2020-03-03, 08:57
Medlem
Detta hade jag faktiskt inte sett förut:

"I december 1987 skrev författaren Jan Guillou ett öppet brev direkt till mördaren där Guillou erbjöd 25 miljoner kronor kontant. Tanken var att mördaren skulle ange sig till Guillou, som i sin tur skulle ta hand om de 50 miljonerna i belöning. Guillou skulle sedan få publicistisk ensamrätt och copyright på mördarens historia."

Det är ju en fantastiskt bra affärsplan av en gammal vänsterman
Citera
2020-03-03, 09:00
Medlem
Håller med angående Borgnäs.Han uppvisar en illavarslande utveckling emot ren paranoia.

Jag undrar om inte KP kommer att påstå att CA är den sannolike Palmemördaren.

CA tickar många boxar,och för de som håller fast vid att dådet var slumpmässigt utfört av ensam GM så kan CA vara en godtagbar lösning.

Någon som sett något foto av CA från tiden runt mordet?
Själv har jag endast sett något från ungdomen samt det mera uppvisade passfotot från 1994.

Det finns flera uppgifter som säger att CA och CP var väldigt lika utseendemässigt sett.Eftersom jag alltid har trott att LP faktiskt såg det hon alltid sa sig sett..så kan naturligtvis CA passa in i detta sammanhang nästan lika bekvämt som CP.

Lägger man dessutom till Lars Js vittnesmål om att han inte tyckte att det var CP han såg..ja,i detta scenario så passar ju CA istället.

Innan någon kan visa på sannolikare GM än CP så kommer jag att hålla fast vid honom.Den enda person som i nuläget har faktisk möjlighet att ändra detta är CA.
Citera
2020-03-03, 09:12
Medlem
SGDFs avatar
Borgnäs försöker hitta oväsentliga millimetrar. Ungefär som en snickare som ser att det råkar vara cc 59 istället för 60 mellan två reglar.

Inget är exakt i vittnesmål. Alla är inte fiender. Det hela liknar Aner mot slutet.
Citera
2020-03-03, 09:12
Medlem
Jag ser ibland uppgiften att gm hade lågskor vilket kan tolkas som gm inte var förberedd utan tog tillfället i flykten.
Men vet vi egentligen något om detta, när vi inte ens är överens om gm hade mössa eller keps eller barhuvad
Om jag skulle se en gm skjuta någon är jag tveksam om jag skulle lägga märke till hans skor.
Citera
2020-03-03, 09:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Håller med angående Borgnäs.Han uppvisar en illavarslande utveckling emot ren paranoia.
Finns det i så fall ingen anledning till det, menar Du?

Citat:
Jag undrar om inte KP kommer att påstå att CA är den sannolike Palmemördaren.
Om så så återstår det för KP att förklara den massiva systematiska mörkläggningen av mordet. En ensam vettvilling vore ju annars kalas för landets makthavare.

Citat:
CA tickar många boxar,och för de som håller fast vid att dådet var slumpmässigt utfört av ensam GM så kan CA vara en godtagbar lösning.
Förutom att han hade en revolver som han inte lämnade in till PU och att han tillsammans med en stor del av Sveriges befolkning hatade OP, vilka "boxar" "tickar" han, menar du?

Citat:
Någon som sett något foto av CA från tiden runt mordet?
Själv har jag endast sett något från ungdomen samt det mera uppvisade passfotot från 1994.

Det finns flera uppgifter som säger att CA och CP var väldigt lika utseendemässigt sett.Eftersom jag alltid har trott att LP faktiskt såg det hon alltid sa sig sett..så kan naturligtvis CA passa in i detta sammanhang nästan lika bekvämt som CP.
Varför har du "alltid trott" det?

Citat:
Lägger man dessutom till Lars Js vittnesmål om att han inte tyckte att det var CP han såg..ja,i detta scenario så passar ju CA istället.
Ah, om det inte var CP så måste det har varit CA? Är det LP's vittnesmål du går på här? "Det ser man vem som är alkoholist"?

Citat:
Innan någon kan visa på sannolikare GM än CP så kommer jag att hålla fast vid honom.Den enda person som i nuläget har faktisk möjlighet att ändra detta är CA.
Hm, din logik är alltså om man inte kan visa på en sannolikare GM än den enda person som har friats från mordet, så håller du fast vid den enda person som faktiskt har friats från mordet som trolig GM?

Korrekt?
Citera
2020-03-03, 09:36
Medlem
GordonSchumways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Mordnatten på Sabb och dagen efter, den förste mars, hävdade Lisbet bestämt att hon inte sett mördarens ansikte. Där vi alla vet att de första förhören är de mest trovärdiga.

I GRK framgår det att det på mordplatsen rådde sådana ljusförhållanden att det inte med säkerhet gick att se detaljer i ett ansikte. Vilket Hovrättens ledamöter konstaterade vid ett besök i samband med rättegången mot CP. Detta förklarar att inget vittne kan beskriva mördarens ansikte i detalj.

Mordnatten berättade hon om två gärningsmän upprepade gånger. Där HH dagen efter direkt hävdade att det var ett missförstånd av Rimborn. Utan att först prata med vare sig honom eller LP. Så vitt vi vet. Efter det upprepade aldrig Lisbet det påståendet.

