2020-03-03, 17:04
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FED (USA) höjer styrräntan idag. Och Stockholmsbörsen tar ett cyniskt glädjeskutt.
FED sänker räntan. Därav glädjen på börserna.
Citera
2020-03-03, 17:05
Bannlyst
Sydkorea har lika många döda som blivit friska.

2% dödlighet, 🤣

Eftersom resterande inte har dött eller blivit friska kan dom inte räknas med. Så just nu är det 50%. Med vård..
Citera
2020-03-03, 17:05
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/WbAbnQ/sjuka-kan-fa-sta-tillbaka-om-coronaviruset-sprider-sig

Skräckscenariot - finns inga tomma sängar vid utbrott

Precis det vi varnat för i tråden länge. Sverige speciellt är extremt sårbart för detta, med minst vårdplatser inom EU.
Citera
2020-03-03, 17:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Kan inte se att det är någon som är allvarligt sjuk i Sverige. Däremot en som återhämtad sig. Var ser du det?

Jag såg kanske fel, kolumnen längst till höger, ber så hemskt mycket om ursäkt i så fall.

Tyckte att det stod serious/critical.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och det brast direkt med meningen "Den officiella versionen", då vet vi att det är fria spekulationer.

Den versionen som han hänvisar till med djurmarknaden är ju mediernas/kinas egna förklaring, inte sin egen tes.

För övrigt tycker jag det här förklarar varför Kina var så måna om att tona ner det här i december/januari. Det ser ju ut som en riktig klusterfuck för ett stort land som Kina om någon på deras forskningslabb klantar sig och råkar ta med sig viruset ut i samhället.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Det är skrattretande att läsa kommentarer här om hur man skrattar åt de som förbereder sig, och hur man nästan ser ner på de som tar viruset på största allvar.
Det känns nästan som om det är förbjudet att yttra sig om viruset.
Helt surrealistiskt om ni frågar mig.

Inser inte svenska folket hur allvarlig viruset är och vilka konsekvenser samhället står inför. Varför gör de inte som England eller Italien. Med andra ord talar frekvent om viruset och ger info till folket och hur de ska förbereda sig.

Och hela denna tjafs om att dödligheten ligger mellan 2-4 %. Det är inte farligare än vanlig influensa.

Som jag har förstått det. Så är symtomen inte vackra och även de unga och friska kommer att drabbas hårt av viruset, alltså är viruset inget man tar som en klackspark även om man är ung och stark samt frisk. Man kanske inte dör, men man är inte helt frisk heller.

Viruset skapat permanenta skador på lungorna Hursomhelst, och om man nu överlever och frisk förklaras så bär man fortfarande på viruset och man har haft fall där man insjuknat igen. Och denna gång så är det hjärtat som ligger i fokus med tanken på frekvent syrebrist som hjärtat utsatts för under sjukdomsperioden. Det kan ge skador på hjärtat med andra ord.

är det inte bättre att tala klarspråk med svenska folket. Är det inte bättre att förstå vad som potentiellt väntar än att vandra i mörkret.

Sedan så vill jag säga att svenska regeringens sätt att arbeta med att hantera smittan är en fucking joke.

Alltså det smartaste man kan göra är att förhindra Smittspridningen tills man tillverkar en vaccin. Annars så kommer man få tusentals fall som i andra länder och sjukvården kan inte hantera belastningen. Varför liksom gör de svårt för sig när man kan i god tid sätta folk i karantän, med bevakning även om det strider mot demokratin. Som sagt man måste inse allvarligjeten i det hela.

Eller har jag fel och är bara paranoid. Och är carona viruset inte farligare än en vanlig influensa?

Vill gärna ha svar ifrån så kallade experter, lugna ner mig förihelvete! Måste pendla till jobbet och skolan och är skit rädd. Har ingen mask eller liknande.

Det är endast du som kan lugna ner dig själv. Du kanske ska ringa och prata med en smittskyddsläkare på ditt närmaste sjukhus? Säg som det är - att jag är rädd och detta påverkar min vardag.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
SAS STANSER ALLE FLYGNINGER TIL NORD-ITALIA

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e5e74954339d80011aee3db

Jag åker med SAS till Los Angeles om 2 veckor. Hoppas verkligen inte att det blir inställt. Flyget är fullbokat.
Citera
2020-03-03, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Alla patienter har laglig rätt att begära sekretess gällande sin behandling, vad du tycker om den saken skiter jag fullständigt i.

Du fattar dåligt. Förstår nu att jorden måste rensas på idioter som dig.

24 fall i Sverige. Säger dom att 1-2-3 är döda så bryts ingen sekretess.

Har inte begärt att det ska stå

Jasmin al said 35 år Jönköping 850114-7191 172 cm lång väger 64 kilo. Legat med 12 personer. Har avlidit. ( påhittade uppgifter) eftersom någon inte kommer fatta det.
Citera
2020-03-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Användaren SuraStina hanterar den listan.
Tack👍
Citera
2020-03-03, 17:09
Medlem
messiasibids avatar
Citat från presskonferansen WHO har just nu. https://www.youtube.com/watch?v=dewARrJfhwg&feature=emb_logo

"Fear is a natural response and especially when it is a threat we do not completely understand. "

"This virus is a unique virus with unique characteristics. This is not SARS and it is not influensa."

"There are some important difference between influensa and covid 19. Covid 19 does not seem to transmit as efficiency as influensa from the data we have.

"The only way to sure sure of looking for covid 19 is testing a large amount of people. "

"covid 19 causes more severe illness than seasonal influensa. Covid 19 is a new virus which no one has immunity. More people will suffer severely. About 3.4 percent of people reported by covid has died.

"It can be contained. We must do everything we can "
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/WbAbnQ/sjuka-kan-fa-sta-tillbaka-om-coronaviruset-sprider-sig

Skräckscenariot - finns inga tomma sängar vid utbrott

Precis det vi varnat för i tråden länge. Sverige speciellt är extremt sårbart för detta, med minst vårdplatser inom EU.

Politikerna har alltid en sängplats reserverad. Tror du de tar höjd för pöbeln?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
https://www.svd.se/tredje-konstaterade-virusfallet-i-jonkoping

1:a fallet - kvinnan i Jönköping är frisk och utskriven.
Dock inte friskförklarad enligt Folkhälsoomyndigheten - vad det nu betyder.
Ok. Utskriven sedan tidigare. Dvs hennes vårdbehov eller behov av isolering i sjukhus miljö har inte pågått non-stop i 5 veckor. Då vet vi något mer om vilka vårdresursers som krävt.

Oroväckande att hon inte blivit friskförklarad på 5 veckor. Dvs de vet inte om hon är smittsam fortfarande... Om detta är typiskt blir coronaviruset ett elände att bekämpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in