2020-03-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tala för dig själv för alla har vi INTE gjort saker som är så fula och hänsynslösa:
----------------
Aktbilaga 146 sid 147. Förhör K*istin J*akobsson. (Fd kollega till LW )

Stefan har berättat för Lena om intima saker om sin fru, att
hon ska ha smärta i underlivet och inte kan ligga med sin man. Lena har berättat detta för
Hanna samt att hon har legat i deras hus, i hennes lakan, ja allt.

------------
Läs det fetade en gång till !

Detta är så ondskefullt så man faktiskt förstår om HD önskade livet ur henne. Tänk på det ni som försöker bortse från hur LW var genom att spekulera om att SD hade hållhakar på henne.

Om SD är gärningsman är han den som befriade HD från sin plågoande.

Jo ,motivet i mordet finns att söka i Lws totala avsaknad av moral. Hon jävlades med mördaren tills proppen gick,,

Det absolut största sveket begick SD. HUR kunde han berätta om en sådan intim skada som drabbat HD? Det använde han sig av redan under raggningsförsöken på Dykarklubben. Han försåg flera med det "verkyget" plus sin längtan efter ömhet, fritt äktenskap och en egendefinition av otrohet bara för att lättare få ligga. Han kunde utan skrupler utnyttja vem som helst. Även hans absolut närmaste om det gynnar honom själv.

Psykopater går medvetet på de svagaste.
Fy satan vilket typ!
Citera
2020-03-03, 14:01
Medlem
Somsagt ALLT pekar på att SD är den som bragt Lena om livet, skulle tro att SD har svårt, att i en svensk domstol, kunna snacka sig fri, men man vet aldrig, bara hopas allt är på plats och att SD tillslut får sin dom för detta fruktansvärda
Citera
2020-03-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag känner ingen av de inblandade. Jag tillhör sidan som ser relationen LW + SD som den destruktiva relation det var, som det också så ofta handlar om vid grova brott kopplat till nära relationer. Som jag redan från början misstänkte det var; en relation där mannen kontrollerar kvinnan som i sin tur bryts ner till den grad att hon förlorar sig själv, och ej förmår att själv bryta.
En relation hon valde att själv starta genom att, mot bättre vetande, framkalla en 'loose cannon'-situation.
LW visste att hon vigt SD till HD.
LW visste därigenom att hon riskerade att bli indragen i ett triangeldrama som hon själv lagt grunden för iom att hon svek de löften hon avgivit till sin Gud och sin församling.

Skall det vara alldeles omöjligt att kunna inse de fakta som föregick det mord som SD nu står åtalad för?!

Du vet ju vad LW:s uppdrag var.
Det var inte att församlingen bett henne gå i säng med en man hon vigt! Även om inte SD och HD tillhörde församlingen, så hade hon inget "fribrev" att få gå i säng med vem hon för stunden blev sugen pä.

Repeterar nåt jag skrev tidigt i tråden:
Om man byter ut LW mot en pastor av manligt kön, är jag helt säker på att dennes omoral i motsvarande situation hade väckt mer anstöt bland tråddeltagarna.
Kanske rentav hos dig också?
Handen på hjärtat, plz!
Citera
2020-03-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
En brasklapp, är vi säkra på att nära anhöriga inte är underrättade? Om inte så var fallet, så har SD lille mannen trampat lite snett.

Fast vi var väl rätt säkra allihopa i tråden i början, åtminstone jag, att när en kropp äntligen hittades i området, så måste det vara Lenas.
Citera
2020-03-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man ska ALDRIG flytta ihop bara några månader efter man träffats, för att inte tala om gifta sig eller skaffa barn mitt under passionens förlopp. Så du är helt rätt på det.

Vad som förundrar mig är att denna passion behöll LW under åratal - medan den för de flesta klingar av rejält efter ett halvår ett år. Därefter kommer den där varma kärleken, under förutsättning att det finns något att bygga på. Den här besattheten som LW plågades av förstår jag mig inte på. Jag förstår mekaniken bakom den - men ändå har jag otroligt svårt att sätta mig in i den. Hon fick pyttelite näring, och massor av mentalt stryk. Hur lyckades han uppehålla hennes intresse med den nonchalansen - sånt är ju otroligt avtändande.

Det intresset underhölls antagligen av det simpla faktumet att: he was hard to get. Kan en man bli mer oåtkomlig än om han är gift sedan 20 år tillbaka i tiden, har hus och två barn med frugan? När han väl separerar från frugan vill han ändå inte ha dig, utan försöker istället återförenas med frugan och återgå till sitt gamla familjeliv.
Citera
2020-03-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
En relation hon valde att själv starta genom att, mot bättre vetande, framkalla en 'loose cannon'-situation.
LW visste att hon vigt SD till HD.
LW visste därigenom att hon riskerade att bli indragen i ett triangeldrama som hon själv lagt grunden för iom att hon svek de löften hon avgivit till sin Gud och sin församling.

