2020-03-04, 08:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Jag som småsparare med ca 500k i olika fonder med ett spann på att om 30år ska jag ha pengarna. Ligger ytterst lite back idag. Ska man sälja eller vara kvar? Jätte svårt för en oinsatt att ta ett korrekt beslut.

Helt omöjligt att svara på. Jag klev av helt förra veckan för att osäkerheten är så stor och att jag behöver delar av pengarna inom 1-2 år. Gjorde iof samma sak med pensionspengar som skall stå närmare 20 år till då ingen vet vilka effekter produktionsstopp i kina och minskad konsumtion gör för att dra igång en mer ordentligt nedgång.

Du måste själv avgöra, tror du på en mindre nedgång och snabb återställning så är det sitt lugnt i båten som gäller, tror du å andra sidan på en recession så sälj och ligg likvid.
Citera
2020-03-04, 08:59
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Jag som småsparare med ca 500k i olika fonder med ett spann på att om 30år ska jag ha pengarna. Ligger ytterst lite back idag. Ska man sälja eller vara kvar? Jätte svårt för en oinsatt att ta ett korrekt beslut.

Om din tidshorisont är 30 år ska du inte göra nånting. Dock undrar man såklart vad det är för fonder? Indexfonder eller fonder med höga förvaltningsavgifter? Om det senare kan det vara värt att byta, betala skatten för att istället placera i t.ex. Avanza Zero/Global/USA/Europa.
Citera
2020-03-04, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
För sent. Kursen kommer öppna på minus.

Om du får sålt beror på om du accepterar den lägre kursen eller inte.

De där stämde ju inte alls fast än dow Jones hade stängt på nästan minus 3% igår kväll, tog ju nästan 10minuter innan den hade börjat backat sedan öppningen idag
Citera
2020-03-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jaha där kom den oxå
Den om judarna har vi väntat på
Kan vi bocka av den med
Snart kommer den om invandrarna
Kul tråd detta
Förr var allt bögarnas fel. Bögarna måste verkligen ha fått det bättre i takt med ökad invandring och utbredd antisemitism.
Citera
2020-03-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Om din tidshorisont är 30 år ska du inte göra nånting. Dock undrar man såklart vad det är för fonder? Indexfonder eller fonder med höga förvaltningsavgifter? Om det senare kan det vara värt att byta, betala skatten för att istället placera i t.ex. Avanza Zero/Global/USA/Europa.

Ligger i Avanza Global, Emerging Markets, Proethos och någon Swedbank robur action som jag haft så länge så den får bara vara.
Citera
2020-03-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ligger i Avanza Global, Emerging Markets, Proethos och någon Swedbank robur action som jag haft så länge så den får bara vara.
Du kan börja träna lite
Sälj på styrka
Köp på svaghet
Ta några tusen i taget
Du kommer snart märka om du gör rätt
Annars ligg kvar
80% av tiden går det upp , så att agera för nedgång ger dig bara 20% chans att lyckas
Du ser vart oddsen är bäst
Citera
2020-03-04, 10:43
Medlem
Tack peter_pung Höll på att glömma bögarna
Med tanke på hur mycket dom ställt till med i världsekonomin så får vi nog ängna en tanke åt dom oxå
Kan dom ha orsakat Corona ?
Kan ju ha gått snett på nån schlagerfest i nåt skumt kvarter i wuhan
Citera
2020-03-04, 11:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Ligg kvar och bekymra dig inte. Det kommer vara oroligheter många gånger under dessa 30 år och om du går ur varje gång det händer kommer du med stor sannolikhet få sämre avkastning än om du bara ligger kvar utan att bry dig.
Citera
2020-03-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ligg kvar och bekymra dig inte. Det kommer vara oroligheter många gånger under dessa 30 år och om du går ur varje gång det händer kommer du med stor sannolikhet få sämre avkastning än om du bara ligger kvar utan att bry dig.

Japp, för att tajma marknaden kan man glömma. Mest av tiden går börsen upp därför bättre att vara inne hela tiden.
Citera
2020-03-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Yes. Kommer garanterat gå ner

Citat:
Ursprungligen postat av Storstan10
Någon annan som ligger investerad i OMX bear x20 inför morgondagen?
Svettas ni än?
Citera
2020-03-04, 12:00
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Svettas ni än?

Svaret är konstgjord andning som vi ser nu och någon sorts hopp om att coronaviruset bara ska försvinna, kinesiska företag som förser hela världen med gods kommer slås ut pga hög belåning till staten Kina och kommer totalt haverera bara det är illa nog för att erat börsvärde kommer hamna i en djup avgrund.

Se då till Sverige som det ser ut idag där vi försörjer kanske över en miljon socialfall där vi tagit medel från välfärden som redan försvinner mer och mer, när dessa allmosor inte längre finns så kommer vi att få ett Sverige i total anarki där folk mördar och rånar för att överleva vardagen för de får inte längre gratis pengar.

Dessa horder kommer gå från gård till gård hus till hus och plundra.

Detta alltså pga pandemin vi ser komma med 100%

Rädda er den som kan.
Köp på er det ni behöver för att överleva.
En mycket svår framtid är vad som kommer komma och säg inte att ni var aningslösa när ni flytt från verkligheten.

Får vi fram ett vaccin mycket snabbt nu så har vi en räddning.
Citera
2020-03-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
När blodet flytt på gatorna görs de bästa affärerna
Var girig när andra är livrädda
Denna tråden är en fin indikator
Heja Corona
USA terminer +1,5
Inte bra

vad betyder +1,5 terminer?

Såklart marknaden kommer backa ytterligare nåt annat hade överraskat mig mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in