2020-03-05, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Skriver som alla skrev till mig:

VILKEN MILITÄR?!

Med reservstyrkor nästan 50.000 militärer.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Då vi inte än har någon bild av kollektiv spridning och stickprovet är minimalt så är estimeringarna mer eller mindre meningslösa.

Så slump att visegrad-länderna har mycket få fall per land, skonade i förhållande till övriga Europa?

Ja, snart kanske det vänder och Sverige har 0,025 fall/milj invånare och Polen 5 fall/milj invånare. Spridning från dem som kommer från Italien sker ju trots allt inte i kollektivtrafik och på andra platser, såsom spridning från en inhemsk svensk, utan kan ju spåras perfekt och stoppas.
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-05 kl. 00:08.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Någon som vet vilken betydelse årstid och temperatur har för spridningen?

Det här är mitt intryck.
Virusinfektioner, som influensa, sprids i huvudsak vintertid. Dom sprids mer och drabbar fler under milda vintrar. Dom avtar när sommaren närmar sig.

Hur går det här ihop? Vad är det som bromsar spridningen när det blir vår och sommar?

Om det är ungefär som jag tror så har alla mycket att vinna på att spridningen kan bromsas någon månad eller så.

Kanske det finns ett vaccin till hösten?

Citera
2020-03-05, 00:07
Bannlyst
Leker med tanken!

10.000 blir smittade i Sverige. ALLA i Sverige går hem låser dörren och går i karantän. (vet att det aldrig skulle funka men lek med tanken)

Viruset kan inte sprida sig. Och några dör och många överlever.

Nu har inte viruset spridit sig och allt går tillbaka till det vanliga?

Nej räcker med att någon fortfarande har skiten säg 1-20 inte blev riktigt friska. Då börjar det om igen? Nu inte inte lika stor skala men vi kommer tillbaka till 10.000. Men vi tjänade x antal dagar på ett karantän försök?

Är det bara ett botemedel /bromsmedel så kan få detta att försvinna dö ut?

Om det muteras till något värre? Kan det även muteras till något mildare? Är det 50/50 vid en mutation? Hur ofta muteras virus?

Jövlar vad många frågor. Hoppas någon kan svara på någon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Kan vara slöseri med tid att försöka förklara för dig hur fel du har, då du flera gånger påvisat att du har mycket svårt att ta till dig kunskap och gissar eller hittar på istället, men skall göra ett försök.

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---3-march-2020

"Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died. By comparison, seasonal flu generally kills far fewer than 1% of those infected."

Observera, att här duger det inte att förklara bort detta med exempelvis något liknande dina infantila hemsnickrade antaganden.

Just det fetade i ditt inlägg konstaterade man dessutom inte var fallet efter noggrannare utredning som släpptes i veckan. Mörkertalet i Kina var mycket lägre än man tidigare antagit.

Flunsan har ju en dödlighet på 3.7%, för de fall man testar.
Svåra fall är överrepresenterade. Det drar upp procenten.
COVID är värre än flunsa, men inte 30-50 gånger.
Snarare 10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag har visserligen hyfsad fysik, men jag är inte helt ung och dessutom har jag en bakomliggande diagnos som gör att coronaviruset kan bli riktigt farligt för mig.
Det är svårt att räkna på procentsatser när det gäller detta virus, men jag skulle tro att risken att jag skulle dö om jag blir smittad ligger runt 10%.
Jag har dessutom ett jobb som innebär att jag träffar många olika människor och därmed riskerar att smittas.

Jag lever gärna ett par årtionden till, men man kan dö vilken dag som helst och den här epidemin har ökat risken för att jag ska dö 2020.

Trist, men hur den än är så är livet en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet.

Har också en diagnos/sjukdom (autoimmun typ av inflammatorisk sjukdom) som gör att jag står på en rejält immunförsvars sänkande medicin. Läkarens svar var att det ”kan vara så att tillräckligt immunförsvar finns för att bekämpa Corona trots immunsänkningen” Hmmm.... men troligtvis inte lät det som då .

Känner mig lite ledsen när kollegor å till å med släktingar glatt säger att ”äh det är bara gamla å sjuka som inte pallar coronan”. 😢
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Ska du stoppa dem? Eller vem tänker du? Polisen kommer knappt in i vissa områden idag i Sverige.

Precis jag stoppar dem direkt.
Citera
2020-03-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Du sitter ju fortfarande och pratar om hur ofarligt detta är, pratar om influensor osv, när WHO säger att alla länder bör ta i med alla krafter och medel de kan nu för att begränsa så mycket som möjligt. De har även gått ut och sagt att det är helt fel att jämföra detta med influensa, att detta är mycket dödligare (deras siffra de ger är 3.4%) och att det smittar i mycket högre grad.

Ikväll kom nyhet om att vi ser en mutation som är mycket aggressivare dessutom, och ca 70% har den varianten, och man kan smittas av båda varianter separat eller samtidigt, oklart just nu vilket.

Du sitter och ljuger om att smittan i Italien lugnat sig. Ja, så gott som allt du säger är ignorant eller falskt just nu.

Hörrudu! Det där får du allt visa källor på. Hur ska vi annars kunna veta att du inte sitter och svamlar ihop massa ljugerier där framför datorn va?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Eventuella mörkertal lär, ifall de finns bestå av milda fall (eftersom färre söker vård för vad de tror är en "förkylning"), därav gissar vissa på lägre siffror runt 1-2%.

Länge pratades det om 2,3%, var det WHO?

Varför skall man komma med fantasier, när vi vet att det garanterat ej är under 6%
Och i officiellt godkänd intervju med BBC sa en kinesisk läkare, "dödligare än SARS"
SARS 1 var 9.6%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag vill inte berätta för mycket då jag vill vara anonym, men jag har en lungskada efter att ha utsatts för kemikalier (industrijobb) för cirka 25 år sedan.

Ah okej. Jag tror dock inte att det är din lungor som avgör om det utvecklar sig till lunginflammation. Så du får skilja på sannolikheten att hamna i ett visst scenario, och sedan sannolikheten om du väl befinner dig i ett visst scenario.

Men det kanske du gjorde med din 10%-uppskattning... Ville bara säga det!
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Ca 90.000 har blivit drabbade och ca 51.000 har blivit återställd och ca 3200 har dött.
Risken att du dör är väldigt liten...

Ja, och jag oroar mig egentligen inte, men risken att jag dör 2020 har faktiskt ökat lite grann.
Skulle jag dö så dör jag, och även om det vore trist för min familj så är världen full av värre tragedier.
Barnen är mer eller mindre vuxna och jag har sett till att min fru klarar sig ekonomiskt på egen hand.

Men den där boken som jag skriver på skulle inte bli färdig...
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De kommer spärra av sin egen by, eller sinn grannby å kanske lite till.
Städerna kan komma att "utrotas".

Dumheter för du vet inte vad du pratar om.

En tanke, kan det vara så att virusförnekarna börjar att trolla sig själva, kan det vara så illa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in