2020-03-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Varför har Kina så lågt antal nya smittade idag? Är dom på bättringsvägen eller mörkar dom

Mørketall (I guess)
Citera
2020-03-03, 15:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nordea Sverige har infört reseförbud för personalen gällande Kina, Italien, Iran, Singapore, Sydkorea och Hokkaido.

https://borsen.dk/nyheder/generelt/nordea-i-sverige-indforer-rejseforbud-for-ansatte1?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Det är bra att enskilda företag tar sitt ansvar i alla fall, när Staten inte gör det...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det betyder nog hon är symptomfri, men viruset finns kvar i kroppen, skulle jag tro

Det finns en anledning till att du inte är tillfrågad i sammanhanget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Folk slog på stora trumman om friskförklaring...

Detta är väl snarare en mindre katastrof. En ung kvinna blir smittad och blir så dålig att det tar en månad för henne att återhämta sig och är fortfarande inte fri från viruset.

Kan någon ”optimist” förklara det här? Det är uppenbart att hon haft komplikationer när man formulerar sig på det viset.
Finns ett kanadensiskt par som heller inte blir av med viruspartiklar.

Frågar mig om det kan vara en mätteknisk fråga eller om dom verkligen fortsätter vara infekterade?

Men dom är i karantän.

Såg någon uppgift nyss om att 14 % av fallen i Kina tros fortsätta vara bärare av viruset även efter tillfrisknande.
I så fall något fruktansvärt djävulskt.

Det har rapporterats om återinsjuknande - men tänk om det är deras egna virus som blommat upp..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Du verkar ju inte vara smart, du har koll på att Italien är med i EU va ? På deras sjukhus kan du vara i karantän helt gratis.
Sjukhusen i regionen är överfulla. Tvivlar på att de prioriterar svenskar utan symptom och att min försäkring skulle ersätta den förlorade arbetsinkomsten. I vilket fall så är det inte aktuellt.
Citera
2020-03-03, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Varför har Kina så lågt antal nya smittade idag? Är dom på bättringsvägen eller mörkar dom

De har mörkat sedan första början så varför tror du det skulle vara annorlunda nu?
Citera
2020-03-03, 15:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det där är bara spekulation fram tills att första fallet dyker upp som vi inte kan spåra bakåt. Jag tippar att det kommer på fredag

Från fredag kommer ett kluster av fall.
Citera
2020-03-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Något annat som är enkelt: Ryssland, Kazakstan och Mongoliet, som tillsammans har ungefär 1000 mil landgräns mot Kina, har sammanlagt 2 (två!) fall. Sverige, som ligger på andra sidan jordklotet från Kina, har ensamt mer än 10 gånger (tio gånger!) så många fall.

Skillnaden? De tre förstnämnda länderna var mycket snabba med att stänga gränsen, stoppa flygen, börja screena, och dra igång en massa andra åtgärder, medan svenska myndigheter lade all sin energi på att babbla om "låg risk" och "god beredskap", hävda att olika åtgärder "inte är effektiva" och argumentera för att man inte skall göra något för att det viktigaste är att alla "håller sig lugna".

Nej, det är inte så enkelt. För det första är det bara ett fall från Kina som kommit till Sverige, och hon har inte smittat någon annan. För de andra är det knappt några smittade i östra Kina, vilket gjort det osannolikt att det skulle spridas till Kazakstan. Samma sak gäller för provinsen Inre mongoliet som gränsar mot hela Mongoliet. En jätteprovins med få fall. Dessutom är sjukvården ytterst undermålig i dessa glesbefolkade länder och de skulle knappast upptäcka några fall förrän de fick ett stort utbrott.

Den viktigaste poängen är dock att Ryssland t.ex. är en auktoritär stat där man hela tiden har för vana att inskränka i människors fri och rättigheter. Det är mycket lättare att gå runt grundlagar och direktiv för att göra detta. Det finns en hel hög av människor som vill att vi ska ha det mer som i Ryssland, men det är en väldigt dålig modell. Det går inte att äta kakan och ha den kvar.
Citera
2020-03-03, 15:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men du SER VÄL SJÄLV? FHM maskar in i det längsta med varje åtgärd, som andra länder har tagit för länge sedan. Tror du att motsvarande smittskyddsläkare i andra länder är idioter, eller varför litar du blint på just Tegnell..?

Vem har sagt att jag litar på någon? Jag är inte så jävla handikappad att jag inte kan tänka själv, vilket många tycks vara.
Citera
2020-03-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
För mig är det en stor skillnad att friskförklara någon och att personen är symptomfri men fortsatt har viruset. Men det är bara att släppa det, inte särskilt viktigt i det stora hela.
Det håller jag med om. Som sagt, det var GP som misstolkade situationen och påstod att hon var friskförklarad. Men sak samma, det viktiga är att hon mår bättre.
Citera
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Samma med Iran, men det har du inte ens nämnt. Kan vi stänga Iran kan vi stänga Italien.

Vi borde stänga gränserna till alla jävla länder.

Så länge folk kan komma in i detta landet så kommer bara fler och fler bli smittade.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är bra att enskilda företag tar sitt ansvar i alla fall, när Staten inte gör det...

Det finns flera företag som uppmanar de som varit i norra italien på sportlovet att arbeta hemifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in