2020-03-03, 17:29
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
I det fallet, med SD:s händelser på hans dator, så behöver SD kunna berätta vad han gjort med datorn, och sen måste det då kunna åberopas på något sätt så att han kan få ett styrkt alibi. Annars så existerar inte alibit rent juridiskt. Det är principiellt viktigt att det är på det viset, annars kan ju en mördare gå fri genom att hävda att han var någon annanstans helt ensam, gjorde ingenting mer än sov, vilade stirrandes in i en vägg el. liknande, istället för att vara på platsen vid ett mord. Därav så är sådana alibiuppgifter alltid något som måste ställas mot andra uppgifter i utredningen.

I mål med bred bevisning blir ett sådant påstått alibi som exemplifierades av mig, endast ord från en gärningsperson, då denne likaväl kan ljuga om det då det inte är olagligt att ljuga ens under en rättegång.

I SD:s fall så får han helt enkelt hoppas på att domare och nämndemän anser att åklagaren inte kan visa på att han kan ha varit någon annanstans än just i sitt hem, exempelvis genom vittnen, it-material osv. När det gäller datorn och de automatiska skeendena som it-utredning påvisat, så är det ju detsamma där; kan åklagaren visa på att det kan vara något annat än han själv som gjort dessa händelser fysiskt, så är inte alibit styrkt. Jag tror inte att åklagaren är orolig rörande just alibi-frågan. Snarare känner hon kanske viss oro över att domstolen kommer att se all bevisning uppdelat var för sig, och inte som i en helhet. Då kan det bli så att SD går fri.

Hur är det egentligen med det här med att en person kan verifiera att den suttit hemma vid datorn ?
Funkar inte mobiler precis som en dator så att det kan verka som om personen suttit hemma och istället varit ute och typ plockat blåbär ?
När jag sjunkanmälde mitt barn så gjorde jag det inne på min mobil och det angavs att det gjordes genom datorn ,så jao ?
För har man internet inne på mobilen så är det ju en "liten dator"....hmm...?
Senast redigerad av landbandy 2020-03-03 kl. 17:35.
Citera
2020-03-03, 17:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
I det fallet, med SD:s händelser på hans dator, så behöver SD kunna berätta vad han gjort med datorn, och sen måste det då kunna åberopas på något sätt så att han kan få ett styrkt alibi. Annars så existerar inte alibit rent juridiskt. Det är principiellt viktigt att det är på det viset, annars kan ju en mördare gå fri genom att hävda att han var någon annanstans helt ensam, gjorde ingenting mer än sov, vilade stirrandes in i en vägg el. liknande, istället för att vara på platsen vid ett mord. Därav så är sådana alibiuppgifter alltid något som måste ställas mot andra uppgifter i utredningen.

I mål med bred bevisning blir ett sådant påstått alibi som exemplifierades av mig, endast ord från en gärningsperson, då denne likaväl kan ljuga om det då det inte är olagligt att ljuga ens under en rättegång.

I SD:s fall så får han helt enkelt hoppas på att domare och nämndemän anser att åklagaren inte kan visa på att han kan ha varit någon annanstans än just i sitt hem, exempelvis genom vittnen, it-material osv. När det gäller datorn och de automatiska skeendena som it-utredning påvisat, så är det ju detsamma där; kan åklagaren visa på att det kan vara något annat än han själv som gjort dessa händelser fysiskt, så är inte alibit styrkt. Jag tror inte att åklagaren är orolig rörande just alibi-frågan. Snarare känner hon kanske viss oro över att domstolen kommer att se all bevisning uppdelat var för sig, och inte som i en helhet. Då kan det bli så att SD går fri.

Ok, då är jag med på hur du tänker.

Vi får se vad Backman gör med händelsen, är ganska säker på att han kommer att försöka utnyttja det i alla fall.

Angående ditt sista stycke så håller jag med, indiciemål är ju inte starkare än sin svagaste länk och tittar domstolen på varje länk i kedjan separat hellre än till den helhet som Hiding vill presentera så kan kedjan brista, tror Hiding är medveten om det och kommer att försöka med så bred pensel som möjligt för att dölja svagheterna.
Citera
2020-03-03, 17:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Om H var hans drömkvinna ,varför var han då tvungen att springa iväg och döda en annan ensamstående kvinna en bit bort ????
Hade han brytt sig till 100% om H så hade ju allt varit okey.
Strul leder ju ingen stans ,i varje fall inte till lyckliga relationer....

(Spekulation)

Enligt mig så här:

SD hade fortfarande stark åtrå till LW. HD förstod även detta. HD gör sken av att det inte kommer att fungera så länge LW finns med i bilden. SD försöker då att bryta med LW, men klarar inte det. Åtrån är för stark, förmodligen i detta skede mest en sexuell sådan. Det är då som SD börjar diskutera en lösning med HD. Vad som sedan sker är att SD känner att han har tappat kontrollen över både HD och LW. Allt som hänt kommer upp till ytan och ligger där. Hans hat gentemot LW har alltid funnits där, han anser ju att hon bär skulden till att allting har gått åt helvete. Men nu kommer allting fram till ytan. Vad som får bägaren att rinna över för SD är att blir oerhört kränkt av att LW uppgett att hon tänkt starta ett nytt liv, och hennes början till ett nytt liv kommer med Norgeresan. Detta gör SD till ett livsfarligt monster. Han är såpass djupt nere i mörkret att han ser bara en väg kvar.
Citera
2020-03-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Stackars Steffe.

