2020-03-04, 15:31
Medlem
notknapparens avatar
Saxat från gårdagens NA:

"RÄTTEGÅNGEN DAG 4:

Rättegångsdagen började med att åk gick igenom dagen efter försvinnandet, den 15 maj.
Man har följt SDs mastuppkopplingar och aktiviteter.

"Klockan 07:03 skrev han ett meddelande till Lena: "Helluuu" . En kort stund senare skrev han ett nytt till henne: "NN ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu.""

Åk tar upp att han inte försökt ringa till L*ena, medan andra har försökt flera gånger.

(min fetning)
"Klockan 10.57 fick 45-åringen ett meddelande av en anhörig till Lena som berättar att hon är försvunnen. Han svarar då: "NN ringde i morse ja. Håller alla tummarna jag kan. Jag har inte någon bra känsla dock. Kan inte riktigt se att någon av hennes vanliga cachingkompisar skulle vara rimliga. Tänker i så fall om de åkt till någon ny gömma".

Sedan tar SD kontakt med andra personer om hennes försvinnande, men gör inte så mycket enligt åk för att hjälpa till för att ta reda på vad som hänt LW.

Bilderna som togs i polishuset menar åklagaren att SD gjort med avsikt. Det har gjorts i omgångar.

Åklagaren berättade om det arbete som gjorts för att utesluta alternativa gärningsmän. Inga hot från någon annan har konstaterats. Hotellbokningar i Örebro har kollats och möjliga hot från ensamkommande fån L*enas jobb undersökts. Även polisens händelserapporter ända från -15 har kollats upp.

https://www.na.se/artikel/rattegangen-dag-4-tre-viktigaste-punkterna-dagen-da-lena-anmaldes-forsvunnen-bilderna-i-telefonen-ut esluter-andra-mojliga-garningsman
Citera
2020-03-04, 15:32
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nej, du.
Najstraj.
Men läs förhöret med polismannen. Snor-Johan var vänlig nog att lägga upp det för nån timme sedan.
Drivor av skor och jackor i hallen indikerar inte förberedelse inför Norge-resa!
Meeeen hon var "missbrukare" och tankspridd och fullt upp med AWs födelsedagspaket, hur menar du att hon skulle ha förberett sig ?
Citera
2020-03-04, 15:33
Medlem
T34Panzers avatar
En sak till, en höjdare (not) från försvaren:

”Försvaret sa ett mobilfodral också var försvunnit från Lena och Stefan skulle ju inte ta något sådant. Dom har dåliga motargument helt klart.

Den äldre läser så att det ofta är svårt att höra vad han säger, och den yngre dricker hela tiden vatten.”
Citera
2020-03-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det är tolkningen från C där. Samma som vissa som tar ut två mindre bra rader ur mängder av sidor av barnens förhör i denna FUP. Det är fullständigt vidrigt med detta hat mot en extremt brutalt mördad 3-barnsmor, tre oskyldiga barn och UW.

Det enda ni vettiga kan göra är att sluta svara de hatfulla inläggen (så kan de sitta och hata med varandra istället) och istället läsa lite mer i denna FUP.
Ja, det här är andra gången jag noterar hur du försöker styra debatten här i tråden genom att uppmana andra till att "bojkotta" oss som försöker lära oss något av ett mord på en trebarnsmamma.
Du talar ofta om "hat" och "hatare". Glädjande nog såg jag att kontot Remark igår motsatte sig bilden av att tråden skulle vara fylld med "hat" (om jag rätt uppfattade saken). Inte heller jag hatar. Ogillar dock domptörer. Och hyckleri.

Ang det fetade: Det var ju ingen "tolkning" jag gjorde och absolut ingen feltolkning av vad polismannen sagt i förhör. Han trodde först att han kommit till ett missbrukarhem. Kan du inte läsa förhöret innan du postar?
Varför skriver du felaktigheter?
Citera
2020-03-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
En sak till, en höjdare (not) från försvaren:

”Försvaret sa ett mobilfodral också var försvunnit från Lena och Stefan skulle ju inte ta något sådant. Dom har dåliga motargument helt klart.