Det är bl.a. därför det skrivits flera böcker i ämnet LP. Halva ''Huvudet på en påle'' och ''Olof Palmes sista steg.''

Problemet för mig är att hon är svårtolkad. Hur mycket av hennes beteende beror på händelsen och chocken? Hur mycket beror på hennes personlighet? Hur mycket beror på press från omgivningen?Hur mycket var hon styrd av utredningen och av personer som Ulf Dahlsten? Holmers förhör med henne är väldigt dåligt dokumenterat. Vi vet inte vad som avhandlades eftersom det inte bandades. Och det har dessutom framkommit att det finns hemliga förhör från mordnatten. Osv.

Det som blir kvar är enbart spekulationer och resonemang. Precis som i böckerna. Min tro är att hon till stor del beskrev AB som mördaren och i viss mån dessutom var styrd. Precis som när hon pekade ut CP i konfrontationen. Och när Holmer bestämde vad hon sagt eller inte sagt på Sabb.

Det är även min absoluta övertygelse. Av det lilla hon minns alls från kvällen så är AB mördaren i hennes ögon då det enbart är honom hon ser efter att det smäller. Man kan ju tänka sig hans stirrande ögon av chock efter vad han just bevittnat. Hennes idéer om att det var två gärningsmän beror i min bok på att hon kanske även har ett svagt minne av att någon också sprang därifrån. Tyvärr är vi nog mer behjälpliga av att styrka LPs vittnesmål helt än att försöka tolka vad hon sagt gällande själva mordtillfället.
Citera
2020-03-03, 09:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Borgnäs försöker hitta oväsentliga millimetrar. Ungefär som en snickare som ser att det råkar vara cc 59 istället för 60 mellan två reglar.

Inget är exakt i vittnesmål. Alla är inte fiender. Det hela liknar Aner mot slutet.
Exempel?
Citera
2020-03-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag ser ibland uppgiften att gm hade lågskor vilket kan tolkas som gm inte var förberedd utan tog tillfället i flykten.
Men vet vi egentligen något om detta, när vi inte ens är överens om gm hade mössa eller keps eller barhuvad
Om jag skulle se en gm skjuta någon är jag tveksam om jag skulle lägga märke till hans skor.
Lågskor en kall vinterdag/natt kan definitivt sticka ut, särskilt om det också är snö ute. Speciellt om man ser en person springa kan jag tänka mig att sådant noteras. Någon här som har koll på hur många vittnen som nämnde just lågskor?

Jenny Küttim sa in ett klipp från veckans brott att just observationen om att GM hade lågskor fick hennes misstankar mot SE stärkta.
Citera
2020-03-03, 10:02
Medlem
GordonSchumways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vem är mest tillförlitlig? Väktaren eller SE? Börja där.

Anledningen till att SE ljuger om det (om han ljuger), kan vara att han ville kunna framställa sig som ett viktigt vittne.

SE har alltså motiv att ljuga. Och han har låg trovärdighet i hela den här soppan. Ändå tror du att SE talar sanning och att väktaren ljuger.

Det stämmer till stor del att SE vill framhäva sig som ett viktigt vittne med det enda undantaget att han aldrig egentligen påstår att han sett någonting av GM. I början mumlar han om en "siluett" trots att han anländer 6 sek efter mordet enligt egen utsago och borde ha sett nästan hela GMs löpning mot åsen.
Senast redigerad av GordonSchumway 2020-03-03 kl. 10:12.
Citera
2020-03-03, 10:03
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Sorry belöningen är uppskriven i dagens penningvärde men till inget förpliktande.
150-200 mille någonting. Regeringen bestämmer. Lagakraftvunnen dom. Hitta vapen av en tillfällighet ger ingenting. Därav inget löfte om belöning.

50 miljoner 1987 motsvarar ca 100 miljoner i dagens penningvärde. Belöningen har dock inte förändrats med inflationen.
Citera
2020-03-03, 10:07
Medlem
GordonSchumways avatar
En annan fundering jag undrar om någon kan svara på angående misstankarna mot CA är:

Polisen säger att man försökt få in samtliga vapen inom rimlig omnejd (Stockholms län?) som motsvarar Palmevapnet. Ca 450 st. CA är den ende som inte svarar Polisen och blir således lite misstänk.

Om detta stämmer måste ju SEs vän och vapensamlare som vid tidpunkten har 5 registrerade vapen som matchar Palmevapnet blivit kontaktad och svarat. Och han bor ju i Täby. Borde då inte dessa 5 vapen redan vara undersökta av PU?

Någon som vet?
Citera
2020-03-03, 10:14
Medlem
GordonSchumways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Lågskor en kall vinterdag/natt kan definitivt sticka ut, särskilt om det också är snö ute. Speciellt om man ser en person springa kan jag tänka mig att sådant noteras. Någon här som har koll på hur många vittnen som nämnde just lågskor?

Jenny Küttim sa in ett klipp från veckans brott att just observationen om att GM hade lågskor fick hennes misstankar mot SE stärkta.

Nej men jag tror YN trycker på att det var lågskor och att mannen som springer halkar till vid ett eller flera tillfällen samtidigt som han fipplar med sin handledsväska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in