2020-03-04, 15:21
Medlem
tjallepetters avatar
Norrmännen får brottas med alla skidåkare som varit i alperna. 15 nya fall och leder i Norden.

Brott: Grov misshandel
Förövare: Kina
Offer: Världen

Vad är ett rimligt straff?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Min reflektion är - hur kan en enskild läkare hålla koll på och sammanställa att 50 000 personer infekteras i veckan? Är han högt uppsatt? Sen om 50000 i veckan infekteras (sen hur länge) då borde det ge en kraftig exponentiell tillväxt och antagligen kommer större delen av Kina att vara infekterad inom kort. Jag får liksom inte den bilden överlag...?

Antagligen genom att kolla antal spridningar i olika områden, jämföra med de faktiska antal infektioner som personen känner till och sen göra en statistisk extrapolering. Det ryktades om hundratusentals smittade i Wuhan bland epidemiologer redan i januari.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Men du har ju problem, rätt stora faktiskt, med andras känslor. Nu är jag inte tillräckligt orolig heller för att det ska passa. Jesses, du får söka hjälp nu för dina panikkänslor skadar dig riktigt mycket som det är nu. Hela ditt system försvagas av vad du nu har för dig. Ta vara på dig!

Att man är orolig för en pandemi är helt normala känslor. Även panikkänslor. Men du tycks vara extremt uppskrämd för att ha känslor av obehag. Du borde uppsöka psyket för att få hjälp faktiskt.

Att ha så negativa känslor för att helt normalt uppleva situationen som obehaglig eller mer där till är ett tecken på oförmåga att hantera sin livssituation. Så gör något annat en stund och sluta ha panik för att andra handskas med det här på ett sätt som man själv känner är adekvat. Det är inte ditt problem och du bör inte göra det till det heller.

Du tycks ha tagit det ett steg längre och är orolig för att personer är oroliga för andra personers känslor. Tyvärr finns det nog ännu inget vaccin för det. Rekommenderar en kista. Ring Fonus.

Citat:
Att Tegnell jämför detta med att träffas av en blixt är faktiskt roligt. Har aldrig hört någon som träffats av en blixt och sen sprida det till omgivningen.

Det var väl inte den mest lysande metafor som han kom med där. Han borde i stället ha sagt som det är. Sluta oroa er töntar!
Citera
2020-03-04, 15:22
Bannlyst
Jag har blivit extra noga med att tvätta mina vackra mjuka omanliga händer.

Det sägs att tvål dödar virus men inte handsprit? Vad i tvål är det som dödar?

Och en sak till, Jag är i affären tafsar på massa skit , tar upp telefonen , tar upp bilnycklarna, Kommer hem tvättar händerna, Nu är dom rena sen tar jag upp telefonen? Måste man inte tvätta av telefonen varje gång med? Annars känns det ju meningslöst att tvätta händerna?

Förstår någon hur jag menar?
Citera
2020-03-04, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Norrmännen får brottas med alla skidåkare som varit i alperna. 15 nya fall och leder i Norden.

Brott: Grov misshandel
Förövare: Kina
Offer: Världen

Vad är ett rimligt straff?

15 års slavarbete, All inkomst ska gå till mig och dig.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Städer kommer sättas i karantän i så fall.

Det måste ju i så fall göras NU. Samt TOTALSTOPP för mer import från utlandet.

AT (och Regeringen) kommer aldrig att ta sådana steg här, det vet du.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man har visat det i ett paper... Om du har missat det så är det "novel" corona virus vilket gör att det är ganska ont om peer reviewed artiklar just nu. Detta är just problemet med Corona-Bob o hans minions.
Eftersom det inte finns peer reviewed artiklar om att barn kan smittas o i sin tur smitta vuxna så bortser Corona-Bob ifrån det.

Det finns ju levande bevis för att barn kan smittas, försiktighetsprincipen bör gälla.

Dock har vi ännu inga kända fall av smittade barn i Sverige såvitt jag känner till, så lite tidigt att stänga skolor och liknande, dock ser jag det som fullt rimligt om vi får indikationer på att skolbarn är smittade.

Ett sätt, om skiten träffar skolvärlden, är att förskjuta sommarlovet framåt med en månad eller två, med risk för att lärarkåren blir vansinniga då de måste boka om sina vinprovningsresor till Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BKKBaby
Jag som inte är virolog kan ändå tycka att påståendet om att barn inte skulle sprida smittan är helt verklighetsfrämmande. De tog ett citat från WHO där man sa att man ännu saknade data på vilken roll barn spelade som smittspridare och hävdade sedan bestämt att barn inte smittar. Galenskap!

Och alla som tog dem på orden och därför inte ändrade sitt beteende? Ren inkompetens från folkhälsomyndigheten.

Enligt de undersökningar som finns så är inte drivande i smittspridningen. Troligen beror det på att nästan alla barn får milda symtom eller inga symtom om de smittas. Det är troligen samma sak med smitta från ytor. Det driver troligen inte smitta framåt heller men här skulle jag vara lite mer försiktig. Det som driver smittan framåt är droppar från andra människor.

Sen vad händer om 10 procent av sjukvårdspersonalen ska vara hemma och ta hand om sina barn?
Citera
2020-03-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Jag har blivit extra noga med att tvätta mina vackra mjuka omanliga händer.

Det sägs att tvål dödar virus men inte handsprit? Vad i tvål är det som dödar?

Och en sak till, Jag är i affären tafsar på massa skit , tar upp telefonen , tar upp bilnycklarna, Kommer hem tvättar händerna, Nu är dom rena sen tar jag upp telefonen? Måste man inte tvätta av telefonen varje gång med? Annars känns det ju meningslöst att tvätta händerna?

Förstår någon hur jag menar?

membranet på viruset är fettlösligt så allt som löser upp fett eller transporterar bort det går bra. t -röd går lika bra att rengöra ytor med och sen när det inte behövs lägre så går det fint att ha till bilen.
Citera
2020-03-04, 15:24
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte Folkhälsomyndigheten som beslutar utan de gör skolorna. Folkhälsomyndigheten bekriver bara riskerna utifrån kända fakta som varje skola får bedöma. Togs upp på nåt program på SVT. Så blir det med kommunalt självstyre.

Ja det delegerades väldigt fort från högsta ansvarig minister ända ner till skolornas rektorer.

På sätt och vis rimligt i dagläget när spridningen är så pass skev över landet. En skola i Kiruna är rimligtvis inte lika utsatt som en skola i Göteborg, till exempel. Men det kan förstås fort ändras när norrlänningarna haft sitt sportlov.
Citera
2020-03-04, 15:25
Medlem
naturtvåls avatar
Coronavirus: Total of 85 cases of COVID-19 now confirmed in UK
England's chief medical officer tells Sky News a serious UK coronavirus outbreak is "almost certain" with "some deaths" expected.

Källa: https://news.sky.com/story/coronavirus-total-of-85-cases-of-covid-19-now-confirmed-in-uk-11949250
Citera
2020-03-04, 15:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Vilken panik? Jag tror de som kommer få panik är de som inte har mat hemma när butikerna står tomma, snarare än de som förberett sig.

"Everything we do before a pandemic will seem alarmist. Everything we do after will seem inadequate" -M. Leavitt, DHHS

Syftar inte specifikt på de som handlar, utan på det faktum att den här tråden andas ren panik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in