” Han uppgav vidare att han tyckte det var obehagligt att bli förhörd av Peter och Jonas och att det var tur att advokaten var närvarande annars hade han nog fått stryk. Stefan uppgav att "bad cop, bad cop var ett dåligt upplägg" och menade att han inte var imponerad av deras metoder.”

Går igenom Huvudprotokollet lite noggrannare och hittar.små guldkorn)

Lite hederliga tyska förhör är något vara rädd för.
Citera
2020-03-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Rätta mig om jag har fel, men var inte SD på väg till Arlanda den 16/5 runt förmiddag/lunchtid?
Jo, det var han. Han kan förstås skickat ngn annan? Sedan var det en ur GCgänget som letade efter LW på ungefär det stället typ ett dygn innan hon hittades.
Citera
2020-03-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
En genuin undran:
Vad hade du skrivit som underlag för din orosanmälan?
- Att modern var kär i en gift man? (har inget med hennes föräldraförmåga i vardagen under barnveckorna att göra)
- Att modern var kär i en man hon själv hade vigt för 9 år sedan? (har inget med hennes föräldraförmåga i vardagen under barnveckorna att göra...?)
- Att modern hade ett stort intresse för geocaching? (har inget med hennes föräldraförmåga i vardagen under barnveckorna att göra)

...eller vad?

Inget av ovanstående har korrelation med hennes föräldraskap. De män hon hade samkväm med var där under hennes barnfria veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tack för svar!

Ulf W skickade in en orosanmälan 2015 till socialförvaltningen angående Ls förhållningssätt till barnen. Det resulterade endast och allenast i att socialförvaltningen uppmanades ex-paret att de skulle försöka samarbeta bättre kring barnen. Varken N eller E ville bo hos L i slutet av hennes liv utan valde att bo hos U. Så där har det redan gjorts ett försök av U själv.

U ville inte vara Ls ventil när hon berättade om den destruktiva relationen till S. Då blir det inte helt lätt att skapa en allians med honom kring LW menar jag. Han ångrade dessutom sin orosanmälan för att det kunde falla ett negativt sken över hans eget föräldraskap, om jag tolkar hans exfru Malin korrekt?

Vad gäller våld i nära relationer och annan traumabehandling krävs ofta att man först avbryter den destruktiva relationen, innan man kan delta. Har fått det bekräftat från andra källor som deltagit i sådan behandling. Det är själva ingången för att arbeta vidare med patienter.

Den behandlingen är ju en slags känslomässig avgiftning från ett osunt beroende. Den arbetar delvis med att ge kunskap och belysa mönster hos sig själv och den andre destruktiva parten och hur man samspelar. Det finns ingredienser av jag-stärkande behandling men även att äga sitt eget problem m.m.

Jag skulle säga att det är en avgörande behandlingstyp för människor som lever i destruktiva relationer och dysfunktionella upprepande mönster då den är anpassad efter deras behov Det gäller alltså L, likväl som många fler.

1. Vore jag väninna skulle jag omgående informera L om att hon riskerar att bli dödad och utsätta sina barn för risker. Att dödshot, är gränsöverskridande psykiskt våld, som är en del i en ökande, och upptrappande våldsspiral.

2. Att hon absolut inte får konfrontera och provocera någon som dödshotar,. Att hon bör backa ut ur relationen, och alternativt söka skyddat boende, och byta namn.

3. Om hon inte är intresserad av att avbryta den destruktiva relationen söka skydd, eller behandling skulle jag bryta kontakten med henne. Jag skulle avvisa alla eventuella kontaktförsök om hon inte backar ut ur relationen.

Den fria viljan är avgörande:

Vill du stanna eller inte det är den avgörande frågan. Ingen kan tvinga henne. Socialförvaltningen kan inte tvinga henne att göra slut med S. Inte ja. Inte U. Inte någon väninna.
Min tänkta orosanmälan hade ju varit för att fästa Soc och Lenas uppmärksamhet på det faktum att det finns folk i hennes omgivning som reagerar och bryr sig om henne och hennes barn.
Jag är naturligtvis inte så naiv att jag inbillar mig att Soc är nån 'deus ex machina' som kan återställa ordningen i Lenas liv. Der handlar om att visa handlingskraft, att lägga en plattform, att fronta Lena med detta att hennes barn undan för undan har börjat undvika henne och alltmer börjar flytta över till UW.

Om en kvinnlig pastor, bland folk i Örebro polishus, börjar benämnas "Porrpastorn", då är det i min bok högt och stigande vatten kring henne. Barnen skall inte behöva nås av såna rykten. Jag hävdar att LW:s barn levde utsatt och nu efteråt har det inte framkommit något som skulle tyda på att en bättring var i annalkande. Inget tydde på att LW var på väg att bli förnuftig (läs: frisk).

