2020-03-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och då är det här intressant också:

Aktbil 151, sid 13

"F*ilip bor i Hjärsta och går varje dag över en cykel- och gångbro som leder över E 18/E20
mellan Rättarevägen och Hjalmar Bergmansväg. Han går den vägen för att komma till
busshållplatsen.
F*ilip är inte helt säker men han tror det var i onsdags 16/5, förmiddag/lunch som han gick
över bron i riktning mot Hjärsta. I höjd med det södra brofästet på Hjärstasidan såg han en
mansperson som stod ca 3 m utanför gångbanan på gräset (södra sidan). Han stod och tittade
ner mot slänten (på den södra sidan av bron) som leder ner till motorvägen. Filip beskriver
som om han letade efter något.

När Fi*lip var ungefär 10 m från mannen så tittade manspersonen upp mot Fi*lip men fortsatte
sedan sitt letande/tittande.
Som närmast så passerade F*ilip med ett avstånd på 10 m. Fi*lip reagerade först på mannens
position men kom sedan på att han någon dag tidigare sett en lapp som satt på brofästet om en
försvunnen katt. F*ilip lade därför inte så mycket notis om mannen.
"

Det finns en kartbild i FUP, sid 20, där vittnet ritat ut platsen:

https://kartor.eniro.se/?c=59.290203,15.188558&z=19&l=aerial&d={%22m%22:[[59.290154,15.187834,%22Vittne%20FB%20Aktbil%20151% 2C%20sid%2020%2C%20Iaakttagelse%2016%20maj-18%20vi d%20lunchtid%20%2Cen%20man%20som%20ser%20ut%20att% 20leta%20efter%20n%C3%A5got%20vid%20brof%C3%A4stet %22,0]]}

Tyvärr verkar vittnet inte kunna peka ut mannen.

Kanske SD var där och letade efter något?
Mobilen?????
Och krattningarna får en ännu tydligare begriplighet.

Om det var SD vittnet såg måste datumet ha varit 15/5 och inte 16e. Då satt han med sin drömkvinna på ett plan till USA.
Citera
2020-03-03, 16:27
Medlem
T34Panzers avatar
Definitionen av sanning med modifikation...

”Genomsökta området är inom streckade rödmarkerade området.”

https://forumbilder.com/i/roqd
Citera
2020-03-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nej, ingen här hatar någon.

I händelse av ovanstående scenario så är det fortfarande SD som är mördaren och ska straffas för det.
Ojdå, då måste jag ha sett fel nyss.
Det var nån som citerade kontot flixa81
Det kontot uttryckte mycket stark averision (läs typ: hat) mot folk som uppfattas som "hatare".

För egen del går jag inte omkring och hatar nån eller nåt. Inte ens hyckleri eller skenhelighet eller korruption. Fast jag ogillar sånt intensivt.
Det måste gå att diskutera vad som kan stå att lära i det förfärliga som hänt! Finns inget skäl att skönmåla nån av parterna, lika lite som det finns skäl att demonisera nån av dem.
Det går att rättmätigt vara kritisk till hur folk beter sig. En sån diskussion behöver inte vara fyllld med hat, men många tycks inte kunna skilja på "hat" och indignation.
Tyvärr.
Citera
2020-03-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Definitionen av sanning med modifikation...

”Genomsökta området är inom streckade rödmarkerade området.”

https://forumbilder.com/i/roqd

Vari ligger modifikationen, har de inte sökt efter spår inom det uppmärkta området?
Citera
2020-03-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Stefan bor på Betesvägen 14B HÄR
Hanna bor på Färdemansgatan 45 HÄR
Lenna bodde på Byalagsgatan 4a, HÄR
Tack. Det var vänligt!
Citera
2020-03-03, 16:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, det är Hiding som ska bevisa att inte MGM satt vid datorn och har hon ingen it-forensiker som är beredd att svära på vid sin mors grav att det är omöjligt att aktiviteten beror på MGM, s göranden så är det ju eventuellt rimligt tvivel.

Eller tänkte du som så att det är MGM,s sak att bevisa att han höll på med datorn vid den tiden?

Omvänd bevisbörda?

Ett alibi rent juridiskt blir inte ett alibi om det inte kan styrkas på något sätt. Men självklart kan ju en person ha ett alibi ändå för tillfället vid ett mord. Exempelvis kan ju en oskyldig person vara ensam hemma och att det inte finns någonting/något som kan styrka den uppgiften. I de fallen så måste det ställas mot all annan bevisning och uppgifter som kommit fram i utredningen.
Citera
2020-03-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
16.38 skriver HD till SD: "Har klarat allt utom lösning på Janis myst" och då hade hon ju setts i skogen av en granne mellan 16-17
Man kan ju undra om det var något kodspråk....?

Vet vi mer om Janis myst?