Skall det vara alldeles omöjligt att kunna inse de fakta som föregick det mord som SD nu står åtalad för?!

Du vet ju vad LW:s uppdrag var.
Det var inte att församlingen bett henne gå i säng med en man hon vigt! Även om inte SD och HD tillhörde församlingen, så hade hon inget "fribrev" att få gå i säng med vem hon för stunden blev sugen pä.

Repeterar nåt jag skrev tidigt i tråden:
Om man byter ut LW mot en pastor av manligt kön, är jag helt säker på att dennes omoral i motsvarande situation hade väckt mer anstöt bland tråddeltagarna.
Kanske rentav hos dig också?
Handen på hjärtat, plz!

Tyvärr, jag förstår inte alls den religiösa delen. De som jobbar i den branschen är vanliga människor av kött o blod, lever i sin bubbla, även om de själva inte ser det. Vissa tror starkt på Gud och Bibeln, andra på påverkan från yttre rymden (Scientologer), annan vidskepelse eller pseudovetenskap. Pastorer verkar inte vara några moraliska övermänniskor, snarare tvärtom. Kanske värt att studera?
Citera
2020-03-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Oops kallar du verkligen detta för promiskuitet och otrohet när han var skild ?
Vad kallar du lättfotade LWs oräkneligt antal sexpartner då? Ingen har väl ens koll på hur många dom var.
Vänd på steken och förstå hur du skulle skriva om SD knullat runt som LW .

Men nu får du ge dig!! Vari ligger relevansen i om LW har haft en eller flera sexpartners? Hon var singel och därmed fri att ligga med vem hon ville! Samma sak med SD, när han hade skiljt sig. Men den stora skillnaden är ju att han höll på med andra medans han var gift! Vi behöver inte älska det hon sysslade med, inte ens acceptera det. Man får tycka att hon betedde sig illa! Men man får banne mig inte tycka att hon genom dom handlingarna får skylla sig själv med det som hände vilket det ofta låter som på dig! Ingen förtjänar det.
Citera
2020-03-03, 14:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Tack för info!

Jag tycker detta är så alltigenom förförligt tragiskt. En trebarnsmamma är dödad, inte pga olyckshändelse utan av annans handaverkan och allt mer tyder på att SD är hennes baneman.
Minns att nån tidigt i tråden beskrev LW som "speedad". Tyckte mig också kunna se hur många med viss avund såg på hennes "kapacitet" med många bollar i luften 24/7
För mig framstod LW:s livsföring som tydligt präglad av hypomani och ångest och ju mer tråden nystar upp hennes liv, desto mer av hennes trasighet kommer upp till ytan
Minns att jag tidigt ifrågasatte existensen av riktigt nära, välmenande väninnor. Denna min uppfattning baserade jag på att uppenbarligen ingen av dessa lyckades stoppa LW i tid.
Nu har det genom FUP blivit nästan plågsamt tydligt hur hennes liv såg ut. Polis tidigt på plats i LW:s bostad på morgonen den 15e uppfattade hemmet som ett missbrukarhem. Visst kan en bostad med tre barn i tonåren många gånger ge ett lätt kaotiskt intryck, fast här var det ju, såvitt jag förstår, bara ett av barnen (det yngsta) som följde varannan-vecka-schemat. Vad gjorde att polisen fick bilden av missbruk?
Var det i ett kaotiskt hem födelsedagsfirandet på morgonen var tänkt att äga rum?
Vill inte lägga skuld på UW, men nog borde han väl undan för undan sett LS:s sociala och mentala deklination? Två av barnen undviker sin mamma. Rykten på stan om att hans f d fru och tillika barnens mor beskrivs som "Porrpastorn" -nådde det där aldrig fram till honom? Berättade inte dottern för pappa UW om "fynden" (2 karlar) hon gjorde hemma hos mamma Lena? Ja, många frågor föds

"Skoj" att tråden nu fylls med inblickar och rapporter från den nu pågående huvudförhandlingen. När så småningom all krutröken lagt sig, dimmorna skingrats och skurken burits bort, lär åtminstone jag fortsätta att fråga om det fanns nånting vi kunde lära oss av denna tragiska historia.
Kanske?
Kanske att:
Bigotteri är skadligt.
Psykisk sjukdom är inte skamligt.
Nära vänskap kan ibland kräva aktiv handling.
Mycket klokt och fint skrivet.

