2020-03-04, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Men du kan ju estimera spridningen om så pass många hemresande svenskar är smittade.. Vad är oddsen att de ska bli smittade i norra Italien om det verkligen är så låga siffror som du påstår?

Hemvändarna ifrån Italien och Iran är ju ett stort problem eftersom de ofta samåker med andra i bil eller flygplan. En liten hostning i initiala skedet och andra i närheten råkar illa ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
När WHO går ut och säger att dödligheten för Coronavirus är 3.4% så är den inte mindre
det kan du vara säker på för WHO försöker altid att tona NER faran för inte att skapa panik i värden.

Det avser registrerade fall. Jag tycker det är en aning oseriöst av WHO när det inte sätts i perspektiv. Vid nya utbrott är dödligheten alltid högre p.g.a man bara ser toppen av isberget, och nu har vi flera nya utbrott. Italien, Tyskland, Frankrike etc. Ett par tusen är rapporterade i Italien, men med tanke på exporten av fall och begränsade möjligheter till test är det nog mångdubbelt.

Det kom en seriös studie idag som pekade på 0,7%. Det är fortfarande katastrof.
Citera
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Möjligen att det här viruset kommer att ha samma dödlighet som influensa nästa varv det tar runt världen efter det har smittat 80%. Första varvet kommer det mest troligt ha omkring 1% eller mer.

Ja, några hundratusen i Kina är en droppe i havet men fattar han inte att det beror på extrema åtgärder? Kan vi genomföra liknade åtgärder? Till vilken kostnad och hade det inte varit bättre att istället kraftfullt begränsa spridningen i landet från början.

Det finns cancer och en mängd dödliga sjukdommar och vi försöker begränsa döden från dessa med, även för gamla.

Jag tycker synd om honom. Han är trots allt bildad i ämnet och blir tvungen att stå i skamvrån senare. En annan har ju trots allt något att skylla på men lärt en del ändå dessa två månader.
Han har rätt i att det inte kommer ett vaccin i år och att sjukdomen är ganska lindrig för många, det enda han har rätt i.
Tegnell säger att det sannolikt inte kommer något virus i år. Det har han, just, sannolikt rätt i. Det pågår ett intensivt arbete i många länder med att få fram ett vaccin snarast möjligt, så det skulle kunna komma ett vaccin senare under 2020? Vi lär få veta det... Klart att det för de allra flesta är förhållandevis lindrigt.
Den allmänna kritiken mot Tegnell är i stor utsträckning orättvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag har också tänkt på det. jag har märkt att mitt blodtryck sjunker om jag fastar och går ner i vikt. Så mycket att jag var tvungen minska på min medicinering för jag fick alldeles för lågt blodtryck. Samtidigt som jag har /hade högt blodtryck, fick jag också höga levervärden. (alla fyra levervärdena var förhöjda). Och jag har ingen annan förklaring än att överskottsfett orsakar både högt blodtryck OCH sämre levervärden. Och eftersom levern är så viktig - misstänker jag att den även deltar i immunförsvaret. Gör den säkert på något sätt eftersom den deltar i så mycket..

Ja, det gör den, tillsammans med njurarna.
Citera
2020-03-04, 00:06
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag vet inte.
Men uppenbarligen så är norra Italien en smitthärd.

Likaså Iran.

Men ur Italien borde vi få ut data även om Italienare har en jäkla slacker mentalitet.

En sak som jag ser INGEN pratar om, varken i media eller här, är just ORSAKEN till att norra italien drabbats hårdast.

Eller rättare sagt hur det kommer sig att mindre orter runtomkring Milano drabbats men inte så mycket själva Milano.

Få personer känner till de regionerna så mycket om de inte varit där ofta. En bekant till mig berättade för ca 1år sen att de mindre städer/byar i Lombardiet hade extremt hög andel prostituerade vid vägkanterna.

Alltså stannade bilarna och utbytte pengar mot sex på löpande band, och på plats. En hora kunde ha upp emot 20 kunder per kväll, oftast oskyddat.

Tänk er scenariot att en enda hora tar emot en coronasmittad kund?
Inkubationstiden är mellan 5-14 dagar. Hur många tror du hon hinner smitta innan hon själv börjar må dåligt och lägger in sig? Tänk på den du.

Att det inte pratas om i media över huvud taget är för mig ett mysterium.

Tiden får väl utvisa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Här ser du själv.
Vansinne vården tar inte detta på allvar överhuvudtaget!!
Hur är detta möjligt?
Vill man sprida smittan?
Detta är illvilja.
Senast redigerad av sentinovember 2020-03-04 kl. 00:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det avser registrerade fall. Jag tycker det är en aning oseriöst av WHO när det inte sätts i perspektiv. Vid nya utbrott är dödligheten alltid högre p.g.a man bara ser toppen av isberget, och nu har vi flera nya utbrott. Italien, Tyskland, Frankrike etc. Ett par tusen är rapporterade i Italien, men med tanke på exporten av fall och begränsade möjligheter till test är det nog mångdubbelt.

Det kom en seriös studie idag som pekade på 0,7%. Det är fortfarande katastrof.

Precis. Vet inte varför många känner att det är nödvändigt att blåsa upp den troliga dödlighetssiffran. 0,7 är redan illa! 2 är redan illa! Den mest pålitliga faktan är illavarslande nog, finns ingen anledning att överdriva för att skapa oro, folk är redan oroliga! Och med rätta!
Citera
2020-03-04, 00:07
Medlem
Nu när Sverige har så många fall blir nog smittspårning allt svårare att hinna med och det innebär i sin tur att risken ökar för att en inhemsk smittspridning hinner ta fart.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Norra Italien har en befolkning på ca 27 miljoner. Om man antar att 27000 är smittade så är det 0,1 % av dessa. Antar man att bland dessa 27 miljoner finns 20 000 inresande som ingår i populationen kommer man i genomsnitt få 20 importfall för hemvändarna.

Man skulle kunna räkna baklänges på hur många smittade det är om vi visste ungefär hur många turister som befinner sig där, baserat på antalet fall bland hemvändarna.

Exemplet är naturligtvis hypotetiskt eftersom vi också vet att det inte är jämnt utspritt i norra Italien, så risken är större på på vissa ställen och mindre på andra. Beror alltså på var dessa hotspots finns och var de inresande finns.

Läs mitt senaste inlägg, då får du svar på lite saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Detta stämmer faktiskt. Civila kläder, klockor och annat är vanligt i andra länder när man tittar ner i variga sår på patienter...

Usch ja, och målade långa naglar på sköterskor...
Citera
2020-03-04, 00:08
Medlem
..
Citera
2020-03-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är dödligheten så hög som 2 av 1000 för 10-39-åringar i vanlig influensa?
Känns inte korrekt. Har aldrig hört någon under fyrtio som dött av flunsan. Rätta mig gärna.

Såg någon siffra på 0,01% för människor under typ 40 (kommer inte ihåg det exakta åkdersintervallet). Dvs 20x lägre än för Covid-19, men de siffrorna kommer nog att justeras ner en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in