2020-03-04, 11:05
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har du varit på en arbetsplats? Bara denna vecka är det 3-4 stycken som hostar och snorar och när man frågar lite skämtsamt "är du sjuk eller" (vill inte framstå som en galning på jobbet, även om jag vill gå fram till dem och skrika i deras ansikte att de är dumma i huvudet som går till jobbet med hosta) så svara de "äh det är bara lite hosta" eller "äh, jag är lite småförkyld bara"

Detta är jargongen på i princip varande arbetsplats i landet. Vi tar inte förkylningar på stort allvar nog och därför är vi körda. 99% av dessa har nog ingen Corona, men några jävlar kommer ha det och tro att de bara är förkylda, vips så är det över.

Inte en jävel går och testar sig om de inte har feber och svårt att andas. Tyvärr. Men de smittar lika mycket utan de symptomen...
Håller med dig i sak men frågan är om du ens kan få testa dig även om du skulle vilja det? Har du inte varit i KIna, Iran eller Norra Italien så får du inte testa dig. Så fyrkantigt och byråkratiskt är systemet.
Citera
2020-03-04, 11:05
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tyvärr? Det är väl bra om mörkertalet är lågt? Ser gärna att man testar 1000 personer i "onödan", snarare än att man missar ett endaste fall.
Ja, du har rätt!
Jag tänkte ett oredovisat steg:
Om mörkertalet är stort, så blir dödligheten lägre. Den tedovisade dödligheten på 2-3% är grundad på rapporterade fall. Är mörkertalet 10 ggr större så sjunker den faktiska dödligheten till 0.2-0.3%.
Det var det tråkiga med lågt mörkertal stt den höga dödligheten förmodligen är väldigt hög och kommer drabba väldigt många.
Citera
2020-03-04, 11:06
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lite foliehatt nu men tanken slog mig:

Tänk om kineserna varit så drakoniska mot de sjuka i Wuhan att man börjar avrätta folk? Tänker typ bränner upp.. Kan ju förklara hur de lyckats så bra (om deras siffror stämmer).

Hoppas verkligen inte det men om det står mellan dessa pöblar och nationens/kommunistiska partiets överlevnad tror jag inte Kina skulle tveka en sekund.

Jag tror inte att de direkt avrättar folk men jag misstänker att de inte ger rätt siffror...
Citera
2020-03-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej. Jag spelar inte datorspel.
Jag lever i verkligheten, på tal om det.

Som sagt, (vad det är svårt att ta in!) Situationen som den är idag behöver inte vara det i framtiden, men vi har den att förhålla oss till, vilken säger att läget är mycket stabilt och bra. Läget är likadant i övriga Europa. Sverige är inte ensamt i det här. Tvärt om.

Menar du att de hundratusentals, kanske miljontals, svenskar som har datorspel som en hobby inte lever i verkligheten? Är du 90 år gammal?

I alla fall, det är det som är problemet, att vi förhåller oss till ett stabilt och bra läge. Ja, du har rätt, just NU ser det okej ut men hur tusan kan man förhålla sig till det.

Vi måste förhålla oss till värsta möjliga scenariot. VI MÅSTE TA FÖR GIVET att det kommer gå totalt åt helvete och att en stor % av befolkningen kommer att dö. Bara då kan det stoppas.
Citera
2020-03-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Nu har vi över 30 fall i Sverige. Man vet inte så mycket om dem som smittats men det ska bli intressant att se hur det svenska folket reagerar när vi fått det första dödsfallet i landet. Förhoppningsvis förstår folk att dödligheten är mycket låg för personer under 50 år. Jag undrar om man då, vid dödsfall, kommer att gå ut med ålder och övrig hälsostatus för den som avlidit p.g.a. Corona. Jag misstänket starkt att man kommer göra det just för att lugna allmänheten. Med all förmodan är det ju en person över 75 år med bakomliggande sjukdomar som kommer att gå åt först.

Nu va du rolig va. ^^
Nej de går inte ens ut nu vilka som blivit smittade eller någon information alls knappt pga integriteten i Sverige.
Då kommer de knappast outa vilka som dött heller utan det sprids från öra till öra och typ här på Flashback om bekantskapskretsar.

Det är en fara i sig för skulle myndigheter berätta ålder mm kanske det skulle lugna en del.. men gör de inte det finns det chans att folk ljuger o luras för att skapa ännu mer panik genom att säga tex två 15 åringar dog precis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi som inte har panik besitter med största sannolikhet en högre grad av kunskap, förståelse och medvetenhet än de som har panik, det finns vetenskapligt stöd för det antagandet.

hjärnfonden.se citat;

– När rädslorna tar över kidnappas hela hjärnan av känslorna. Själva tankehjärnan sätts ur spel när paniken tar över.

