få fram ett vaccin. Om en andel av befolkningen hunnit bli immuna från att varit sjuka kan det dock bromsa spridningen. Det viktiga nu är att bromsa det allt vi kan, och det måste vi göra även när det är tusentals fall i Sverige.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
USA kommer att öka dödligheten med deras överviktiga befolkning. Dessutom verkar de inte ta viruset på särskilt stort allvar jämfört med andra länder.

Du kan nog räkna med att USAs armee jobbar dygnet runt på problemet....
Citera
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Xx1Xa3KQajk

Pence ska rita och berätta snart. Så får vi lite mer kött på benen och vet om någon alls testas i USA.
Citera
2020-03-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Jag tänker såhär:

*Om du har förkylningssymtom-> HÅLL DIG HEMMA. Samma som vilken förkylning eller flunsa som helst. Tänk på dina medmänniskor (och samhället). Du ska inte jobba med någon typ av verksamhet i vårt samhälle om du är tydligt förkyld. OM du utöver din förkylning dessutom varit i eller har haft kontakt med någon från smitthärd -> kontakta 1177 för provtagning. (OM du får lunginflammationssymtom - hög feber som inte ger sig och andningssvårigheter - så söker du såklart vård, ringer 1177 eller aktuten om helt akut)

Men innan dess, när du bara är förkyld som du varit tusen gånger förr, och du inte nyss rest till eller träffat nån från känd smitthärd eller dylikt, ansträng då inte vården via 1177, utan var trygg i att det som du har är en av de vanligaste förkylningsvirusen nu under vabruari & mars.

Vad säger ni. Finns anledning att tänka annorlunda?

Det skulle räcka långt mycket långt, för att sänka smittspridning av vilken smittsam sjukdom som helst och inte bara om det råkar vara Corona.

STANNA HEMMA om ni är sjuka. Kolla på en sjyst Netflix-serie.
SKÖT HANDYGIENEN
NYS och HOSTA i armvecket.
RING 1177 om ni varit i riskzon för smitta av Corona.

Så nu har ni lösningen. Inget nytt, bara gamla recept , precis som den varit i 100 års tid nu. Utom 1177 då.
Citera
2020-03-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Indien för tankarna till avföring och bakterier. Om det någon gång uppstår en bajs-pandemi lär den utgå från Indien 😉

Luftburen salmonella vore ju nått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in