Vilken typ av "städning" kan man tänka sig att HD utfört på brottsplatsen?
Citera
2020-03-03, 16:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ett alibi rent juridiskt blir inte ett alibi om det inte kan styrkas på något sätt. Men självklart kan ju en person ha ett alibi ändå för tillfället vid ett mord. Exempelvis kan ju en oskyldig person vara ensam hemma och att det inte finns någonting/något som kan styrka den uppgiften. I de fallen så måste det ställas mot all annan bevisning och uppgifter som kommit fram i utredningen.

Yes, och om inte Hiding kan helt avföra händelsen på MGM,s dator som ej påverkad av MGM,s göranden så blir det ju ett problem, den övriga bevisningen är ju av vad som framkommit hitintills inte så skarp, MGM kan ju inte knytas till brottsplatsen t.ex.

Det är ju åklagarsidan som har bevisbördan hos sig, MGM behöver inte bevisa att han är oskyldig.
Citera
2020-03-03, 16:47
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om det var SD vittnet såg måste datumet ha varit 15/5 och inte 16e. Då satt han med sin drömkvinna på ett plan till USA.

Om H var hans drömkvinna ,varför var han då tvungen att springa iväg och döda en annan ensamstående kvinna en bit bort ????
Hade han brytt sig till 100% om H så hade ju allt varit okey.
Strul leder ju ingen stans ,i varje fall inte till lyckliga relationer....

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-03-03 kl. 16:50.
Citera
2020-03-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat, där nere i ditt inlägg:
Tack för frågan! Trevligt att nån önskar höra mina tankar.

Om jag hade haft insyn i bara en [bråk-]del av hur LW valde att leva sitt liv/ ofrivilligt hamnat i denna förfärliga röra (välj själv fot att stå på), så hade jag haft öppna och väl strukturerade samtal med henne, dock inte nödvändigtvis bara baserade på kristen grund och grundsyn. Jag hade förklarat min oro för henne och jag hade även frontat henne med min, fullt berättigade, oro för hennes barn.

Jag hade tagit kontakt med UW och jag hade också berättat om detta i förväg till henne. Med UW hade jag förklarat att jag kommer att göra en orosanmälan till Soc och frågat om hans synpunkter. Inte för att han hade fått mig att ändra inriktning, utan för att kanske få ännu mer underlag när jag orosanmäler.

Även LW skulle givetvis i förväg blivit informerad om mina planer och i det hade ingått att göra det helt klart för henne VARFÖR EN VÄL UNDERBYGGD OROSANMÄLAN NU VAR OUNDVIKLIGT.

Förklarat för LW att alla mina åtgärder och planer utgick från kärlek och omsorg om henne och hennes barn och att allt var utgående från medmänsklighet. Och lite civilkurage därtill.

Jag vet att det sägs att vägen till Helvetet är kantad med en mängd goda föresatser.
Fast jag hade inte låtit bli att försöka på mitt sätt. Jag hade dessutom tidigt sökt upp LW:s vänner och väninnor och försökt bilda allians med dem. Men hade det inte lyckats att göra gemensam sak, så hade jag på egen hand orosanmält.
Det hade varit ett första, kraftfullt steg i att försöka få loss LW ur SD:s klor (och henne själv ur sitt oerhörda självskadebeteende, gissningsvis baserad på en usel självkänsla -low self esteem).
LW hade givetvis också behövt potent farmakabehandling kopplad till villkorslös samtalsterapi.

Det där är lite av vad jag hade gjort. Ellet åtminstone försökt göra.
Och du själv? Vill du delge tråden vilka mått och steg du hade vidtagit?
På förhand: Tack!

En genuin undran:
Vad hade du skrivit som underlag för din orosanmälan?
- Att modern var kär i en gift man? (har inget med hennes föräldraförmåga i vardagen under barnveckorna att göra)
- Att modern var kär i en man hon själv hade vigt för 9 år sedan? (har inget med hennes föräldraförmåga i vardagen under barnveckorna att göra...?)
- Att modern hade ett stort intresse för geocaching? (har inget med hennes föräldraförmåga i vardagen under barnveckorna att göra)

...eller vad?

Inget av ovanstående har korrelation med hennes föräldraskap. De män hon hade samkväm med var där under hennes barnfria veckor.
Citera
2020-03-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det jag fetat, där nere i ditt inlägg:
Tack för frågan! Trevligt att nån önskar höra mina tankar.

Om jag hade haft insyn i bara en [bråk-]del av hur LW valde att leva sitt liv/ ofrivilligt hamnat i denna förfärliga röra (välj själv fot att stå på), så hade jag haft öppna och väl strukturerade samtal med henne, dock inte nödvändigtvis bara baserade på kristen grund och grundsyn. Jag hade förklarat min oro för henne och jag hade även frontat henne med min, fullt berättigade, oro för hennes barn.

