2020-03-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det intressanta är väl vad som fick LW att göra så? Vad tror du är svaret på den frågan..?

Jag tänker på filmen Breaking the Waves av Lars von Trier. Se den om ni inte har gjort det (och inte är känsliga).
Citera
2020-03-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om du läser LWs internettrafik så ser du
att ända sedan HD fick reda på deras
förhållande och HD och SD valde varandra
så var LW rasande och vägrade acceptera
att hon blivit lurad och utnyttjad.

Hon krävde ständigt tid med SD för att han
på så sätt skulle bevisa att han inte
utnyttjat henne.

Om hon kände att han ”backade” så hotade
hon att hämnas.
Han fortsatte ligga med LW ända in till slutet. Så vad vill du säga med det?

Orka.
Citera
2020-03-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LW var fortfarande bekännande kristen
några veckor före sin död. Det finns ett
förhör med någon som träffade henne
på Hillsong, Örebro.

LW fick ett telefonsamtal som verkade
bekymra henne. När han frågade henne
om det så ville hon inte svara utan
skyllde på att hon var pastor och hade
tystnadsplikt.
Tack för info!

Jag tycker detta är så alltigenom förförligt tragiskt. En trebarnsmamma är dödad, inte pga olyckshändelse utan av annans handaverkan och allt mer tyder på att SD är hennes baneman.
Minns att nån tidigt i tråden beskrev LW som "speedad". Tyckte mig också kunna se hur många med viss avund såg på hennes "kapacitet" med många bollar i luften 24/7
För mig framstod LW:s livsföring som tydligt präglad av hypomani och ångest och ju mer tråden nystar upp hennes liv, desto mer av hennes trasighet kommer upp till ytan
Minns att jag tidigt ifrågasatte existensen av riktigt nära, välmenande väninnor. Denna min uppfattning baserade jag på att uppenbarligen ingen av dessa lyckades stoppa LW i tid.
Nu har det genom FUP blivit nästan plågsamt tydligt hur hennes liv såg ut. Polis tidigt på plats i LW:s bostad på morgonen den 15e uppfattade hemmet som ett missbrukarhem. Visst kan en bostad med tre barn i tonåren många gånger ge ett lätt kaotiskt intryck, fast här var det ju, såvitt jag förstår, bara ett av barnen (det yngsta) som följde varannan-vecka-schemat. Vad gjorde att polisen fick bilden av missbruk?
Var det i ett kaotiskt hem födelsedagsfirandet på morgonen var tänkt att äga rum?
Vill inte lägga skuld på UW, men nog borde han väl undan för undan sett LS:s sociala och mentala deklination? Två av barnen undviker sin mamma. Rykten på stan om att hans f d fru och tillika barnens mor beskrivs som "Porrpastorn" -nådde det där aldrig fram till honom? Berättade inte dottern för pappa UW om "fynden" (2 karlar) hon gjorde hemma hos mamma Lena? Ja, många frågor föds

"Skoj" att tråden nu fylls med inblickar och rapporter från den nu pågående huvudförhandlingen. När så småningom all krutröken lagt sig, dimmorna skingrats och skurken burits bort, lär åtminstone jag fortsätta att fråga om det fanns nånting vi kunde lära oss av denna tragiska historia.
Kanske?
Kanske att:
Bigotteri är skadligt.
Psykisk sjukdom är inte skamligt.
Nära vänskap kan ibland kräva aktiv handling.
Citera
2020-03-03, 13:38
Medlem
Citat:
Det intressanta är väl vad som fick LW att göra så? Vad tror du är svaret på den frågan..?

Tyvärr inte ovanligt att självdestruktiva, ofta kvinnor använder sex med ett stort antal män som någon sorts ångestdämpning. Säkert finns motsvarande även hos män, men de stämplas inte som en ”hora” på samma sätt.
Citera
2020-03-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst är det så. Det går naturligtvis inte att bevisa att SD var hemma den aktuella tiden, lika lite som det går att bevisa att skulle ha varit ens i närheten av brottsplatsen. Men att han skulle ha ljugit om någonting finns det väl inga belägg för? Vad det handlar om är ju bara att han inte i detalj kan redogöra för vad han gjorde varje minut den aktuella kvällen, och det är väl knappast att ljuga. Om han talar sanning, och inte har något med brottet att göra, då är ju inte det här så konstigt. För honom var ju det här i så fall bara en vanlig vardagskväll, där han knappast anade att han sedan flera dagar senare skulle bli anklagad för att ha varit ute och mördat på ett visst klockslag på måndagskvällen.

