Citat:
Ursprungligen postat av
beklagligt
Vad är er allmänna uppfattning av er omgivningen i det här?
Jag förundras varje dag över kollegor, vänner och familjs nonchalans. Framförallt mina kollegors.
Självklart förstår jag att inget gott kommer ur fullskalig panik, men hur folk inte tycks kunna tänka två steg längre gör mig mörkrädd. Såg en enda tidning (GP) som igår tog upp att det bara finns smittade från Italien och Iran här, endast för att man bara testar just denna grupp, vilket gör att man missar så många. Samtidigt känns det som att detta är folks starkaste nonchalansargument tillsammans med "det är som en vanlig influensa", och hör jag det uttalandet en gång till så kommer jag att implodera.
Finner det osannolikt att 94 insjuknande inte har orsakat en allmän smittspridning i Sverige.
Jag blir ganska lugn när jag är inne här, även om det finns en liten andel foliehattar såväl som förnekare här också. Här talar man om konsekvenser och hur dessa skulle kunna lösas, medan FHM stoppar huvudet i sanden istället för att säga som det är.
Så åter till frågan - hur uppfattar NI er omgivning? Bryr sig folk? Verkar dom förstå allvaret?
Inte i min. Och det stressar mig. På jobbet skrattar man åt det, trots att vi jobbar med massor av iranier. Det finns inga uppmaningar, ingen bryr sig. Och jag tillhör en riskgrupp, så jag känner mig inte astaggad på att vara här just nu tbh.
Det som är intressant är hur det som skrivs i medierna som i sin tur basunerar ut av landets styrelse, styr diskussionen här. Påminner faktiskt om gamla tiders fikarumsdiskussioner när man bara hade tidningarna och public service som källa.
Diskussionen här på FB kretsar kring det media skriver, och kan sammanfattas i ”stoppa allt flyg från Italien” och ”Tegnell är en sopa”. Det finns några läger, typ: förnekare, alarmister och nördar (en del dessutom av kategorin ”killgissare”).
Tankar liknande det jag fetat i din text dyker ibland upp här, men det är väldigt sällan.
Att tyska läkare/forskare misstänker att Patient 1 (i Europa) är tysk verkar inte ha nått hit, fastän det publicerats i en av världens mest ansedda medicinska tidskrifter. Man kan tycka att det borde framkalla en viss förflyttning av fokus (”stoppa alla resor från Tyskland”):
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)