2020-03-04, 15:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
I Sverige är det inte konstigt eftersom man inte testas om man inte vet säkert att man varit i kontakt med smittad eller utomlands på smittad ort och har sjukdom.

Man har bara utrustning för 5000 tester.

Labbet i Huddinge klarar inte att analysera fler prov än de gör.
Citera
Medlem
Har läst diverse material omdettavirus nu.

Finns en hel del länkar på Reddit/coronavirus

Det är två saker som jag finner viktiga.

1) Virustypen överlever i 5-9 dagar utanför kroppen. De misstänker att Coiv-19 har samma egenskaper. Man kan alltså "plocka på" sig viruset och sprida detvidare utan att ha enaning omattnågon sjuk har varit där och kontinimerat.

Så det är hygien, tvål vatten alt handsprit som gäller för att minska smittspridningen.

2) Det verkar finnas flera fall där insjuknade blir symtomfria, men där viruset ligger kvar ikroppen.

En oroväckande hypotes är då att viruset likt Herpes kan ligga latent och lösas ut vid ett senare tillfälle. Sen är det ingen somvet om så är fallet än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det måste ju i så fall göras NU. Samt TOTALSTOPP för mer import från utlandet.

AT (och Regeringen) kommer aldrig att ta sådana steg här, det vet du.

Varför ska städer i Sverige sättas i karantän? Och vad ska vi äta om vi totalstoppar importen? Vill du krossa Sverige?
Citera
2020-03-04, 15:28
Medlem
Någon som har plus?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb1E6j/nya-siffror-sa-liten-ar-risken-att-do-i-covid-19
Citera
2020-03-04, 15:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Känns ju tryggt att få klarhet....

”I nuläget pågår ingen smittspridning i Skåne” -Carl Vigre, regional beredskapsöverläkare och Birgitta Holmgren, biträdande smittskyddsläkare i Region Skåne
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Normalt ett bra svar ja. Men i nuläget, så påstår han indirekt att Kina, Sydkorea, Singapore och flera andra länder är magiker.
De lyckas uppenbarligen testa tusentals per dag, och de hade mycket kortare tid än vi haft.

Sjukvården var sträckt till bristningsgränsen i Sverige redan innan, så resurserna saknas här att testa som i Kina och många andra länder.

De få resurser som finns satsas istället på att tona ner det, och bara efter att WHO kommit med nya riktlinjer ändrar man på sig ifrån myndighetshåll ser det ut som.

Man vill förneka detta in i det sista. Det kommer att kosta oss dyrt.

Hade vi sparkat ut alla invandrare så hade vi friat upp resurserna som behövs, men detta kommer inte hända tyvärr. Jag tror det är enda sättet som hade fungerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Har läst diverse material omdettavirus nu.

Finns en hel del länkar på Reddit/coronavirus

Det är två saker som jag finner viktiga.

1) Virustypen överlever i 5-9 dagar utanför kroppen. De misstänker att Coiv-19 har samma egenskaper. Man kan alltså "plocka på" sig viruset och sprida detvidare utan att ha enaning omattnågon sjuk har varit där och kontinimerat.

Så det är hygien, tvål vatten alt handsprit som gäller för att minska smittspridningen.

2) Det verkar finnas flera fall där insjuknade blir symtomfria, men där viruset ligger kvar ikroppen.

En oroväckande hypotes är då att viruset likt Herpes kan ligga latent och lösas ut vid ett senare tillfälle. Sen är det ingen somvet om så är fallet än.

Låter som undantag från regeln.

9 av 10 fall smittas säkert via droppar i luften.

10% är dock ingen obetydlig siffra.

Men bättre än så är sällan vetenskapen.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
15 nya fall i norge idag enl bno. Det var värst. Är de mer effektiva att testa än vi?
Citera
Medlem
32 nya fall I UK under bara några timmar. Snart blir det väl att packa sina väskor och dra tillbaka till Svea?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Deras marknader och det är vidrigt. Det hänger köttdelar eller hela djur i taket och på bord. I ett sånt varmt land och fuktig luft (har jag för mig det är), hur kan man äta det? Sånt borde vara i kylskåp/kylrum. Sjukt vidrigt.

Sen hur dom behandlar djur är sjukt. Är inte vegan själv och vet att köttet jag äter inte heller är snällt mot djuren, men kina tar priset. Man borde bojkotta allt därifrån egentligen.

Trodde dock dom var renliga och fått en bild av att som är väldigt vänliga, har bra hygien, noga med saker etc.

Men är det från något djur därifrån Corona kommer ifrån då?
Dom bor ju så många på liten yta så inte konstigt att det sprids.

Folk i städer är nog mer civiliserade men utfattigt folk på landsbygd lever nog som för hundra år sedan utan dator och lite kontakt med resten av världen med mera...

Dom kineserier man haft problem med som turister och går in i hem hos folk och tar åt sig mat på buffe'n som om det är sista gången dom kommer äta är nog nyrika och har inte lärt sig modern civilisation än... Kina är så jävla stort får vi inte glömma bort och delarna i landet skiljer sig ganska stort.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Uppdaterar med ny länk: https://www.svtplay.se/video/25855244/nyheter-direkt/sa-ser-coronalaget-ut-just-nu

Tegnell rapporterar från Nordkorea: 08:07
Tegnell coronahostar: 31:16

Vilken jävla stjärna

Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...-coronaviruset

Anders Tegnell visar på ett föredömligt sätt hur man går till väga när man hostar 31:16 in i detta klipp

Ja det var väldigt rolig, länge sedan jag skrattade så mycket. Fick lägga in ett par skrattminuter framför datorn.

Men jag tycker Tegnell har mera rätt än folk i tråden. Han menar såklart att dödligheten är 2% i den kinesiska studien, men då är det personer som sjukvården haft kontakt med, inte sjuka personer som är hemma och varit sjuka på egen hand. Tegnell hänvisar också till dödlighet på befolkningsnivå till troligen 0.7-0.8% vilket jag tycker verkar betydligt mera rimligt än 2%-5% som skrivs omfattande i tråden.

Smittan avtar i Kina och förväntas avta till sommaren även i Europa, då virus generellt sprids mindre då sommaren kommer. Avtagandet är dagens trend iaf, säger Tegnell.

Jag tycker också han har koll då han hänvisar till "nät" som slängs ut vilket är sjukvårdens sätta att minska spridningen, dvs kontrollera fall och numera särskilt kontrollera personer med extra stark lunginflammation som inte går över.

Jag tror personligen inte längre på att coronaviruset kommer spridas omfattande i Sverige och då särskilt inte på dom som säger att 50-70% av jordens befolkning kommer smittas. Sjukvården i Europa är för effektiv och folk är för samarbetsvilliga för att smittan ska spridas.
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-04 kl. 15:44.
Citera
2020-03-04, 15:30
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Lol är du seriös? Lever varken i panik eller förnekelse. Det är ingen jävla kris, det är bara du som läser för mycket energi på att läsa Aftonbladet.

Min källa är Harvard som är ett av de mest prestigefyllda universiteten i världen. Där finns det forskare som är experter i ämnet.

Det finns även studier från Kings College i London som har ett worst case scenario på att 60 -80 procent av befolkningen i världen kan komma att smittas.

De är seriösa forskare som inte skojar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in