Däremot har vi nu sett flera exempel på hur polisen "slirade på sanningen" i förhören, och fick SD att felaktigt tro att man hade hittat LW:s blod på flera ställen.

Han fick ett meddelande vid den tiden som han inte svarade på förrän en timme senare, så knappast vid datorn...
Citera
2020-03-03, 13:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Intressant förhör med SD's granne i aktbilaga 151 sida 204

Grannen har hundar och har därför ganska inrutade rutiner och kan på så vis lägga märke till grannarnas rutiner. Hon vet att SD har "mysbelysning" på tomten som alltid är på under kvällstid. Den 14e maj var dessa spotlights släckta vilket aldrig har hänt någon gång. På tisdagen lös dom igen. Däremot lös det spotlights i ett fönster inuti huset, men mellan klockan 00-01 var dom släckta igen.

Den 15e maj vaknar hon klockan 06. Går promenad med hundarna 07.40. Hon brukar oftast se SD cykla eller åka bil till jobbet 07.00-07.15, men hon ser honom varken måndagen eller tisdagen.

Den 15e maj mellan 16-17 är hon i Hjärstaskogen med sina hundar. Där träffar hon på HD mellan Hjärsta och Vivalla. HD verkar besvärad. HD hinner hem före grannen och grannen ser att hon går in på SD's tomt, vilket HD inte brukar göra. På tomten är även SD's pappa och han klippte gräset (detta tar hon tillbaka senare)

SD har den senaste tiden kört en ny vit bil med glastak. Innan dess hade familjen en silverfärgad saab.

Senare tillägger hon att hon upplevde att HD försökte gömma sig bakom ett träd i skogen.

Hon har även reagerat på att utemöblerna från deras altan försvann ett tag, men kom tillbaks senare igen.

Det blir bara mer och mer olustigt.

Hade HD varit ute och kontrollerat området där han (dom?) rört sig under mordnatten, kanske tom kollat av eller sanerat BP?

Och SDs belysningshistorik...precis som det faktum han endast tränat på gymmet just dessa 2 dagar, att deras öronbedövande chatt/sms-historik just efter mordet plötsligt drastiskt förändras..

SLUMPEN HAR SINA BEGRÄNSNINGAR

Jag hade ju hoppats att ÅK hade begärt att NFC skulle undersöka deras GoogleDrivekontos aktivitet.
Och att Hanna skulle fortsätta utredas. Hon är helt klart - mer eller mindre - inblandad i detta.
Citera
2020-03-03, 13:47
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns

Var det på sin plats att LW trackasserade paret D?

På vilket sätt menar du att Lena trakasserat paret D? Och kom nu inte med att hon hade fräckheten att fortsätta åka på geocache-event.

Hur ser du på att HD bosatte sig med insyn till Lena?
Citera
2020-03-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det blir bara mer och mer olustigt.

Hade HD varit ute och kontrollerat området där han (dom?) rört sig under mordnatten, kanske tom kollat av eller sanerat BP?

Och SDs belysningshistorik...precis som det faktum han endast tränat på gymmet just dessa 2 dagar, att deras öronbedövande chatt/sms-historik just efter mordet plötsligt drastiskt förändras..

SLUMPEN HAR SINA BEGRÄNSNINGAR

Jag hade ju hoppats att ÅK hade begärt att NFC skulle undersöka deras GoogleDrivekontos aktivitet.
Och att Hanna skulle fortsätta utredas. Hon är helt klart - mer eller mindre - inblandad i detta.

