2020-03-04, 15:53
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Såg att någon vittnade om att han (sagt?) att han hade nysått gräs som behövde vattnas. Hm, undrar om det var en fläck som var kal, eller om han fixade ut lite frön, för att han påstod att det behövdes. Kaninburarna kan ju ha varit ett skäl förstås och att tjejerna tog samma runda till burarna så att det lev stigar.

Det var ju en extremt torr och het sommar, så lite vatten kanske trädgården behövde. Men själv vattnade jag mest i rabatterna. När jag har hjälpt grannarna har jag aldrig behövt vattna deras gräsmatta, inte ens då. Bara krukorna och någon växt.

När man läser förhören så verkar ingen kunna svara på hur storstädningen kom upp och vem som beslutade om det . Gemensamt beslut heter det.

Jag kan tänka mig att HD fått order om att vara extra noga med sil och avlopp av SD. Han kan ha sagt till henne att du förstår ju att med de blödningar L*ena hade så var hon tvungen att duscha. Och då kanske jag åker fast för det. Säg inte till någon att jag sagt det.

Min reflektion/spekulation angående det fetade: Om SD spolat av någon form av verktyg o.dyl med klorin eller annan kemikalie skulle detta förklara den missväxten (framgår av fup) på delar av gräsmattan...
Citera
2020-03-04, 15:54
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Saxat från gårdagens NA:

"RÄTTEGÅNGEN DAG 4:

Rättegångsdagen började med att åk gick igenom dagen efter försvinnandet, den 15 maj.
Man har följt SDs mastuppkopplingar och aktiviteter.

"Klockan 07:03 skrev han ett meddelande till Lena: "Helluuu" . En kort stund senare skrev han ett nytt till henne: "NN ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu.""

Åk tar upp att han inte försökt ringa till L*ena, medan andra har försökt flera gånger.

(min fetning)
"Klockan 10.57 fick 45-åringen ett meddelande av en anhörig till Lena som berättar att hon är försvunnen. Han svarar då: "NN ringde i morse ja. Håller alla tummarna jag kan. Jag har inte någon bra känsla dock. Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga. Tänker i så fall om de åkt till någon ny gömma".

Sedan tar SD kontakt med andra personer om hennes försvinnande, men gör inte så mycket enligt åk för att hjälpa till för att ta reda på vad som hänt LW.

Bilderna som togs i polishuset menar åklagaren att SD gjort med avsikt. Det har gjorts i omgångar.

Åklagaren berättade om det arbete som gjorts för att utesluta alternativa gärningsmän. Inga hot från någon annan har konstaterats. Hotellbokningar i Örebro har kollats och möjliga hot från ensamkommande fån L*enas jobb undersökts. Även polisens händelserapporter ända från -15 har kollats upp.

https://www.na.se/artikel/rattegangen-dag-4-tre-viktigaste-punkterna-dagen-da-lena-anmaldes-forsvunnen-bilderna-i-telefonen-ut esluter-andra-mojliga-garningsman

Det fetade.....precis så har jag för att Hanna uttrycker sig i avlyssnat samtal med JG. Hon inleder samtalet med detta uttryck. Kan vara en slump.....eller inte.

Kan vara översättarens fel.....eller inte.

Aktbilaga 154 har jag för mig, lite osäker.
Citera
2020-03-04, 15:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Nej, hon var okristlig. Guds straff verkställda genom SD. Han har gjort kristendomen en tjänst.

Är i tråden för att lära så detta inte sker igen.

Djup sarkasm, men åter till ämnet.

Advokaterna verkar ha gjort ett rätt blekt intryck, dessutom fadäs med onumrerade inlagor som de lämnade in under dagen till domstolen. Oaktat vad de kristna fundamentalisterna säger är det mindra bra av advokaterna.

Ja inte bara det verkar det som:

”Försvaret har inte lämnat in handlingar och det betyder att då åklagaren måste ha dessa så kan inte förhandlingarna ortsätta mer idag. Åklagaren måste nu lämna in ett tilläggsprotokoll pga att försvaret ställt till det med uppgifter som inte dem tidigare kläckt ur sig - trots dem fått såååååååå lång tid på sig”
Citera
2020-03-04, 15:55
Medlem
Honan6s avatar
SD vägrade lämna ut lösenord
Under *-18 fantiserade jag om att det skulle anses som ett väldigt misstänkt beteende om SD t ex skulle vägra lämna ut lösenord till utredarna och idag får jag se i tråden att det var precis det han gjorde! Först är han medgörlig och går med på det för att sedan ändra sig. Hur tänkte han där?

