Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja men varför STOPPADE vi inte bara all passagerartrafik (tåg och flyg) från Italien, direkt när det blev känt att smittan fanns där..? De svenskar som då hade blivit kvar, hade fått vända sig till lokala myndigheter och testas där, samt sitta av sin karantäntid DÄR. I stället för att komma hit med smittan... Jag blir tokig!
Just nu är det bästa, om folk som kan vara smittade inte reser någonstans - inte hem eller "hem" (syftar på iranierna) heller, utan STANNAR DÄR DE ÄR. Så att smittan inte sprids mer.
Tyvärr så fungerar inte människor så. Därför har vi spridning. Min analys är följande:
1. Det drabbar inte mig för att: A. Risken är liten. B. Sjukdomen är inte så farlig. C. Jag tillhör inte riskgruppen. D. Jag brukar aldrig bli sjuk. E. Jag äter vitlök. F. Media överdrivet. G. Myndigheterna är alltid överdrivet försiktiga.
2. Jag är smartare än de andra så jag har koll. Jag vet att risken finns men den är mikroskopisk.
A. Därför kan jag leva mitt liv som vanligt tills det blir fler fall.
B. Jag kan utan eller med minimal risk köpa o åka på en sista minuten charter.
C. Om det vore farligt att gå på bio så skulle de vara stängda.
D. Om det skulle vara farligt att åka tunnelbana eller buss till jobbet så skulle jag ha hört det.
3. Om mydigheterna förbjuder folk att resa: A. så gäller det inte mig för att... B. Om ingen annan reser så gör det inget om jag gör det. C. Jag är smart o kan ta en annan väg dit jag vill.
Jag är nu på fel ställe o folk insjuknar runt om mig, därför måste jag rädda mig själv o åka härifrån till varje pris. Jag vill till ett ställe där sjukdomen inte härjar o jag är trygg o kan få vård om jag insjuknar.
Så det är naturligt att folk vill bort från Iran. Men det betyder inte det är bra, utan långt därifrån.