Mmm.. och nu när vi ändå pratar om träning, så kan INGEN på gymmet komma ihåg att han var där.
Ingen kan minnas att någon släppt in honom utan kort.
De loggar som har gjorts på träningskortet är 11e och 3e maj.
Inte heller städaren minns att han pratat med någon som gymmade eller släppt in någon.

(Längst ner i aktbilaga 151)
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-03 kl. 14:02.
Citera
2020-03-03, 13:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Helt otroligt att ni fortsätter svara Fotoalbuns..

Instämmer. Sansade konton dessutom.
Man behöver inte tacka ja till alla danser.

OnT

Från NAs direktrapportering

”Åklagarna börjar bli klara med sin sakframställan. Advokaterna ska ge sin syn på sakframställan under morgondagen. Även målsägarbiträdet ska få kommentera sakframställan. Efter det är det dags för vittnesförhören.”

Så på torsdag kanske man kan hoppas att förhören äntligen börjar. Jag hoppas att någon eller några i tråden har möjlighet att ta sig dit och i efterhand ge oss lite ”tidbits”
Citera
2020-03-03, 13:53
Medlem
Citat:
Bestraffningen är mycket mer än så. Han bestraffar henne så fort hon inte följer hans direktiv, och dom gäller inte bara när det gäller att träffas. Det är det som är själva grundbulten här och liknande relationer där mannen kontrollerar och manipulerar en kvinna. Han kväver henne och vet precis hur han ska göra flr att försvaga. De som inte ser det, bör nog rannsaka sig själva. Man får verkligen känslan av att några av er här inne anser att en kvinna har mindre människovärde än en man.

Din första mening: LW vill fortsätta träffa SD för att hon är sjukligt besatt av honom. Varför SD vill det är svårare att förstå.

Stark sexuell attraktion. Synd att det ofta är så, att det förbjudna och farliga är mer upphetsande. Medan den trofasta partnern inte är det...
Citera
2020-03-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för info!

Jag tycker detta är så alltigenom förförligt tragiskt. En trebarnsmamma är dödad, inte pga olyckshändelse utan av annans handaverkan och allt mer tyder på att SD är hennes baneman.
Minns att nån tidigt i tråden beskrev LW som "speedad". Tyckte mig också kunna se hur många med viss avund såg på hennes "kapacitet" med många bollar i luften 24/7
För mig framstod LW:s livsföring som tydligt präglad av hypomani och ångest och ju mer tråden nystar upp hennes liv, desto mer av hennes trasighet kommer upp till ytan
Minns att jag tidigt ifrågasatte existensen av riktigt nära, välmenande väninnor. Denna min uppfattning baserade jag på att uppenbarligen ingen av dessa lyckades stoppa LW i tid.
Nu har det genom FUP blivit nästan plågsamt tydligt hur hennes liv såg ut. Polis tidigt på plats i LW:s bostad på morgonen den 15e uppfattade hemmet som ett missbrukarhem. Visst kan en bostad med tre barn i tonåren många gånger ge ett lätt kaotiskt intryck, fast här var det ju, såvitt jag förstår, bara ett av barnen (det yngsta) som följde varannan-vecka-schemat. Vad gjorde att polisen fick bilden av missbruk?
Var det i ett kaotiskt hem födelsedagsfirandet på morgonen var tänkt att äga rum?
Vill inte lägga skuld på UW, men nog borde han väl undan för undan sett LS:s sociala och mentala deklination? Två av barnen undviker sin mamma. Rykten på stan om att hans f d fru och tillika barnens mor beskrivs som "Porrpastorn" -nådde det där aldrig fram till honom? Berättade inte dottern för pappa UW om "fynden" (2 karlar) hon gjorde hemma hos mamma Lena? Ja, många frågor föds

"Skoj" att tråden nu fylls med inblickar och rapporter från den nu pågående huvudförhandlingen. När så småningom all krutröken lagt sig, dimmorna skingrats och skurken burits bort, lär åtminstone jag fortsätta att fråga om det fanns nånting vi kunde lära oss av denna tragiska historia.
Kanske?
Kanske att:
Bigotteri är skadligt.
Psykisk sjukdom är inte skamligt.
Nära vänskap kan ibland kräva aktiv handling.

