Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
Jag läser om det och drar egna slutsatser där det behövs. I övrigt har jag full tillit till vissa personer. T ex Linus Pauling som stoppade i sig minst 9 gram C-vitamin varje dag. En nobelpristagare.
Det världen måste förstå är att det finns ekonomiska intressen. C-vitamin är det ingen som kan bli rik på - finns ju inga patent att ta. Klart man inte vill få folk att överge det som inbringar pengar. Det är mycket som har blivit snett i världen - därför bör man dra egna slutsatser och veta vilka man bör lita på. Bara titta på socker vs fett. För 30 år sen var det helt galet vad som ansågs vara sanningen där, men även då fanns det såklart pengar med i bakgrunden.
Jag är ingen som kan exakt hur allt fungerar i kroppen. Läser jag mig till sådant så kommer jag enbart att lagra informationen om det är bra eller inte. Den övriga kunskapen lagrar jag inte - på gott och ont.
Men finns ju mycket att läsa på nätet om du söker etc...
Du måste förstå att det inte är en linje av sanning, forskning dvs.
Vad händer när vi är sjuka? Vi vill inte äta. Antagligen är det en instinkt som fått oss att överleva genom evolutionen medan den som haft högre hunger, sannolikt dött.
Vad är det du matar?
Jag är häpen i en värld där alla plötsligt ifrågasätter mjölk och vaccin när det är gamla idéer. (Alla hypoteser och måste falsifieras) Bland dem fanns det om att vitaminer och mineraler var farligt. Jag vägrade som tonåring och ung vuxen att äta sådant även om jag såklart höll en mycket god kosthållning då. Sedan blev jag dålig mentalt och fortsatte vägra. Men pga omständigheter så valde jag att börja äta högre intag av b-vitaminer och fiskolja (fiskolja har jag ätit och alltid varit positiv till) och fick en fantastisk effekt. Extremt bra faktiskt för mitt psyke. Jag har sedan dess till och från ätit. Även nu igen då jag föll mentalt nyligen. Så en del av året äter jag tillskott.
Min hälsa har alltid varit otroligt bra. Nu har jag istället myom, fått tagit bort en cysta i munnen. Har knölar jag inte sökt för och gynekologen blev orolig för att jag plötsligt inte verkar bra och ville att jag omgående skulle ta cellprover som jag nu väntar svar på. Just det, har lite andra symptom ibland av astma/rethosta (ej utretts) men jag tror att det var slump att de dök upp när jag började äta tillskott eftersom jag misstänker att jag först fick någon infektion eller liknande. Jag var frisk som en nötkärna hela mitt liv innan jag började äta vitaminer. (Blodbrist/järnbrist) räknas inte då det var konstaterade brister. Tänk dig för, vad vet du om vad som matas?
https://www.google.se/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSBRE90805N20130109
#föredettavitaminvägrare
Tillägger att forskningen tyder på att det är mycket farligt med tillskott om man är rökare (vilket jag visste o fortfarande var första våndan jag började äta höga tillskott). Är man rökare ska man egentligen enbart vid konstaterad brist, någonsin ta tillskott. Återigen talar jag givetvis inte om Omega3, tvärtom mer fiskolja till folket.