2020-03-03, 16:56
Medlem
Intressant inlägg från Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av Holistic Sweden.

https://www.holistic.se/blogg/6264

Varifrån har viruset sitt ursprung?

Citat:
Den officiella versionen är att Coronaviruset har spridits från fladdermöss via en orm och sedan till människa och från människa till människa. Men detta är spekulation och bevisen för det är svaga. Viruset ska ha börjat sprida sig på en matmarknad i Wuhan. Men det finns flera faktorer som gör att detta inte är troligt. Man har hittills inte funnit Coronaviruset hos några djur från matmarknaden i Wuhan.

Kinesiska forskare har kartlagt virusets genom och informerat resten av världens forskare. Forskare som har undersökt genomet ser att viruset är väldigt likt SARS-viruset, men att det har fått en sekvens införd från ett annat virus. Detta menar man inte kan ske av sig självt utan har åstadkommits av människor i laboratorier. James Lyons-Weiler är en forskare som undersökt virusets genom, och han menar att det är mer än 99 procents sannolikhet att viruset har skapats i ett laboratorium.[1]

Viruslaboratorium med den högsta riskklassningen (Biosecurity Level 4) är till för att studera världens farligaste sjukdomsframkallande mikroorganismer. Detta för att se om man kan hitta läkemedel och vacciner mot dessa farliga virus och andra mikroorganismer. Men också för att skapa nya virus som är smittsammare och mer dödliga än de virus vi redan känner till och som kan användas i biologisk krigföring. Det finns bara ett sådant lab med Biosecurity Level 4 i Kina. Och det ligger i Wuhan!

Mycket talar för att Coronaviruset har spridits från labbet i Wuhan men hur det har gått till vet man inte ännu.[2],[3],[4]

Kul. Man-made virus om det visar sig...

Alltså, man förstår ju varför det forskas på detta. Anledningen är för att kunna ta fram vaccin för framtida och kanske oförutsedda virus som kan lamslå hela planeten. Det förklarar också varför labbet placerats mitt i ingenstans i Wuhan.
Problemet är bara om någon läcker ut viruset från ett sånt där high-tech lab, att det brister i nån säkerhetsrutin eller om någon avsiktligen släpper ut det. Glädjande är väl dock att viruset inte verkar vara ett färdigt biovapen som tidigare diskuterats, för det hade förmodligen varit betydligt starkare och dödat fler. Folk kan ju ändå bli friska från det.

Man har alltså inte lyckats lokalisera viruset i något djur på djurmarknaden i Wuhan, så mycket tyder väl på att det kom någon annanstans ifrån, t.ex. detta lab, men det är spekulationer. Utmaningen nu, om det var så här det gick till, är att forskningen behöver accelerera utav helvete för att vi ska kunna ta fram ett vaccin innan alltför många dör.
Citera
2020-03-03, 16:57
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är vill jag veta mer om!
Hur vet du att du kommer att hamna i karantän, och vilket land är ditt hem?
Korea eller Vietnam?

De vietnamesiska myndigheterna har meddelat mig direkt, samt att det står om det i olika nyhetskällor att alla som kommer från bl a Korea, Iran, Italien etc kommer att hamna i minst 14 dagars karantän. Det gäller även de som endast mellanlandar i dessa länder. Jag bodde i Japan fram tills sista februari. Jag kom till Seoul samma dag. Tanken var att det skulle bli ca 7h mellanlandning, men det har blivit 3,5 dygn istället pga inställda flyg. Jag hoppas att jag kommer på flyget imorgon bitti, eftersom jag tror att det var den 5 eller 6 mars som även mitt flygbolag kommer sluta flyga från Korea till Vietnam. Jag tänkte resa till Vietnam en kort period innan jag återvänder till Sverige. Skulle jag mot förmodan hitta ett jobb där, så blir jag kvar där. Jag har inte bråttom tillbaka till Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är lite för sent för det. Smittan har redan nått Sverige.
Egentligen inte om vi hade stannat vid 2-3 fall. Jag tror att en majoritet kan vara eniga om att sjuka turister/sportlovsfirare borde ha satts i karantän direkt vid ankommande. Tills det är säkert.

