2020-03-04, 15:00
Medlem
AlbusPercivals avatar
2017 ordnade jag domän och hittan och dattan visa FSdata för ett projekt som jag gav upp året efter, under tiden jag jobbade med projektet kunde man få 4 epostkonton gratis, så jag tackade och tog emot då det var gratis.

På två år har jag inte varit inloggad på fsdata och inte använt dessa 4 emails (jag kanske använde dom vid ett tillfälle under tiden jag jobbade med projektet)

Nu två år senare får jag ett inkassokrav pga epostkonton och då är det på 2000kr och de säger att de ändrade dem från gratis till att kosta pengar, har dom rätt att göra detta? Kontaktade inkasso och de sa att de ska kontakta FSdata och frysa skulden.

Tror ni jag vinner ärendet om jag tar det vidare till konsumentverket?
Citera
2020-03-04, 15:20
Medlem
Sereenas avatar
Beror ju helt på vad det står i avtalet.

Det är ju ganska vanligt med "X månader gratis sedan x:- månad/kvartal/år" erbjudanden.
Citera
2020-03-04, 15:21
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror ju helt på vad det står i avtalet.

Det är ju ganska vanligt med "X månader gratis sedan x:- månad/kvartal/år" erbjudanden.

Nej det stod att det var gratis, nyligen så ändrade dom deras regler och villkor så att det skulle kosta pengar, jag godkände inte dom men enligt dom så behöver jag inte godkänna dom nya reglerna för att dom ska gälla för mig.
Citera
2020-03-04, 15:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Nej det stod att det var gratis, nyligen så ändrade dom deras regler och villkor så att det skulle kosta pengar, jag godkände inte dom men enligt dom så behöver jag inte godkänna dom nya reglerna för att dom ska gälla för mig.

Då får du svara att du har uppdaterat din del av avtalet och dom ska betala två kronor för varje krona du betalar dom.

Nä, dom kan glömma det där. Att i tysthet ändra en gratistjänst till att vara en betaltjänst kommer aldrig hålla i en rättslig prövning. Ge dom fingret.
Citera
2020-03-04, 15:37
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Då får du svara att du har uppdaterat din del av avtalet och dom ska betala två kronor för varje krona du betalar dom.

Nä, dom kan glömma det där. Att i tysthet ändra en gratistjänst till att vara en betaltjänst kommer aldrig hålla i en rättslig prövning. Ge dom fingret.

Han nämnde att dom mailade mig samt skickade ett brev hem till mig angående avtalsändringen som jag inte godkände, och enligt han behöver jag inte godkänna det för att det ska gälla då dom har en regel som täcker upp dom (minns inte exakt vad för något)

Bad han om att visa sunt förnuft men tänkte kolla med folk på fflashback angående hur regler fungerar, såvitt jag vet måste jag ju acceptera ett nytt avtal för att det ska gälla?
Citera
2020-03-04, 16:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Han nämnde att dom mailade mig samt skickade ett brev hem till mig angående avtalsändringen som jag inte godkände, och enligt han behöver jag inte godkänna det för att det ska gälla då dom har en regel som täcker upp dom (minns inte exakt vad för något)

Bad han om att visa sunt förnuft men tänkte kolla med folk på fflashback angående hur regler fungerar, såvitt jag vet måste jag ju acceptera ett nytt avtal för att det ska gälla?

Det låter lite konstigt. Jag som utvecklare har ju signat upp mig på en rejäl mängd gratistjänster och ganska många som jag inte varit inne på flera år. Tänk om 20 stycken ändrar sina avtal till att kosta ett par tusen i månaden och dessa avtal skickas till någon mail jag inte kollat på några år. Det kan ju bli jävligt dyrt.

Låter knepigt. Man behöver se avtalen du godkänt.
Citera
2020-03-04, 18:37
Medlem
Som de andra här tycker jag deras "motivering" är fel.

Jag liter i vart fall INTE på vad företaget säger "gäller", det låter som strunt prat.
Vad jag vet så kan du teckna avtal på 3 sätt, Muntligt / handslag eller skriva under ett avtal eller elektronisk signatur.
Visst finns det företag som "hävdar" att man förnyar (och ändrar avtal) automatiskt,
men jag ser ser inte att det håller i en domstol.
(Ok om bägge parter var med på det, då håller det nog, typ om du betalade ett par månader och sedan slutade...)

Om du är nervös nyfiken så kan du kanske fråga en konsumtvägledare.
Eller kanske fråga på Juridik forumet ? (mod kan kanske flytta tråden?)
Citera
2020-03-04, 19:17
Medlem
hakro807s avatar
Ett företag har rätt att ändra sina avtal lite hur de vill, men då har man som kund även rätt att bryta avtalet. Däremot är jag tveksam till om de har rätt att börja debitera dig utan ditt explicita godkännande. En relevant kostnadsökning absolut, men att gå från gratis till betald är betydligt mer extremt.
Senast redigerad av hakro807 2020-03-04 kl. 19:19.
Citera
2020-03-04, 19:31
Medlem
Jag tror att du har god chans att få fakturan avskriven, förhoppningsvis utan att kontakta ko eller dra det till domstol. Det är nämligen "inofficiell standard" i webhotellsbranschen att tillämpa förskottsbetalning. Kan du dessutom påvisa att du rimligen kan ha varit ovetande om betaltjänsterna är läget än bättre.

Med det sagt:

FSdata är ett av de webhotell jag upplevt som mindre seriösa. Skulle inte förvåna mig om de bara försöker fiska pengar rent opportunistiskt. Finns tyvärr ett halvdussin svenska man av erfarenhet undrar vad de sysslar med, om de har någon koll överhuvudtaget.

Misstag har tyvärr blivit vanliga i den svenska webhotellsbranschen. Jag har börjat misstänka att det är avsiktligt.

Är själv frilansande it-support och har hjälpt flera kunder räta upp härvor med falska och felaktiga fakturor på sistone, bl.a. tjänster kund inte ens har och dubbel/trippelfakturering, och håll i er, femtiotredubbelfakturering av domännamnsavgifter. Troligen tror man (med rätta) att många företag pga teknisk komplexitet inte vet vad de betalar för och därför försöker oseriösa webhotell komma undan med lite vad som helst.
Citera
2020-03-04, 20:51
Moderator
vhes avatar
Nej, fakturatvister är inte en systemutvecklingsfråga. Vi prövar med...

Webbhotell och webbserver --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2020-03-04, 21:28
Medlem
DoungAs avatar
Anmäl till ARN. Bestrid.

Enligt Allabolag har de mångdubblat sin omsättning på ett år. Styrelsen verkar ha en del fuffens. Har man 10 bolagsuppdrag så är man Antingen en Wallenbergare, Lundinare, Per Nuder eller fifflare haha.
Citera
2020-03-05, 10:22
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Anmäl till ARN. Bestrid.

Enligt Allabolag har de mångdubblat sin omsättning på ett år. Styrelsen verkar ha en del fuffens. Har man 10 bolagsuppdrag så är man Antingen en Wallenbergare, Lundinare, Per Nuder eller fifflare haha.

Googlat lite, det är många som fått mycket konstiga fakturor ifrån dom, det betyder alltså att de har vunnit resterande fakturor som folk säkert bestridit därför är det stor chans att även min slutar med att bli betald.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in