Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Efter att ha läst Lars Borgnäs bok har jag tittat lite på vad mordplatsvittnena sa i sitt första förhör angående skottordningen .Det jag hittade var följande.
Jan Andersson 1mars 1330:
Hörde två skott med markant mellanrum.efter första skottet såg jag en man ramla ihop
Leif Ljungqvist 1mars 2005:
Hör två skott och gör direkt en U-sväng
Anders Björkman 1mars 0225
Plötsligt hörde AB två smällar som lät som påsksmällare ifrån sällskapet framför honom på ca 3 meters avstånd och personen i mitten segnar ned
Anders Delsborn 1mars 0020
Omedelbart som AD börjat färden , hör han en kraftig smäll som kommer från den plats där han sett 3 personer stått och samtalat. När han hunnit ut i korsningen hör han ytterligare en smäll och ser mannen som stått med ryggen väggen skjuta mot paret med ett vapen som ger en rökflamma. AD ser hur mannen som beskjutits faller omkull och hur GM springer in på Tunnelgatan.
Charlotte Liljedahl 3mars 1655
Hör ett skott och ser en man falla vid andra skottet
Åke Larsson 5april
Ser en man som ligger på trottaren
Lena Schödin 4mars 1500
Hör 2 knallar i snabb följd . Ser en person ligga på marken.
Ann-Charlotte Holmgren 3mars 1650
Tittade åt vänster och såg en man som föll ihop i samband med skottlossningen
Anna Hage 1mars 0020
Såg man ligga på marken
Karin Johansson 1mars 0020
Ser folksamling på Sveavägen
Jan-Åke Svensson
Ser tre personer vid första skottet ser en falla ihop vid andra
Elisabeth Johansson 3april 1210
Hörde inga skott. Såg två som bråkade och höll varann i kragen
Cecilia Anderstedt 21juni 1988!!!
Ser tre personer gå tillsammans in från reklampelaren, inget om skott
Hans Johansson 11mars
Två skott i snabb följd. Gjorde en U-sväng direkt
Stefan Glantz, Kenneth Ersson, Göran Israelsson, Lena Bäsen 5 mars
Såg liggande man på samtliga
Jan Nilsson 1mars 0215
Såg någon ligga blodig
Sven Rolfart 14mars
Hör två skott , ser någon falla, medger att han har dålig syn
Inge Morelius 1mars 0920
Hör två skott , ser man falla omkull
Susanne Larsson 14mars
Hon tittade inte direkt mot platsen vid första smällen utan trodde det var sena nyårssmällare. Hon tittade mot platsen och såg precis hur en man föll ihop och en person sprang in på Tunnelgatan.
Christina Wallin 27mars
Ser tre personer stå tillsammans , sedan hör hon två skott
Per Wallin 27mars
Hörde två smällar och såg en man springa in på Tunnelgatan
Carina Pettersson 12mars
Hör två skott, efter andra skriker Lisbeth
Sirpa Lindgren 12mars
Hör två skott , ser man ligga på marken
Egon Enoksson 1mars 0220
Hör två skott , ganska snabba
Annika Blomqvist 2mars
Hör två skott
Ulrika Rytterstål 12mars
Skotten small i så rask följd att jag knappt han vrida på huvudet
Susanne Karlsson 12mars
Skott i snabb, snabb följd, Man ligger på marken
Delsborn, Svensson och Liljedahl är tydliga med att Olof Palme faller vid andra skottet. Chevamannens passagerare Jan Andersson säger det första. Sedan finns det flera som kan tolkas till att OP faller vid andra skottet , men även åt motsatt håll. De allra flesta vittnena säger inget om skottordningen.
Första vittnesmålen bedöms enligt forskningen som de mest tillförlitliga. Vittnesmål är dock vanskliga att basera slutsatser på,teknik bevisning behövs som komplettering. I MOP fallet talar det faktum att blodstänken pekar mot Sveavägen emot LBs teori att GM var påväg med OP in mot pelaren. Däremot kan det faktum att OP vrider sig tjugo grader åt höger när han beskjuts kanske tala för att ett skott gått av mot LP dessförinnan .
Blir inte klok på varför en GM skulle skjuta mot LP överhuvudtaget. Att skrämmas med ett skott som är så oerhört nära att döda Lisbeth Palme. LBs resonemang gör mig inte ett dugg klokare. Är inte heller helt klar över vad skottordningen har för betydelse. Att OP var målet har jag aldrig tvivlat på.
Bra genomgång. Inte heller jag tror att den primära avsikten var att mörda LP. Det är att dra skottordningen alldeles för långt.
Skottet som snuddade hennes rygg var troligen ett vådaskott som gick av när GM lyfte revolvern för att skjuta OP. Det är min slutsats.
Däremot är det ju lite besynnerligt att skottet som snuddade LP:s rygg tycks ha varit riktat mot samma plats i ryggen som skottet mot OP, dvs mitt emellan skulderbladen. Så vitt jag förstått skilde det 5 mm vridning av revolverpipan mellan liv och död.
Vi gick igenom det där en tid sedan. Jag läste den tekniska rapporten ingående eftersom jag undrade över hur kulans ingångshål kunde vara lägre än utgångshålet. Det talade alltså för att GM sköt snett uppåt.
Nu visade det sig att det inte behövde vara så. Den aktuella ammunitionen är nämligen klart tyngre i basen än i toppen vilket gör att den tumlar och av det skälet faktiskt kan gå ut högre upp än den gick in i kappan.
Ett rakt riktat skott längs med hennes rygg kan, på grund av tumlandet, alltså träffa på ett ställe som ligger lägre än utgångshålet.
En annan faktor är själva kappan. En kula som träffar tjockare tyg bränner inte igenom tyget direkt utan "skjuter tyget framför sig" ett ögonblick innan tyget ger vika. Även detta påverkar kulbanan.
Man lär sig något nytt varje dag.