Tycker det visat sig att UW i viss mån agerat medgörare trots att hans konflikter med LW inte fanns med i FUP.
Heder ska han ha för att han anmälde LW för misskötsel av barnen dock ångrade han sig snabbt. Tycker det är svårt att komma förbi att de låtsas-troendes skyddande av familjen egentligen var ett "skydd" för att undvika befatta sig med hennes konfliktfyllda problem.
Citera
2020-03-03, 14:30
Medlem
Smhfs avatar
En uppdatering ang Huvudförhandlingsplanen.
Citera
2020-03-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
En uppdatering ang Huvudförhandlingsplanen.
Vad är det som ändrats i den sedan sist (för en dryg vecka sedan)?
Citera
2020-03-03, 14:38
Medlem
Citat:
Tack för info!

Jag tycker detta är så alltigenom förförligt tragiskt. En trebarnsmamma är dödad, inte pga olyckshändelse utan av annans handaverkan och allt mer tyder på att SD är hennes baneman.
Minns att nån tidigt i tråden beskrev LW som "speedad". Tyckte mig också kunna se hur många med viss avund såg på hennes "kapacitet" med många bollar i luften 24/7
För mig framstod LW:s livsföring som tydligt präglad av hypomani och ångest och ju mer tråden nystar upp hennes liv, desto mer av hennes trasighet kommer upp till ytan
Minns att jag tidigt ifrågasatte existensen av riktigt nära, välmenande väninnor. Denna min uppfattning baserade jag på att uppenbarligen ingen av dessa lyckades stoppa LW i tid.
Nu har det genom FUP blivit nästan plågsamt tydligt hur hennes liv såg ut. Polis tidigt på plats i LW:s bostad på morgonen den 15e uppfattade hemmet som ett missbrukarhem. Visst kan en bostad med tre barn i tonåren många gånger ge ett lätt kaotiskt intryck, fast här var det ju, såvitt jag förstår, bara ett av barnen (det yngsta) som följde varannan-vecka-schemat. Vad gjorde att polisen fick bilden av missbruk?
Var det i ett kaotiskt hem födelsedagsfirandet på morgonen var tänkt att äga rum?
Vill inte lägga skuld på UW, men nog borde han väl undan för undan sett LS:s sociala och mentala deklination? Två av barnen undviker sin mamma. Rykten på stan om att hans f d fru och tillika barnens mor beskrivs som "Porrpastorn" -nådde det där aldrig fram till honom? Berättade inte dottern för pappa UW om "fynden" (2 karlar) hon gjorde hemma hos mamma Lena? Ja, många frågor föds

"Skoj" att tråden nu fylls med inblickar och rapporter från den nu pågående huvudförhandlingen. När så småningom all krutröken lagt sig, dimmorna skingrats och skurken burits bort, lär åtminstone jag fortsätta att fråga om det fanns nånting vi kunde lära oss av denna tragiska historia.
Kanske?
Kanske att:
Bigotteri är skadligt.
Psykisk sjukdom är inte skamligt.
Nära vänskap kan ibland kräva aktiv handling.

Angående det sista om att nära vänskap ibland kräver aktiv handling. Jag har läst många olika förhör med väninnor till Lena och för det första berättar hon olika saker till olika väninnor. Vissa känner inte till destuktiviteten utan uppfattar Lena som en stark, självständig och fri kvinna som inte ens vill ha ett seriöst familjeliv med en man.

Om vi nu talar om de sista fyra åren i Lws liv. Andra ber henne flytta in och bryta med S, men L vill inte bryta. Ännu någon konstarerar att eftersom de redan gett Lena råd i ärendet med S, medan hon väljer att stanna kvar och fortsätta den destruktiva relationen, ber de henne att vidare slippa bli informerade. Någon tipsar om att hon ska gå till polisen när hon känner sig utsatt för ett brott etc.

Centrum för våld i nära relationer avbryter kontakten och behandlingen av L eftersom hon inte vill avsluta relationen med S osv. Så vad förväntar du dig att hennes väninnor borde ha gjort? Vad hade du själv gjort?
Citera
2020-03-03, 14:39
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad är det som ändrats i den sedan sist (för en dryg vecka sedan)?
Troligtvis inget, men de nytillkomna i tråden kanske inte hunnit läsa alla tusentalssidor, kanske på sin plats att infoga den igen.

Om du vet att ngt har ändrats i Huvudförhandlingsplanen så kanske du kan förmedla det till de nytillkomna.

Om de inte har blivit avskräckta av alla mobbare som hoppar på varandra, och inte törs/vill kommentera.
Senast redigerad av Smhf 2020-03-03 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in