Fint inlägg! Istället för att vända ryggen till någon som LW borde man intresserat sig för hon mådde. Läste iaf en chatt med en vännina som var väldigt stöttande. Och hon insåg ju själv att hon behövde psykologiskt stöd.
Citera
2020-03-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Forts NA Live, del 3 (3)
(Läs nerifrån och upp)

"09:00: Åklagaren om vad 45-åringen gjorde dagen efter mordet – följ rapporteringen från rättegången om Hjärstamordet"

"Nu avslutas förhandlingen för dagen. Den kommer att återupptas under morgondagen.

Advokaten frågade även åklagaren om det DNA från Lena Wesström som ska ha hittats på plösen på 45-åringens sko. Åklagaren svarade att ett senare förhör med de som gjort undersökningarna kommer att ge svaren på de frågorna.

Advokaten frågar nu åklagaren om hon tänkt ta upp motivbilden.

Åklagaren berättar nu om vittnesuppgifter om att en man med en påse i handen synts till längs med motorvägen natten Lena Wesström mördades. Vi har skrivit om detta tidigare.

Samma natt som Lena Wesström mördades hörde boende i närheten skrik. De gav sig ut för att leta...

Polisen har även kontrollerat alla hotellbokningar som gjorts i Örebro under morddygnet. Det ska inte ha gett något.

Man har också undetsökt Lena Wesströms arbete med ensamkommande ungdomar för att se om det funnits några hon hade någon konflikt med, men inte hittat någon.

Polisen har gjort omfattande utredningar och bland annat gått igenom alla händelserapporter som kommit in i Nya Hjärsta från 2015 fram till dagarna vid mordet.

Åklagaren berättar att det kommit in en stor mängd tips, bland annat efter polisen gick ut i media och efterlyste upplysningar.

Åklagaren berättar också att det inte funnits någon annan som uttalat hot mot Lena Wesström än den misstänkte 45-åringen.

– Utifrån det som kommit fram under förundersökningen finns det ingen grund att misstänka några personer för brott. De hamnar långt under den lägsta misstankegraden skäligen misstänkt, säger Åsa Hiding.

Man får en bild av att åklagaren verkligen lagt ner ett stort jobb för att utesluta andra gärningsmän.

I polisens förundersökning framkommer det även att polisen undersökt alternativa gärningsmän kopplade till Lena Wesströms arbete.

Åklagaren går igenom vittnesför de gjort med andra män som skulle kunnat vara misstänkta och kollat upp deras alibi.

När börjar vittnesförhören?
-Justice

Åklagarna börjar bli klara med sin sakframställan. Advokaterna ska ge sin syn på sakframställan under morgondagen. Även målsägarbiträdet ska få kommentera sakframställan. Efter det är det dags för vittnesförhören.

Åklagaren berättar att de lagt ner stor del av tiden för att utesluta andra gärningsmän.

– Nu ska jag ge en bild av de andra förundersökningsåtgärder som gjorts under utredningen och som vi inte pratat om hittills, säger Åsa Hiding.

Det är tyst i salen medan åklagaren letar i sin dator efter rätt dokument. 45-åringen viskar under tiden kort med sin advokat Christoffer Olsson.

Åklagaren avslutar nu det som hände 11-12 maj.

Enligt åklagaren ska inga andra ha ringt in till polisen den natten om hotfulla ungdomar vid Vivallaskogen.

Åklagaren fortsätter nu där hon avslutade innan pausen. Hon går igenom händelsen där 45-åringen på natten 12 maj anmälde till polisen att några män låg i bakhåll vid Vivallaskogen och Baronbackarna.
Lena Wesström var även hon ute en stund på natten vid samma tidpunkt. Hon skickade flera sms till 45-åringen som inte svarade.

Det är återigen fullt på åhörarplats.

45-åringen sätter sig ned på sin plats med flera papper i handen.

Nu börjar förhandlingen igen.
"

https://www.na.se/artikel/09-00-aklagaren-om-vad-45-aringen-gjorde-dagen-efter-mordet-folj-rapporteringen-fran-rattegangen-om- hjarstamordet

Tack för att du delger oss detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in