Jag hade tagit kontakt med UW och jag hade också berättat om detta i förväg till henne. Med UW hade jag förklarat att jag kommer att göra en orosanmälan till Soc och frågat om hans synpunkter. Inte för att han hade fått mig att ändra inriktning, utan för att kanske få ännu mer underlag när jag orosanmäler.

Även LW skulle givetvis i förväg blivit informerad om mina planer och i det hade ingått att göra det helt klart för henne VARFÖR EN VÄL UNDERBYGGD OROSANMÄLAN NU VAR OUNDVIKLIGT.

Förklarat för LW att alla mina åtgärder och planer utgick från kärlek och omsorg om henne och hennes barn och att allt var utgående från medmänsklighet. Och lite civilkurage därtill.

Jag vet att det sägs att vägen till Helvetet är kantad med en mängd goda föresatser.
Fast jag hade inte låtit bli att försöka på mitt sätt. Jag hade dessutom tidigt sökt upp LW:s vänner och väninnor och försökt bilda allians med dem. Men hade det inte lyckats att göra gemensam sak, så hade jag på egen hand orosanmält.
Det hade varit ett första, kraftfullt steg i att försöka få loss LW ur SD:s klor (och henne själv ur sitt oerhörda självskadebeteende, gissningsvis baserad på en usel självkänsla -low self esteem).
LW hade givetvis också behövt potent farmakabehandling kopplad till villkorslös samtalsterapi.

Det där är lite av vad jag hade gjort. Ellet åtminstone försökt göra.
Och du själv? Vill du delge tråden vilka mått och steg du hade vidtagit?
På förhand: Tack!

Tack för svar!

Ulf W skickade in en orosanmälan 2015 till socialförvaltningen angående Ls förhållningssätt till barnen. Det resulterade endast och allenast i att socialförvaltningen uppmanades ex-paret att de skulle försöka samarbeta bättre kring barnen. Varken N eller E ville bo hos L i slutet av hennes liv utan valde att bo hos U. Så där har det redan gjorts ett försök av U själv.

U ville inte vara Ls ventil när hon berättade om den destruktiva relationen till S. Då blir det inte helt lätt att skapa en allians med honom kring LW menar jag. Han ångrade dessutom sin orosanmälan för att det kunde falla ett negativt sken över hans eget föräldraskap, om jag tolkar hans exfru Malin korrekt?

Vad gäller våld i nära relationer och annan traumabehandling krävs ofta att man först avbryter den destruktiva relationen, innan man kan delta. Har fått det bekräftat från andra källor som deltagit i sådan behandling. Det är själva ingången för att arbeta vidare med patienter.

Den behandlingen är ju en slags känslomässig avgiftning från ett osunt beroende. Den arbetar delvis med att ge kunskap och belysa mönster hos sig själv och den andre destruktiva parten och hur man samspelar. Det finns ingredienser av jag-stärkande behandling men även att äga sitt eget problem m.m.

Jag skulle säga att det är en avgörande behandlingstyp för människor som lever i destruktiva relationer och dysfunktionella upprepande mönster då den är anpassad efter deras behov Det gäller alltså L, likväl som många fler.

1. Vore jag väninna skulle jag omgående informera L om att hon riskerar att bli dödad och utsätta sina barn för risker. Att dödshot, är gränsöverskridande psykiskt våld, som är en del i en ökande, och upptrappande våldsspiral.

2. Att hon absolut inte får konfrontera och provocera någon som dödshotar,. Att hon bör backa ut ur relationen, och alternativt söka skyddat boende, och byta namn.

3. Om hon inte är intresserad av att avbryta den destruktiva relationen söka skydd, eller behandling skulle jag bryta kontakten med henne. Jag skulle avvisa alla eventuella kontaktförsök om hon inte backar ut ur relationen.

Den fria viljan är avgörande:

Vill du stanna eller inte det är den avgörande frågan. Ingen kan tvinga henne. Socialförvaltningen kan inte tvinga henne att göra slut med S. Inte jag. Inte U. Inte någon väninna.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-03 kl. 17:05.
Citera
2020-03-03, 16:54
Medlem
T34Panzers avatar
PM av polis som stötte på SD utanför polishuset efter första förhöret:

145/303
”Min kollega ropar på mig och säger att vi måste åka, Stefan säger då "jaja både du och jag har bråttom så hej då". Jag säger då till honom att hoppas det löser sig och att kvinnan kommer hem igen, då säger Stefan till mig "nej det kommer inte lösa sig", jag säger då till honom"jodå det kan det visst göra", varpå han svarare något i stil med" nej jag tror inte det faktiskt".
Jag upplever det som att Stefan aktivt ville tala om detta då han själv styrde in samtalet om den försvunna kvinnan. Jag får uppfattningen av att Stefan är stressad och orolig, men inte att han är ledsen över kvinnans försvinnande.

Vilken normalt funtad person som helst hade väl ändå spelat med och sagt ”det får jag hoppas”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in