SD:s Gym-besök
Jag tror att SD faktiskt kan ha varit inne vid Gustavsviks gym för att "låna" hantlar på obestämd framtid för att ge till Ar*n i födelsedagspresent - ett bra lockbete som inte LW kan motstå? Antagligen kan det ha varit diskussioner om hantlar mellan LW och SD eftersom hon letat efter såna på Stadium under fredagen.

Försvunna mobilen
När det gäller LW:s försvunna mobil tror jag SD främst tog den för att gå igenom och radera bitvisa delar av deras konversationer i Telegram för att det skulle synka med det han sparat i sin egen mobil.
Konversationen som återskapats från LW:s Telegramt ser inte helt logisk ut. Det verkar som att delar fattas.

Mordskorna
Var det de blå skorna som hade LW:s blod under plösen? Är det skorna han hade på fötterna när han återkallades till förhör hos polisen och hann knäppa över 900 bilder? www.bildtagg.se/bild/fc5pnrgddiloa699oduq3cq Kyligt!

Felsägning från HD?
HD:s väninna TB berättar i förhör att H sagt att de har berättat för barnen att polisen kan komma att hämta S för att han var den sista som SÅG L*ena. TB berättar också att i april verkade HD nöjd och glad med JS, men sen hände något. (aktbil 150 s 21)

------------

Länk till Nonada's cloud där FUP kan läsas online och/eller laddas ned
http://www.jottacloud.com/s/14754672...f9174ca89c0b8a

Sammanfattning på en sida som kan läsas direkt online (och laddas ned):
https://docdro.id/A4V1hJc

Länk till Nonada's Cloud med FUP finns på sid 14

För nytillkomna som varken vet vem den mördade eller den huvudmisstänkte är, så finns info på sid 23-25

Geocaching upptar en stor del av de inblandades liv och det finns en ofantlig mängd med bilder och text från de personer som figurerat i utredningen på deras GC-konton som ger en fingervisning om personligheterna.

Sid 2 finns länk till offrets GC-sida
Sid 6 länk till den misstänktes sida
Sid 7 länk till den tidigare medmisstänkta sida
Sid 8 länk till kompisen JG:s sida

Stämningsansökan läs online och/eller ladda ned
https://docdro.id/xCp0Fwi
Citera
2020-03-04, 15:57
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Varför var SD allvarligt upprörd?
Kanske pga sveket mot sin fru?
Nej jag tror bestämt att det var för att LW tänkte vara med någon annan när hon skulle till Norge.
Hon tycktes vara en retsam person för att SD skulle bli arg ?
Bevisligen var hon med flera män. (Hennes ensak)
Citera
2020-03-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Det fetade.....precis så har jag för att Hanna uttrycker sig i avlyssnat samtal med JG. Hon inleder samtalet med detta uttryck. Kan vara en slump.....eller inte.

Kan vara översättarens fel.....eller inte.

Aktbilaga 154 har jag för mig, lite osäker.
Jag minns nåt sånt också. Men jag tror att många uttryck sätter sig hos ett par som hängt ihop länge, man använder helt enkelt samma uttryck. T o m samma ansiktsuttryck i vissa fall och vissa situationer. Så kanske inte något att hänga upp sig på.
Citera
2020-03-04, 16:02
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag minns nåt sånt också. Men jag tror att många uttryck sätter sig hos ett par som hängt ihop länge, man använder helt enkelt samma uttryck. T o m samma ansiktsuttryck i vissa fall och vissa situationer. Så kanske inte något att hänga upp sig på.

Ja, du kan absolut ha rätt i det men det väckte en känsla av obehag att notera detta.

Det är så mkt som hänger i luften kring HD att hon i teorin skulle kunna figurera var som helst i och kring mordscenariot.
Hennes sanslösa minnesförluster sticker ut minst sagt. Samma strategi som SD begagnar sig av.

En slump? Kanske....kanske inte.
Citera
2020-03-04, 16:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Hade henne inlagd som kontakt ”Mamma”.
Han verkar inte ha haft överdriven kontakt med sin biologiska mamma, så det verkar inte rimligt att tro att han skulle kunna lura HD med det.
Att HD var inlagd som ”Mamma” är väl rimligt - men LW?
Nej, jag blir inte klok på det.
En medvetenhet om att LW och HD - kvinnorna i hans liv - ger den trygghet och omsorg som han har saknat?
Citera
2020-03-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Mer från säkerhetssalen:

Försvaret har inte lämnat in handlingar och det betyder att då åklagaren måste ha dessa så kan inte förhandlingarna ortsätta mer idag.

I morgon är det syn från olika håll och i Stefans hus . Åhörare kommer ej få gå in i bostade men följa med på platser utomhus, även från där någon sett Stefan från sitt fönster. Förflyttning kommer att ske med bil.