Oerhört slapp hantering av okunniga och handlingsförlamade politiker och ledande gestalter för myndigheter. Det jag är MEST intresserad i dagsläget är hur deras oansvariga beteende kommer att sanktioneras? Kommer de att belönas med generösa fallskärmsuppgörelser eller ska de ställas till svars, i händelse av okontrollerad förlopp?

Jag är rädd att svensken kommer som vanligt att knyta näven i fickan och mumla medan de nämnda med deras familjer ska få fullvärdig skydd...

Jag undrar också varför ingen ställer frågan hur det kommer sig att vi inte har tillräckligt med vårdplatser med tanke på vilka skatter vi betalar i detta land.

VARFÖR ÄR ALLA TYSTA?
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Åh vad synd om dig som befinner dig utomlands på semester i ett varmare land.. SKICKA STYRKEKRAMAR!!! #fightcovid-19 #staystrong

Seoul är inte direkt varmare än Sverige nu.
Citera
2020-03-03, 16:58
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad tror ni om forsynthia då? Jude Law tror starkt på detta som botemedel.

Du är ju rolig.
Forsythia kommer från filmen Contagion fråm 2011.
https://www.youtube.com/watch?v=aifCwIm4iFI

Denna är ganska aktuell.

Sedan fanns ju The Patriot från 1998 med Steven Seagal som hittade ett botemedel med ett te.

https://www.youtube.com/watch?v=zX_Scl9nWkU
Citera
2020-03-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så om man åker bil, buss, tåg eller båt så smittar man inte..?
Är det många som kommer att ta båten till Sydkorea om vi ställer in flyget?
Citera
2020-03-03, 16:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Kanske kan vara av intresse att länka till denna sida igen, för att uppdatera hur många som drabbats av coronavirus i respektive land.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

24 bekräftat smittade varav en allvarlig/kritiskt sjuk i Sverige.

Är det svenska medborgare allihopa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så om man åker bil, buss, tåg eller båt så smittar man inte..?

Skär du av trafiken från utlandet och drabbade områden så kan du fokusera på trafiken inrikes. Att det smittar från person a till person b på bussen i Stockholm är ju svårt att göra något åt, men du slipper i alla fall importera virus från andra länder utan kan ta hand om de interna spridningar som finns i landet.

Om det visar sig att tågtrafiken (utomlands och in till Sverige) utgör en likartad problematik som flyg så får man givetvis titta på begräna även det såklart.
Citera
Medlem
Såg ett diagram på Aftonbladet? tror jag eller om det va någon annan svensk sida där hade lagt in EBOLA, HIV, Covid-19 etc där axlarna respekterade hur smittsamt samt hur dödligt viruset va etc men jag glömde att spara det diagrammet och nu hittar jag det inte någon som sitter på länken allt känner igen det som kan länka?
Citera
Medlem
FED (USA) höjer styrräntan idag. Och Stockholmsbörsen tar ett cyniskt glädjeskutt.
Citera
2020-03-03, 17:00
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
AGE------------------DEATH RATE---------------------DEATH RATE
-----------------------------confirmed cases-------------------all cases

80+ years old----------------21.9%---------------------------14.8%
70-79 years old---------------------------------------------8.0%
60-69 years old-------------------------------------------------3.6%
50-59 years old----------------------------------------------1.3%
40-49 years old-------------------------------------------------0.4%
30-39 years old----------------------------------------------0.2%
20-29 years old-------------------------------------------------0.2%
10-19 years old-----------------------------------------------0.2%
0-9 years old----------------------------------------------------no fatalities

Tack. Intressant hur det är i stort sett inga dödsfall bland de yngsta barnen.
Citera
2020-03-03, 17:00
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
HAhah jepp. Jeg tok bare stats fra https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/ tho ;p

Vart kan jag hitta hur många som ligger inlagda på sjukhus? Jag sitter och forska kring hur stor skillnad på Covid-19 visar sig på sjukhusplatser jämfört med hur många människor som blir inlagda på sjukhus jämfört med Influensa. Jag har bara kollat en delstat Minnesota i Usa. De fick på två veckor en ökning på en vecka 364 personer och veckan efter las det in 366 personer. På en period av tre månader hade Minnesota haft patienter inlagda för Influensa på 2179 människor. Är Covid-19 i närheten av det i Europa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in