Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Nja, det betyder bara att du har fri vilja gällande just att röra armarna. Det betyder inte att du har fri vilja när det gäller allt annat.
Kan du bestämma vad du ska tro på, enbart med vilja?
Kul att du breddar dig lite och tittar in i filosofi där ju t ex den här sortens fråga hör hemma.
Ang din fråga uppfattar jag den som alltför förenklad. Du kan inte heller välja att plötsligt vara raketforskare om du inte redan nu har allt som krävs. Men du kan välja nu att påbörja en process som leder till att du blir raketforskare, t ex genom att söka någon relevant utbildning.
Nu är ju religion förstås en annan sak (om det nu är det du tänker på, men i det sammanhanget har du ju iaf berört frågan förr). Men även i detta fall krävs det nog som regel en process i flera steg för att gå från ateism till gudstro. Till att börja med har iaf jag någon sorts interna regler för vad jag ser som möjligt att tro på eller omöjligt att tro på, vilket då naturligtvis även påverkar en ev gudstro. Och dessa regler kan man ju granska och ifrågasätta, kanske t ex motiverad av någon livskris där man inte tycker att de val man har gjort hittills verkar fungera. Eller av att man möter sin drömkvinna som visar sig vara religiös och tycka det är viktigt, och att iaf fortsatt "militant ateism" är att välja bort henne. Poängen är bara att det kan uppstå skäl till att ifrågasätta själva sitt sätt att tänka, och att nya val då iaf så småningom kan leda till ställen man aldrig trott förut att man skulle komma i närheten av. Men ändå baserat på just val. Fria val. Svårt och faktiskt lite jobbigt.
(Och ja, jag valde min drömkvinna...

)