2020-03-03, 21:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
När denna mardröm är över, är det rimligt att låta Kina stå för ett skadestånd?

Jag menar, de skulle ju stänga ner dessa dekadenta djurmarknader efter SARS 2003. Nu gjorde de inte det och har utsatt världen för grov misshandel enligt mig.
Jag tror inte något sådant kommer på tal, tvärtom kommer Kina att berömmas för sin ”bestämda hantering av utbrottet”. Personligen tycker jag att de skötte det som en boss, men jag är också fullt medveten om att mänskliga rättigheter fick sitta i baksätet under den resan. Trump går inte i krig för några fladdermöss, knappast Putin heller. Kina vill nog ha tillbaka de investeringar de gjort i virusbusterindustrin.
Citera
2020-03-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Jag har gått till jobbet sjuk för att karensdagen svider för mycket i plånboken.

Grattis, du är en av idioterna som ser till att vi överhuvudtaget har epidemier av vinterkräksjuka och influensa varje år. Går det bra att få ett diplom?
Citera
2020-03-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Det finns ingen karensdag.

Det fanns senast jag var sjuk senast. Nya karensavdraget motsvarar dessutom gamla karensdagen i summa pengar.
Citera
2020-03-03, 21:29
Medlem
Hittade en studie om N95 och munskydd här:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0196655305009119

munskydden (kirurgmasker) var värdelöst skydd, 20-84% viruspartiklar passerade.
För N95 (ungefär liknande standard som FFP2) maskerna passerade 4-5.5% viruspartiklar. Så de var betydligt bättre allafall.

För N99 (=FFP3) ska detta tydligen vara ~1% viruspartiklar som passerar (inte del av studien jag hittade).
Citera
2020-03-03, 21:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Nu får du väl ändå ge dig. Varenda artikel och studier som släppts styrker att den stora majoriteten som avlider är äldre och sedan tidigare sjuka.

"Most of the victims who have died were elderly, many over the age of 80, had underlying health conditions including cancer, and were already in hospital when the virus was detected."

https://www.thelocal.it/20200302/coronavirus-cases-italy-latest-numbers

Chansen att en helt frisk ung person ska dö är inte omöjligt men mycket låg. Att du har varit en av de största fearmongersen här vet många men nu börjar det bli löjligt.

Så om ens föräldrar eller far/morföräldrar dör gör det ingenting?

Cynisk syn alltså.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här är länken.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jmv.25728

Det här är obehagligt. Värre än jag trodde.
Jag visste inte att hjärnan påverkades också.

Den 24 årig medicin studeranden som sade att hon var tvungen att hålla sig vaken och andas medvetet. Om hon somnade kunde hon dö då den automatiska andningen inte fungerade.
Citera
Medlem
Alltså ni som åker kollektivtrafik varje dag? Hur hanterar ni det? Några tips och råd?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Sydkorea har gått om Kina rejält, som det mest smittade landet räknat per invånare.
Italien och Iran lär göra det inom några dagar, om nuvarande utveckling håller i sig.

Faktum är att Island (!) har drygt hälften av Kinas smittade räknat per invånare!

Något är totalt Fishy med Kinas siffror. Varför skulle spridningen plötsligt avta vid 57 smittade per miljon invånare. Helt och totalt orimligt.

Sydkorea har ju gått om rejält, och ökningstakten ligger stadigt på 20% per dag utan några tendenser att avta.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Jag har gått till jobbet sjuk för att karensdagen svider för mycket i plånboken.

Ja, det gör de allra flesta som är kommunalt anställda hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Vetenskapskommittén som den Italienska regeringen tillsatt rekommenderar ikväll följande åtgärder som bör gälla i hela Italien:

- Säkerhetsavstånd på två meter. Inga kramar, inga handskakningar. Speciellt viktigt inomhus.
- Alla idrottsevenemang, konserter och dylikt som inte kan uppfylla säkerhetsavståndet bör ställas in i en hel månad.
- Teatrar, biografer och museer ska i möjligaste mån försöka upprätthålla säkerhetsavståndet för besökare. Bäst är dock om man undviker att besöka dessa helt och hållet.
- Alla som är 75 år eller äldre samt multisjuka personer bör röra sig så lite som möjligt ute.
- Alla som inte är helt friska uppmanas att inte gå till jobbet om de inte är helt säkra på sitt tillstånd.
- Alla medborgare uppmanas nysa i en näsduk och kassera den i en stängd behållare. När näsdukar inte finns att tillgå ska man nysa i armvecket.

Samma som en vanlig influensasäsong då.

/s
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Alla bor väl i samma stad...?

Knepigt att sätta en stad i karantän sen när det inte finns några andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det är inte en influensa. Blir ännu mer trött på nötter som inte ens vet vad de pratar om. Läs på eller var tyst.

Jag tycker snarare du ska läsa, om man tycker detta är värre än influensa, så har man uppenbart inte läst på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in