2020-03-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
De fetmarkerade behöver mycket vård. Kritiska fall är nära döden medan allvarliga fall har allvarlig sjukdomsbild.

Och hur definierar de allvarlig, det vet du eller? Jag skulle killgissa att allvarlig = hög risk att gå bort eller få permanenta men utan sjukvård. Att kräva syrgas är t.ex. ganska allvarligt men behöver inte nödvändigtvis en enorm sjukvårdsinsats.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
De fetmarkerade behöver mycket vård. Kritiska fall är nära döden medan allvarliga fall har allvarlig sjukdomsbild.

Exakt det som jag ser som oroväckande är just den höga andelen som behöver sjukvård. Och om vårdplatserna når sin max kapacitet då blir det högst oroväckande.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Nu har coronasmittan också kommit till Ukraina, 1 smittad

The first case of Covid-19 coronavirus has been confirmed in Ukraine, that's according to Deputy Minister of Health of Ukraine Viktor Liashko.

Read more on UNIAN: https://www.unian.info/society/10899110-first-covid-19-coronavirus-case-reported-in-ukraine-updated.html

Källa: https://www.unian.info/society/10899110-first-covid-19-coronavirus-case-reported-in-ukraine-updated.html
Citera
2020-03-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Virus under skosulan?? Herregud vilka muppar det finns i denna tråd

Andningsskydden som används ute i samhället är helt meningslösa och skyddar inte på något sätt. Man behöver FFP3-nivå, dvs sådana som används på sjukhus. Kontaktsmittan via dörrhandtag, trappräcken, bordsytor, m.m. är det som dominerar i smittväg.
Citera
Medlem
Inga förbindelser mellan Italien-Sverige!Nu får det vara nog , tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Om dödligheten för sjukdomen ligger under 1% och närmar sig den för säsongsinfluensa ser jag ingen anledning till att sjukvården skulle klappa ihop.

Helt ärligt. Ser du inte vad Kina har gått igenom? Öppna ögonen någon gång!! Vanlig influensa? Herregud.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Intressant statistik att endat 0.05 procent av alla smittade i Sydkorea tragiskt nog har gått bort. Det är ju en mycket positiv siffra.
29 av 5100 är 0.57%. Dödligheten kommer förmodligen hamna där nånstans.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Intressant statistik att endat 0.05 procent av alla smittade i Sydkorea tragiskt nog har gått bort. Det är ju en mycket positiv siffra.

Ska egentligen inte vara någon fanzy pants, för jag förstår vad du menar men 0.05 procent är en person på 2000
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Helt riktigt, men de är väl också människor? Jag skrev allmänt att vi kommer säkert ha 300 sjuka nästa helg och ev. dödsfall. Vilket troligtvis också kommer vara äldre med bakomliggande sjukdom.

Sen finns det fall med unga människor som strukit med också men underrepresenterade i statistiken.

Det är jättehemskt och jag är själv orolig för mina äldre anhöriga.
MEN sett till viruset självt är det stor skillnad om det tar död på försvagade personer eller om det tar död på starka friska individer.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
20% behöver läkarvård enligt statistik, men det är oklart i vilken omfattning. Vissa kanske bara behöver medicinering och hållas under uppsikt - kanske kan man samla ihop 50 sådana i samma lokal och bemanna med en läkare som håller lite koll. Alla behöver inte två veckors intensivvård.

Nej, det är korrekt. Det var därför jag avfärdade ett worst case som osannolikt. Jag tror att Sverige kan klara det bra om alla inser allvaret idag och inte väntar två månader med att ändra sina vanor.
Citera
2020-03-03, 11:32
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Helt riktigt, men de är väl också människor? Jag skrev allmänt att vi kommer säkert ha 300 sjuka nästa helg och ev. dödsfall. Vilket troligtvis också kommer vara äldre med bakomliggande sjukdom.

Sen finns det fall med unga människor som strukit med också men underrepresenterade i statistiken.

Det är ingen som säger att dessa inte är människor. Det jag och många i tråden försöker säga är att om främst äldre och multisjuka dör tyder det på att dödligheten för sjukdomen förmodligen är låg.
Citera
2020-03-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja det är en fördel vi har idag.

Dock en STOR nackdel vi har idag är en globaliserad värld där alla flyger hela tiden kors och tvärs över alla länder dvs smittan sprids därmed snabbare och kan slå till mycket hårdare och således drabba sjukvården hårdare.

Ja det får gå fortare nu helt klart. Men informationsflödet och forskningen går också fortare. Fördelar och nackdelar... Men hygien och smittspridning lär ha varit ganska katastrofal 1918 i krigstider jämfört med ett modernt samhälle. I vårt samhälle kan man ju dessutom försöka koordinera befolkningen i åtgärder som ökad hygien, social isolering etc. tror inte man hade ett hopp om det en masse på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in