Panik är inte receptet på lösningen, panik sätter ditt rationella handlande ur spel. Du blir mer apa än människa, jag förstår att du inte begriper det om du har drabbats av panik.

Vad hjälper det att testa en människa om provsvaret är negativt, och en timme efter testet blir vederbörande smittad, vad uppnådde man med testet?

Hur testar man alla på en och samma gång, hur ser logistiken ut, och är det inte dumt att samla många människor på en och samma plats för provtagning, ökar inte risken för smittspridning om man blandar smittade med osmittade?

Bra inlägg.
Sansat och välbalanserat.
Det är tydligt att människor är skapta på olika sätt och att gå runt och vara rädd är knappast en linje jag vill anta.
Det betyder inte att man inte ska vara observant och lyhörd.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Om man inte tror att det finns smittade i dagens läge som inte har varit utomlands är man otroligt naiv, klart som fan någon av dessa resenärer (eller resenärernas närstående) har smittat någon i landet..
Citera
2020-03-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkan11
Bra inlägg, sen är det ju inte så många som dör av koranen ändå. 3% bara.

Några IS krigare som sprider smittan?
Citera
2020-03-04, 11:08
Medlem
RadioDDR1s avatar
Just nu:
Regimen förväntar sig massuppsägningar framöver som ett resultat av coronoakrisen. Magdalena Andersson vill möta detta genom att ge arbetsgivare rätt att istället sänka lönerna och arbetstiderna framför uppsägning.
Citera
2020-03-04, 11:09
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har du varit på en arbetsplats? Bara denna vecka är det 3-4 stycken som hostar och snorar och när man frågar lite skämtsamt "är du sjuk eller" (vill inte framstå som en galning på jobbet, även om jag vill gå fram till dem och skrika i deras ansikte att de är dumma i huvudet som går till jobbet med hosta) så svara de "äh det är bara lite hosta" eller "äh, jag är lite småförkyld bara"

Detta är jargongen på i princip varande arbetsplats i landet. Vi tar inte förkylningar på stort allvar nog och därför är vi körda. 99% av dessa har nog ingen Corona, men några jävlar kommer ha det och tro att de bara är förkylda, vips så är det över.

Inte en jävel går och testar sig om de inte har feber och svårt att andas. Tyvärr. Men de smittar lika mycket utan de symptomen...

Jag antar att det bästa skyddet mot smitta är om de smittade bär skyddsmask.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Alla fall som sker och skett denna vecka ligger helt i linje med allas förväntningar. Det som sker är inte konstigt.

Har du läst regeringens förslag till arbetsgivarna?
Saker görs. Hela tiden.
Det innebär inte att vi ska stänga ner landet.

Är det din egen plånbok du är så rädd om eller vad är det frågan om? Själv tycker jag det är bättre att eventuellt pausa delar av samhället tillfälligt för att förhindra/sakta ner spridningen så mycket som möjligt. Jag ser hellre att barn och vissa vuxna stannar hemma från skola/jobb en tid pga ett val än att de senare tvingas göra så pga utbredd epidemi.
Citera
Medlem
Waikato95s avatar
Man ska inte, som svensk media gör, lita på att Kina har situationen under kontroll. Den är inte under kontroll. Läkare får en dagskvot patienter att ge diagnosen Corona, och resten av patienterna får någon annan diagnos. Sjukhuset som byggdes i Wuhan var ett riktigt fuskbygge. Allting håller på att rasa ihop. De har stängt ner detta sjukhus pga att det inte är funktionsdugligt, men officiellt säger man att orsaken är för få patienter! Alla Kinas åtgärder för att hindra smittan har blott varit ett spel för gallerierna. I själva verket är miljontals smittade där i nuläget.

Kinas strategi är att ljuga om statistiken ända till det har blivit en stor mängd fall utanför Kina. Då kommer de börja skruva upp statistiken, medan de skyller de "nya" fallen på personer som kommer från utlandet.

WHO kommer ta Kinas parti eftersom det är en korrupt organisation vara ledare är en CCP-älskande kommunist. Media i väst kommer vara naiva och köpa det CCP säger. Det skickliga CCP kommer alltså lyckas vända krisen till sin fördel, och därmed konsolidera sin makt.
Senast redigerad av Waikato95 2020-03-04 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in