2020-03-03, 16:04
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Kommer viruset bli lika illa som spanska sjukan?

Om vi kollar på worst case scenario, >60% insjuknade med 2% dödlighet (detta är utan eventuellt vaccin, karantäner osv) så kan vi kolla på drygt 100 miljoner döda, ungefär samma som spanska sjukan.

Dock, var vi bara 1.5 miljarder människor på jorden vid tillfället så "lika illa" är ju väldigt relativt.
Citera
Medlem
Välkommen Corona till min stan då

Citat:
Den skånske man som bekräftats smittad av coronaviruset bor i Lund.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Undrar om de känner sig trygga i USA...

https://www.sbs.com.au/news/photo-of-mike-pence-praying-with-us-coronavirus-taskforce-fuels-criticism

Utan att ha gått in mer noggrant. Om man är religiös så är väl det ett hyfsat lägligt tillfälle att be en bön nu och de i USA är ju mer religiösa än i Sverige. Men jag förstår att det kanske inte borde ha läckt ut till allmänheten då endel kan tolka det lite väl extremt.
Citera
Medlem
Expressen skriver att Turkiet sedan tidigare stoppat resor till och från Iran. Vissa trodde att Sveriges åtgärd var meningslös eftersom iranierna ändå flyger via Turkiet, men den vägen var alltså redan stängd.
Citera
2020-03-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Att kina har fått ner smittande har man redan förstått på tanke de åtgärder de har gjort. Men vad hjälper det resten av världen när man har attityden inget kan hända här. Är det som är lite skrämmande.

Vad jag förstått tillfrisknar fler än vad som smittas just nu. Däremot är medias rapportering knapphändig med tillfrisknandet. Ett exempel är att den första som smittats i Sverige har tillfrisknat men det får bara en liten rad på Aftonbladet.

Att det eventuellt nu vänder säljer inte lika bra.
Citera
2020-03-03, 16:05
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intravenös c-vitamin har ju testats för att höja immunförsvaret men det är knappast nåt man utför hemma. Väntar med spänning på kinesernas tester om de får nån kombo att fungera bra. Tills det så är det en teori o inte nån bevisad effekt på coronavirus...

Du kan följa läkare ZhiYong Pengs behandling med intravenös c-vitamin på kinesiska coronapatienter här:
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04264533

Behandlingarna är under pågående. Läkarna har ännu inte uppdaterat några utfall.
Citera
2020-03-03, 16:06
Medlem
Sett att någon publicerat lista på smittade i Sverige och datum. Var hittar jag den?
Citera
2020-03-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Har god kontakt med en av mina kinesiska leverantörer.
Enligt honom och den kinesiska nyhetsrapporteringen så bör allt vara tillbaka som vanligt runt 25 mars.
Det tolkar jag som att kineserna har god kontroll.
Men foliehattar kommer väl antagligen tolka detta som att det mer eller mindre är kört.
Bra och väntat men frågan är hur bra vårt land klarar ett avbrott på två månader för att hantera en epedemi, det låter dyrt. Vi har ju dessutom ingen långt nyårsfirande att pusta ut i. Vi får hoppas på påsken.
Citera
2020-03-03, 16:08
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Vad jag förstått tillfrisknar fler än vad som smittas just nu. Däremot är medias rapportering knapphändig med tillfrisknandet. Ett exempel är att den första som smittats i Sverige har tillfrisknat men det får bara en liten rad på Aftonbladet.

Fast det kom fram att hon som var den första att va sjuk här i Sverige friskförklarades efter en månad. Så de dom har släppt ut efter två veckor eller bara några dagar ses som friska?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken

På temat:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7420625
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
WHO påstår i sin senaste kommuniké att Kina haft en bättre respons än omvärlden och att vi antagligen kommer att se en betydligt högre dödlighet utanför Kina än i Kina.

Så lär det bli. Kina är uppstyrt, kineser är uppstyrda och staten i Kina kan sätta in enorma och kraftfulla resurser direkt. Det kommer nog bli mycket värre i det nedmonterade, mångkulturella och kulturmarxistiska dårhuset bajs-Sverige.

När det drar igång bland den färgstarka befolkningen i diverse varma soptippsländer så kommer det verkligen bli kaos och massdöd.
Citera
2020-03-03, 16:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Täcker inte försäkringar /avbokningsskydd smittorisk? Speciellt om du tillhör riskgruppen?

50 000 till Italien?

Det tror jag inte. De följer slaviskt vad UD rekommenderar eller inte. Det måste i princip råda krig för att de ska avråda. Hade det varit generösare avbokningsregler hade nog fler avstått från att resa ja. Staten borde kunna gå in och kompensera i ett sådant här läge tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in