2020-03-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Möjligen. Men jag tror man löper större risk vid själva hanterandet av masker, än vid inandningen. Det är ju ett stort bök att använda dessa masker, de ska bytas hela tiden, man ska hantera dem, de sitter fel, halkar snett, man petar i ansiktet flera gånger mer än om man inte har dem. Och har folk verkligen så många masker att de inte återanvänder dem?
Att andas i viruset är ju så klart det sämsta du kan göra, det är ju till lungorna viruset vill, alltså tänk lite själv.
Citera
2020-03-06, 10:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Tegnell är upprörd över att skolor beslutat att stänga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trots-rekommendationerna-flera-stockholmsskolor-haller-stangt

Ett ypperligt exempel på bristande förtroende för Folkhälsomyndigheten, det är självförvållat, dock allvarligt.

Det här stängningsbeslutet kan knappast ha kommit som en blixt från klar himmel.
Citera
2020-03-06, 10:22
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trots-rekommendationerna-flera-stockholmsskolor-haller-stangt

Tegnell är en idiot och kan inte fantisera. En tidsfråga innan det brakar loss i kväll med smittade...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Bara jag som tycker det är anmärkningsvärt att man INTE gått ut med att Melodifestivalen ska köras inför tom publik? Det är som upplagt för maximal smittspridning när 50000 personer samlas på Friends Arena imorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Vad spelar det för roll när alla de människorna ändå rör sig i samhället? Är ju inte så att fler blir smittade pga ett stort evenemang. Dessutom pågår det konserter och andra idrottsevenemang i Sverige konstant.

Exakt.
Precis som i övriga Europa och inte bara i Sverige.
En del evenemang har ställts in, men det pågår ju event, konserter och publikdragande aktiviteter överallt precis hela tiden.

Bekant var i London så sent som igår och såg James Arthur i O2 arena tillsammans med 20 000 andra.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
OK.
Så då ska halva jorden stanna hemma?

Som sagt. Vad säger WHO?

We are concerned that in some countries the level of political commitment and the actions that demonstrate that commitment do not match the level of the threat we all face.

This is not a drill.

This is not the time to give up.

This is not a time for excuses.

This is a time for pulling out all the stops.

Countries have been planning for scenarios like this for decades. Now is the time to act on those plans.
(WHO 2020-03-05)
Citera
Medlem
Citat:

Att någon kan vara så världsfrånvarande är verkligen skrämmande. Synd att se att han fortfarande inte förstår, att han inte förstår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag jobbar som skogshuggare, cyklar till jobbet, ser inte en enda människa på 12h, matlåda med mig, pissar i skogen, och Covid-19 kan inte överföras från människa till ekorrar och älgar, varför ska jag inte jobba om jag anser att jag kan det?

Märks att du bor i en stad och sitter på kontor och har aldrig haft skit under naglarna, pendeln.

Du, det finns en verklighet bortom lattemammor och stekare på Stureplan.

Bra skrivet, det finns en jävla massa jobb som går att utföra utan större problem. Logistik till exempel, lastbilar som kör containrar landet runt fungerar galant.
Citera
2020-03-06, 10:23
Medlem
Konsekvenser av att SAS inte flyger är att nu bussas turister från norra Italien till München där de får flyga hemåt.

Kan inte detta leda till att ytterligare spridning sker på buss mellan turister från olika länder och även ytterligare spridning mot München?
Citera
Medlem
Tegnell tycker att man först skall vänta tills vi har ordentlig spridning av viruset, och först då börja försöka stoppa spridningen:

Citat:
– Jag förstår inte detta. Jag var på möte med alla kommunchefer igår kväll och vi var överens om att det inte fanns någon anledning att hålla skolor stängda. Friskolorna lever dock sitt eget liv, säger han och fortsätter:

– Möjligen skulle man kunna stänga skolor om man har en utbredd spridning i samhället, som i Italien, men det har vi inte i Sverige i dag.

Då vet jag hur jag skall tänka när jag kör bil. Det är ingen mening att ta på sig bältet förrän man har fått sladd och är på väg att krocka.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Vad är er allmänna uppfattning av er omgivningen i det här?

Jag förundras varje dag över kollegor, vänner och familjs nonchalans. Framförallt mina kollegors.

Självklart förstår jag att inget gott kommer ur fullskalig panik, men hur folk inte tycks kunna tänka två steg längre gör mig mörkrädd. Såg en enda tidning (GP) som igår tog upp att det bara finns smittade från Italien och Iran här, endast för att man bara testar just denna grupp, vilket gör att man missar så många. Samtidigt känns det som att detta är folks starkaste nonchalansargument tillsammans med "det är som en vanlig influensa", och hör jag det uttalandet en gång till så kommer jag att implodera.

Finner det osannolikt att 94 insjuknande inte har orsakat en allmän smittspridning i Sverige.

Jag blir ganska lugn när jag är inne här, även om det finns en liten andel foliehattar såväl som förnekare här också. Här talar man om konsekvenser och hur dessa skulle kunna lösas, medan FHM stoppar huvudet i sanden istället för att säga som det är.

Så åter till frågan - hur uppfattar NI er omgivning? Bryr sig folk? Verkar dom förstå allvaret?

Inte i min. Och det stressar mig. På jobbet skrattar man åt det, trots att vi jobbar med massor av iranier. Det finns inga uppmaningar, ingen bryr sig. Och jag tillhör en riskgrupp, så jag känner mig inte astaggad på att vara här just nu tbh.
Det som är intressant är hur det som skrivs i medierna som i sin tur basunerar ut av landets styrelse, styr diskussionen här. Påminner faktiskt om gamla tiders fikarumsdiskussioner när man bara hade tidningarna och public service som källa.

Diskussionen här på FB kretsar kring det media skriver, och kan sammanfattas i ”stoppa allt flyg från Italien” och ”Tegnell är en sopa”. Det finns några läger, typ: förnekare, alarmister och nördar (en del dessutom av kategorin ”killgissare”).
Tankar liknande det jag fetat i din text dyker ibland upp här, men det är väldigt sällan.

Att tyska läkare/forskare misstänker att Patient 1 (i Europa) är tysk verkar inte ha nått hit, fastän det publicerats i en av världens mest ansedda medicinska tidskrifter. Man kan tycka att det borde framkalla en viss förflyttning av fokus (”stoppa alla resor från Tyskland”):

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-06 kl. 10:27.
Citera
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:

Han är besatt av att hålla vid sin linje av att vi inte behöver oroa oss för viruset. Han är direkt farlig för Sverige. Inte ens om folk dör kommer han erkänna att han bedömt situationen fel.
Citera
2020-03-06, 10:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Apropå skolor och barn försten. Man vill ju så himla gärna likna corona vid en vanlig influensa. Men i en vanlig influensa är ju barn och skolor själva kugghjulet i smittspridning.
Jag tror också barn smittar, varför skulle de inte göra det. Bara för att man inte har kunnat bevisa det ännu så kan man ju inte blunda för att barn är världsmästare på att sprida smittor. Finns det någon annan grupp som helt ogenerat kan nysa en i ansiktet och som använder mamma som en näsduk.
Det känns som om myndigheterna leker någon slags tvärtom lek med oss. Man ska inte bunkra mat och handsprit. Man ska inte undvika att resa till Italien, man ska inte hålla sig själv eller sina barn hemma om man besökt riskområden.
Jag kan tycka att det börjar bli dags för Sverige att planer byggena för ny sjukhus och förbereda sig för nästa fas eller i alla fall sluta ge oss helt uppenbart dåliga råd. Vi står ensamma i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in