Man kan, som här görs, tala om att m h a samtal försöka få loss kvinnor ut ur destruktiva relationer och det är vällovligt och många gånger också framgångsrikt. Fast när man har att göra med en psykiskt så sjuk kvinna som LW var i senare skede av livet, då är det inte lätt att uppnå och upprätthålla ett kontrakt med syfte att få henne till insikt om nödvändigheten i att bryta med SD. Och de andra männen.
I LW:s sjukdomsbild ingår att hon gjorde sig sexuellt tillgänglig. Det är inget att moralisera över att hon i sina trosor har sperma från mer än en man, utan man kan konstatera att det är en indikator på hennes dåliga mående. Vi skall inte förväxla hennes sexuella beteende som exempel på "en kvinna som vet att ta för sig av livets goda". Det är istället en kvinna med en trasig själ, en trasighet illa dold under ett stort mått av [hyper-]aktivitet och ett extremt behov av att göra sitt liv så publikt som möjligt.
Det är ett ödets ironi att LW "tyvärr" inte blev sjukare. Hade det inträffat hade hon kunnat ges vård enl LPT och hon hade då med stor sannolikhet varit i livet idag.

Mod har nyss gjort klart att diskussioner om vad samhället kunde ha gjort.. etc etc
Släpper härmed all diskussion om vad LW:s öde skulle ha kunnat lära oss.
Jag hoppas att hon nu har fått komma till ro!
Stackars människa!
Stackars barn!
Vill egentligen inte lägga in en emoji, men gör det ändå:
Citera
2020-03-03, 17:48
Medlem
Snillen spekulerar (kanske överdrev lite där)
Jag funderar på vad tusan som händer om ingen blir dömd. Hemska tanke.
Tänk all info som kommit fram genom FUP och här i tråden. Det finns många som har delgivit info som förmodligen inte är helt osanna.
Oavsett skyldig till mord eller inte så har det ju framkommit många hemska saker som MGM har gjort å hotat med. Både mot nära och sina kära. Sånt kan väl inte bara rinna ut i sanden om han döms som oskyldig. Eller??? Den killen vill iaf inte jag ha i min närhet.
Senast redigerad av Vandraren13 2020-03-03 kl. 17:50. Anledning: Glömde ett betydande ord.
Citera
2020-03-03, 17:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Rätta mig om jag har fel, men var inte SD på väg till Arlanda den 16/5 runt förmiddag/lunchtid?

Jo, det var han väl?
Men vittnet var osäker på dagen.
Kan ha varit någon annan som letade efter katten, men?
Lite märkligt att det händer så nära i både tid och plats.
Citera
2020-03-03, 17:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om det var SD vittnet såg måste datumet ha varit 15/5 och inte 16e. Då satt han med sin drömkvinna på ett plan till USA.

Ja, så borde det vara.
Han är något våghalsig om han går där mitt på dagen om det är han, men han kan inte haft mycket tid på sig att kolla.
Han var ju på jobbet väl(? )och förhör.

Nu snurrar allt man har läst lite runt i huvudet.
Och nu orkar jag inte kolla hans tidslinje för 15 maj.

Han satt ju och raderade alla bilderna på polishuset vid 17-18-tiden iaf.
Så lunch från jobbet?
Citera
2020-03-03, 17:54
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det måste jag ha missat, att det skulle vara ett tvillingkort. Känns som om det skulle ha varit vital information, exmaken verkade extremt noggrann i sina förklaringar av det jag läst. Jag får kolla igen

Det var inget påstående från mig. Det var en fråga bara.

Jag har nästan inte läst något i denna mega-FUP ännu, tyvärr. Och ligger nu ungefär ett dygn efter här i tråden. Det är MYCKET att läsa nu.
Citera
2020-03-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja vad gjorde han i närheten av Hjalmar Bergsmans väg från 00.07 och 00.47?
För mobilen har kopplat upp där och stängdes även just ner där kl 01.47.
Skärmdump: https://forumbilder.com/i/roqG

Bra snokat, Stridsvagnen! Bra att hitta diskrepanser i de där "tråkigt tekniska" bitarna!
Citera
2020-03-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandraren13
Snillen spekulerar (kanske överdrev lite där)
Jag funderar på vad tusan som händer om ingen blir dömd. Hemska tanke.
Tänk all info som kommit fram genom FUP och här i tråden. Det finns många som har delgivit info som förmodligen inte är helt osanna.
Oavsett skyldig till mord eller inte så har det ju framkommit många hemska saker som MGM har gjort å hotat med. Både mot nära och sina kära. Sånt kan väl inte bara rinna ut i sanden om han döms som oskyldig. Eller??? Den killen vill iaf inte jag ha i min närhet.
Om han är oskyldig och traskar ut i livet (läs: Örebro) så är det ju upp till hans bekantskapskrets att ta hand om resterna av honom. Eller inte. JG finns säkert kvar, men resten lär nog skaffa sig andra kompisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in