Den äldre läser så att det ofta är svårt att höra vad han säger, och den yngre dricker hela tiden vatten.”
SD hade kunnat välja vilken advokat som helst som offentlig försvarare, från domstolens lista, och så väljer han denne klåpare. Nå, låga odds på långt fängelsestraff.
Citera
2020-03-04, 15:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Meeeen hon var "missbrukare" och tankspridd och fullt upp med AWs födelsedagspaket, hur menar du att hon skulle ha förberett sig ?

Hon var nog inte i tagen av att packa till Norge redan. Men visst fanns det en ryggsäck som innehöll en massa grejor? Kanske den var mer som en dagsutflykts-ryggsäck?
Citera
2020-03-04, 15:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
Bankkort har en del i mobilskalet. Hörlurarna kan ju också följt med telefonen när den försvann.
GM ville kanske inte lägga tid på att bara ta mobilen så allt fick följa med?

Absolut har det nog varit så. Men hur försvaret motiverade det - det inte skulle varit Stefan som tagit det då han hade eget bankort är ju rätt lamt, nåt i stil vad ett barn skulle kunna säga.
Citera
2020-03-04, 15:47
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon var nog inte i tagen av att packa till Norge redan. Men visst fanns det en ryggsäck som innehöll en massa grejor? Kanske den var mer som en dagsutflykts-ryggsäck?
Jag gissar att hon hade förberett sig att åka med hon prioriterade andra saker först..
och tyvärr och troligen SD i samband med AWs paketinslagning.

Vilken tid skedde mordet, finns den informationen ?
Vi fick se en chatt skärmbild vid 23:5* innan FUP blev släppt där SD hade hotat LW och var allvarligt upprörd.
Tänkte om rättsmedicinskläkare hade mer exakt tid när hon dog.
Citera
2020-03-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Vad vill du förmedla med det? Dog hon pga det?
Varför läser du inte vad jag skriver? Är du rädd för att behöva tänka om? Lära dig något?

"förmedla" -ja, just så var frågan. Jag har försökt "förmedla" kunskap om vad en hall fylld med skor och jackor kan råka "förmedla" för info till en polisman som kommer på besök.
Han uppfattade LW:s bostad som ett missbrukarhem. Hans uttömmande beskrivning ger i sin tur mig bilden av ett hem där nån tappat kontroll. I det här fallet pga psykisk sjukdom.
Citera
2020-03-04, 15:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ser tomt och dystert ut hos HD...
https://forumbilder.com/i/roxp
https://forumbilder.com/i/roxW

Tänkte att Olle Adolphsons visa ”Trubbel” kanske har många likheter med detta fall..

och bilderna minner mej om raderna:

” Men i min trädgård är det visset, mörkt och kallt.
Här är det risigt och förvuxet, fult och snårigt
Och lika hopplöst trist och grått som i mitt bröst.”

För den som vill läsa hela texten: https://genius.com/Olle-adolphson-trubbel-lyrics

Tänkt länge på den sången. Lyssnade på Monica Zetterlunds framförande på Youtube och det blev kusligt. Hela mordet skulle kunna rymmas i den sången. Frun tar parti för mannen och LW får hela skulden. T o m fikat mellan kvinnorna ryms ju i texten. Hammarn känns bara för mycket.
Citera
2020-03-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Jag gissar att hon hade förberett sig att åka med hon prioriterade andra saker först..
och tyvärr och troligen SD i samband med AWs paketinslagning.

Vilken tid skedde mordet, finns den informationen ?
Vi fick se en chatt skärmbild vid 23:5* innan FUP blev släppt där SD hade hotat LW och var allvarligt upprörd.
Tänkte om rättsmedicinskläkare hade mer exakt tid när hon dog.
Varför var SD allvarligt upprörd?
Kanske pga sveket mot sin fru?
Citera
2020-03-04, 15:53
Medlem
T34Panzers avatar
Fler iakttagelser från källan:

”Tänk att du har en hög papper och så lägger du dem rätt på millimetern, så gjorde Stefan hela tiden.”

”NA har skrivit fel i sin rapportering för han tittade bara ner i bordet inte mot åhörare.
Han tittade inte när Lenas röst och bild visades. Och i sekvenser i bilen låter han som en liten pojke i målbrottet, med en kvinnoröst.”

”Även Lenas mamma och barnens advokater antecknade och tittade på Stefan hela tiden. Stefan tittade inte på dem. Mamman, Ulf och dottern torkade tårarna många gånger. ”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in