2020-03-04, 12:03
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Jag tror tvärtom att det är ett klappruttet läge att investera just nu. Skakningarna från corona har bara börjat på däck. Snart blir det allvar, sedan blir det bra köplägen för de som är friska. Vad ser du för uppsidor just nu på randen av en pandemi vi inte sett i modern tid? Jag är intresserad av att höra filosofin för jag kan ha missat något uppenbart.

Vänligen
RRB

Vad gäller Corona så är jag inte det minsta oroad. Nästan bara äldre och folk som har nedsatt immunförsvar som stryker med. 300000 människor per år dör i "vanliga influensor". 200 i Sverige. Så detta oroar mig inte. Men oron, plus andra faktorer gör ju att börsen går ned. Och då är det som bäst att köpa. Fast jag låter banken sköta allt åt mig. Jag är inte så väldigt insatt. Sedan är det ju skillnad om man planerar att köpa ett hus, bil, lägenhet, och kanske behöver ta ut pengarna inom 1-2 år. Då skulle jag också bli orolig. Men som jag har det, så kan jag ta att mina fonder/aktier dyker. Jag låter allt stå. Sparar 1000 / mån. också. Jag rör inte mina investeringar förrän de stigit igen.
Citera
2020-03-04, 12:05
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du är för tidig, men visst
Skall jag vara ärlig så är det banken som rekommenderar mig, och sköter allt. Nu rekommenderar de att satsa på Nordamerika.
Citera
2020-03-04, 12:08
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WerterG
Gjorde det samma men lite sparsammare, alltid skönt att tjäna en hacka under domedagshetsen.
Ja jag tror det är vettigt. Corona oroar mig inte. Stryker man med så gör man.
Citera
2020-03-04, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Svaret är konstgjord andning som vi ser nu och någon sorts hopp om att coronaviruset bara ska försvinna, kinesiska företag som förser hela världen med gods kommer slås ut pga hög belåning till staten Kina och kommer totalt haverera bara det är illa nog för att erat börsvärde kommer hamna i en djup avgrund.

Se då till Sverige som det ser ut idag där vi försörjer kanske över en miljon socialfall där vi tagit medel från välfärden som redan försvinner mer och mer, när dessa allmosor inte längre finns så kommer vi att få ett Sverige i total anarki där folk mördar och rånar för att överleva vardagen för de får inte längre gratis pengar.

Dessa horder kommer gå från gård till gård hus till hus och plundra.

Detta alltså pga pandemin vi ser komma med 100%

Rädda er den som kan.
Köp på er det ni behöver för att överleva.
En mycket svår framtid är vad som kommer komma och säg inte att ni var aningslösa när ni flytt från verkligheten.

Får vi fram ett vaccin mycket snabbt nu så har vi en räddning.
Då skulle jag vilja veta hur du har agerat ??
Har du sålt av allt ??
Väldigt tacksam för svar
Citera
2020-03-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
vad betyder +1,5 terminer?

Såklart marknaden kommer backa ytterligare nåt annat hade överraskat mig mycket.
Då får du lära dig nåt nytt
Du kan handla med indextermimer
Enkelt förklarat ett värdepapper på hur börsen kommer att öppna
Just nu dow Jones + 1,9%
Klockan 16 får du se om det stämmer
Citera
2020-03-04, 12:44
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Svaret är konstgjord andning som vi ser nu och någon sorts hopp om att coronaviruset bara ska försvinna, kinesiska företag som förser hela världen med gods kommer slås ut pga hög belåning till staten Kina och kommer totalt haverera bara det är illa nog för att erat börsvärde kommer hamna i en djup avgrund.

Se då till Sverige som det ser ut idag där vi försörjer kanske över en miljon socialfall där vi tagit medel från välfärden som redan försvinner mer och mer, när dessa allmosor inte längre finns så kommer vi att få ett Sverige i total anarki där folk mördar och rånar för att överleva vardagen för de får inte längre gratis pengar.

Rädda er den som kan.
En mycket svår framtid är vad som kommer komma och säg inte att ni var aningslösa när ni flytt från verkligheten.

Tänkvärd analys, skulle också lägga till de personer som är i förnekelse är ganska många och de ser att detta är ett ypperligt tilfälle att köpa vilket gör att börsen kommer att gå upp ett par dagar för att sedan falla ännu djupare och sedan upp igen för ngn dag. Men frågan är hur man skall investera i detta läge jag menar att sälja allt på börsen och ha pengarna på banken så riskerar man ju att pengarna försvinner pga inflation som kommer att vara hög i takt med att färre och färre har jobb och staten för ökade utgifter då företagen börjar gå i konkurs?
Citera
2020-03-04, 13:06
Medlem
Tat lungt, ha is i magen som gäller!

/H
Citera
2020-03-04, 13:17
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herpes99
Tat lungt, ha is i magen som gäller!

/H

Under oroliga tider så brukar det bli dyrt att ha "is i magen" och att "sitta lugnt i båten".

Min erfarenhet är att det är bättre att vara en aktiv sparare.
Citera
2020-03-04, 13:21
Medlem
bortkopplads avatar
Jag sålde allt förra fredagen och la in alla pengar på mitt räntekonto spar + med 0,65 ränta. Känns skönt att ha dem där så man inte förlorar några mer pengar...

Jag är övertygad att vi kommer få se stora börsras snart. Särskillt när corona kommer bre ut sig överallt i USA.

Ahwell det är mina 5 cents
Citera
2020-03-04, 13:34
Medlem
Citat:

Rädda er den som kan.

Men svammelkuse, håll dig till prepper eller nån domedags tråd är du snäll
Citera
2020-03-04, 13:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Under oroliga tider så brukar det bli dyrt att ha "is i magen" och att "sitta lugnt i båten".

Min erfarenhet är att det är bättre att vara en aktiv sparare.

Ibland är det dyrt och ibland är det extremt lönsamt, i snitt är det bäst att bara sitta still i båten. De som är aktiva går det i snitt sämre för.
Citera
2020-03-04, 13:50
Medlem
Okej, så just nu är USA-terminerna kraftigt upp.
Dilemma dilemma. Ska man börja köpa in sig ordentligt igen redan eller ej....
Visst kan det vara en bulltrap igen...men å andra sidan har vi redan haft åtminstone en väldigt stark dag i USA sen raset. Marknaden verkar vilja återhämta förlusterna. Vill inte missa en kraftig uppgång nu alltså.

hmmmmmm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in