Polis kommer vara där för säkerhet, och Stefan kommer transporteras av Kriminalvården och polis. Som jag förstod kommer det vara ett stor polisstyrka i morgon. Dels för han har vänner i närheten och att det finns en rymningsrisk.

Många vägar, platser, fyndplatser ska synas mellan 9-12. Klockan 13 är det förhör.

Åklagaren måste nu lämna in ett tilläggsprotokoll pga att försvaret ställt till det med uppgifter som inte dem tidigare kläckt ur sig - trots dem fått såååååååå lång tid på sig.

Ja åklagaren sa också att avspärrningarna ska bestå efter synen för en ev kommande förhandling i HR.

Igår pekade stefan ut någon från tråden men åklagaren förtydliga att hans saker är kollade med jobb hotel osv. ”

Det fetade: jisses vad uselt, slappt och slarvigt av Backman &CO.
Hur många advokater var det han hade...???
Tacka din rapportör så mycket! Det kan vara mycket svårt för SDs advokater. Han verkar ju lynnig, och kanske kommer med nya saker hela tiden?
Citera
2020-03-04, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Jag gissar att hon hade förberett sig att åka med hon prioriterade andra saker först..
och tyvärr och troligen SD i samband med AWs paketinslagning.

Vilken tid skedde mordet, finns den informationen ?
Vi fick se en chatt skärmbild vid 23:5* innan FUP blev släppt där SD hade hotat LW och var allvarligt upprörd.
Tänkte om rättsmedicinskläkare hade mer exakt tid när hon dog.

Så sent som 23.5*?
Vilken chatt och hot? Det där har jag inte sett.

Så vitt jag vet från FUP är att man har enligt hennes Google konto, min tidslinje kunnat konstatera att hon ska ha lämnat hemmet 23:23. Om jag minns rätt visar IT undersökningen att hennes mobil är på samma plats 23:25, det är vid brottsplatsen, sedan stillastående till 23:36.

Skrik vittnet @dalaan har uppgett skriken vid ca 23:30- 22:33.

Här hittade jag det:

Aktbila 166, sid 20:

"Denna aktivitet ser ut att vara en kortare promenad i färdriktning sydöst från
Byalagsgatan 4a. Promenaden påbörjas cirka klockan 23:23. Klockan 23:25 är
aktiviteten pågående men stillastående vid området nära fyndplatsen. Den aktiva
enheten befinner sig där i cirka 11 minuter till klockan 23 :36, se Figur I 0. Därefter
täcker näst sista precisionscirkeln ett större område med fyndplatsen som centrum, se
Figur 11. Den sista punkten registreras den 14 maj klockan 23:38 precis utanför
området, se Figur 12.
"
Citera
2020-03-04, 16:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En medvetenhet om att LW och HD - kvinnorna i hans liv - ger den trygghet och omsorg som han har saknat?

Och/eller tecken på hans dubbelspel, dubbelnatur och förkärlek för dubbelmeningar?
Citera
2020-03-04, 16:19
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Glömde (från rättsalen)

”Enligt försvaret ska Lenas mobilhörlurar ett bankkort vara försvunna. Och försvaret menar att varför skulle Stefan ta det, han han har eget bankkort. ”

Nästan skämskudde när man får ta del av SDs "försvar" nu. Har de verkligen inget bättre att komma med? Och snäll mot barnen som de lär ska ha sagt tidigare att han var... vill försvaret måla fram SD som en mild och icke våldsam själ så blir det ju minst sagt lite i ögonfallande då med de vittnesutsagorna om att han en eller flera gånger tänkt mörda sin unga familj.

Angående mobilhörlurarna så spekulerar jag att SD var adrenalinstinn efter mordet och eftersom att han visste att LW sedan tidigare brukat spela in deras samtal så gick han igenom hennes fickor och tog då i all hast med sig allt han fick i händerna. Då han väl lugnat ner sig insåg han att han fick med sig en massa prylar. Att SD skulle tagit något av ekonomiska skäl blir ju bara pinsamt för försvaret att insinuera. Så mycket back gick väl ändå inte geoturen?

Har annars bara hunnit läsa delar av förhöret med vänner och anhöriga till LW. Vet någon om Hiding någonsin utrett detta om ev ekonomiska motiv för paret D att göra sig av med LW också, som en ytterligare trigger som kan ha utlöst mordet jämte relationssoppan? Är det förresten helt klarlagt att SD är tidigare ej straffad? Finns det några olösta kvinnomord eller barnmord annars i Örebro? Ju mer man läser i FUP från förhören desto mer samvetslös verkar han ju vara. Otäckt att läsa om det där om när han skröt att som barn ha satt en käpp i ett annat barns cykelhjul. Barn kan vara taskiga men att a) göra det och b) skryta om bedriften som vuxen känns sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in